Kind van 9 jaar veegt haar billen niet af.

<p>Ik ben radeloos. Ik ben al een paar jaar met mijn man en die heeft 3 kindjes. Nu wist ik dat de oudste al vaker probleempjes had met afvegen. Ze doet het gewoon niet. ze is volgens haar zelf gewoon te "druk" en wilt niet lang poepen. mijn man heeft daar ook vaak een gesprek over gehad met de moeder van haar. Maar volgens moeders gebeurt dat nou nooit bij haar. (Dochter zelf zegt van wel) maar goed.. Nu zit er elke keer poep in haar onderbroek. En aangezien ik de gene ben die hier de was doet heb ik elke keer weer de “mazzel” dat ik in een poep onderbroek grijp… nu hebben we al geprobeerd dat als ze bij ons is (om het weekend) dat ze haar vader maar moet roepen als ze klaar is met afvegen als ze heeft gepoept zodat hij haar kan controleren. Nu was dat eventjes goed gegaan. Tot dat ze het te gênant vond en hem niet meer is gaan roepen. Dus je raad het al… poep in der onderbroek… ik ben er zo ontzettend klaar mee. Ik vindt het gewoon echt heel smerig want ze is al niet zo schoon (kont krabben en dan in der neus) maar ik vindt het ook zielig want ze loopt nu gewoon vaak met poep in der onderbroek. En dat ga je uiteindelijk ruiken. En ik ben ook gewoon heel bang dat ze er mee gepest gaat worden als haar klasgenootjes het gaan zien. Plus ik heb ook het idee dat je daar ook best ziek van kan gaan worden.  Herkent iemand dit? Wie heeft er tips? Wat kan gaan helpen?</p>
 
Is het iets om met haar het gesprek aan te gaan over hygiene en lichaamsverzorging in het algemeen? In de hoop dat ze zelf het nut gaat inzien van oa het afvegen van haar billen. Kinderen zijn meer gemotiveerd om dingen te doen als het vanuit ze zelf komt. Als dat te bereiken valt..
Verder is het misschien een idee om vochtig toiletpapier voor haar neer te zetten? Dan gaat het wat makkelijker.
En anders zou ik haar ook gewoon uitleggen dat het vies is als jij die poep telkens aan je handen hebt en haar zelf de onderbroekenwas laten doen (met vader erbij). Met 9 jaar kun je dat echt wel begrijpen en die was zelf doen is stukken meer werk dan je billen beter afvegen dus dan weet ze het waarschijnlijk wel ?
 
Ik sluit me aan bij wat Rozenmeisje zegt. Ik zou haar voor de keuze stellen: of wat meer moeite steken in het goed afvegen van haar billen, of zelf haar eigen wasjes gaan doen. En dan uitleggen dat de was doen meer tijd kost dan even goed je billen afvegen. Aangezien ze zegt dat ze het zo druk heeft, kiest ze hopelijk eieren voor haar geld. Zo niet, wasmand op haar kamer zetten, zodat haar was gescheiden blijft van de andere was 
 
1. ze gaat vanaf nu zelf de poeponderbroeken wassen. Die kunnen niet zo hup de machine in..dan ziet ze pas in wat jij telkens moet doen voor haar!
2. Zoek een docu op over ontlasting en de gevaren. In eerste instantie is er acute blaasontsteking. En dan ook het risico van niet de handen wassen. 


3. geef aan dat je van meerdere mensen klachten hebt gehad dat ze haar vonden ruiken naar stront. (Ookal was dat nog niet zo) en zeg dan dat dit zoooo makkelijk te voorkomen is door NIET in de broek te poepen en het goed af te vegen. Dat je het beste met haar voorhebt en dat gesprek eindigt pas tot ze het ‘licht’ ziet! En dat als ze niet naar haar leeftijd gaat gedragen jullie kinder luiers gaan aanschaffen voor haar logeer partijtjes. 


Met 9 jaar kan hier gewoon geen sprake meer van zijn, in ieder geval niet als er al zo vaak openlijk over is gesproken! Hopelijk zal ze na deze 3 punten wat minder lui, respectloos en ongepast met de hygiene omgaan. Succes ?
 
Je zou ook nog, heel flauw maar werkt denk ik wel, kunnen kijken waar ze het zoal zo druk mee heeft op een dag. En daar dan toch iets van skippen (half uurtje tablet ofzo) zodat ze tijd heeft om haar billen goed af te vegen ?
 
Als je een oplossing hebt gevonden. Laat ze mij dan weten...ik ben ook hopeloos op zoek.
Wij zijn al voorbij het stadium zelf broeken en ook zichzelf wassen. Ik heb boeken gekocht over ontlasting en hygiëne. Massas gesprekken. Ook minder spelen en zelfs in de hoek staan. Geen Ipad en niet meer spelen bij vriendinnetjes. Luiers zijn voor haar juist makkelijker. Dus ook daar geen oplossing. Uiteindelijk heb ik nu speelgoed weggedaan als straf. Want kindjes die in haar broek doen, kunnen daar niet mee spelen. Maar zelfs dat boeit niet.
Vermoeiend en stresserend.
Ik kan zeker begrijpen dat wanneer het niet je eigen kind is, dit eens zo zwaar weegt. En al helemaal als er er bij mama 'niets aan de hand is'.
 
Wat vreselijk vermoeiend..  wij zijn weer begonnen met controleren na het wc bezoek en voor nu is het dit weekend goed gegaan. Ben benieuwd hoe het verder gaat. 
 
 
Terug
Bovenaan