kind van bijna 4 jaar plast nog steeds in broek

<p>Mijn zoon werd zindelijk toen hij 3 jaar en 2 maanden was. 1 week daarna kreeg hij een broertje. (Die twee kunnen het heel goed met elkaar vinden.)</p><p>Daarna plaste hij wel elke keer in zijn onderbroek, als wij hem niet vragen of hij naar de wc moet. Dat doet hij nu nog steeds, al 9 maanden. Alleen bij poepen doet hij  het heel goed, dan gaat hij wel uit zichzelf naar de wc. Bij plassen dus helaas niet. We zijn wel beetje klaar mee. Hij zegt telkens sorry en dat hij het de volgende keer beter zal doen, maar nee. Hebben jullie dat ook? Hebben jullie goede tips?</p><p> </p>
 
Wat vervelend dat het jullie zo dwars zit! Maar als ik eerlijk moet zijn vind ik het op deze leeftijd helemaal niet zo gek (zeker niet met zo'n grote verandering van een broertje krijgen) en is na mijn mening "sorry" en "volgende keer beter doen" geen juiste aanpak. Wellicht werkt dit voor jullie, dan natuurlijk helemaal eigen keus, maar een kind op deze leeftijd doet dit niet expres (en is sorry zeggen dus niet nodig). 'Boos' worden werkt na mijn mening alleen maar averechts, de druk voor hem om het de volgende keer wel "goed te doen" zal alleen maar hoger liggen waardoor het juist mis gaat. Stimuleren, aanmoedigen, belonen werkt naar mijn idee het beste. Én het komt echt vanzelf goed wanneer hij er aan toe is!! (Ik werk in de kinderopvang en ervaar daar dat dat zo werkt + genoeg kinderen van die leeftijd die nog een luier dragen of broek plassen). Succes en het komt goed!
 
Ben het met de reactie hierboven eens. Er is nogal een verandering geweest voor hem! Waarschijnlijk poept hij wel op de wc, omdat hij poep in zijn onderbroek vies vindt. Plas zit misschien niet zo in de weg. Word vooral niet boos. Negeer het als hij in zijn broek heeft geplast en vier het als hij naar de wc is geweest. Komt echt goed! Ik was zelf op mijn vierde ook niet helemaal zindelijk (ik durfde niet op de wc te poepen). 
 
Terug
Bovenaan