Kind verplicht in kamer?

Ik ben zonet gebeld door de kraamzorg voor de telefonische intake.

Nu heeft ze mij verteld dat het verplicht is om de kleine bij ons op de kamer te laten slapen. Hier wist ik niks van, de bedoeling was ook eigenlijk dat ze gelijk op haar eigen kamer zou gaan. Hoe is dit bij jullie gegaan? Verplichten ze dit bij elke kraamzorg of is dit verschillend?
 
Dat kunnen ze nier verplichten hoor, onzin. Als jij je kindje direct op de eigen kamer wilt, kan dat gewoon. Maar heeeel grote kans dat je daar in je kraamweek al van terug komt ;) Lig jij in je bed, baby een kamer verderop rn dan moet je voor elk piepje je bed uit en naar de kamer van de baby lopen. Dat is dus een paar keer per uur en dat ben je gauw beu, geloof me ;) Maargoed, wie weet gaat het wel goed. Doe waar je je goed bij voelt!
 
Nee hoor, ze verplichten niks. Ze zijn verplicht jou het advies te geven je kindje bij jou te laten slapen. Onze zoon lag ook gelijk op zijn eigen kamer (geen plek in onze slaapkamer). De kraamhulp zei tegen ons dat ze het advies moest geven dat hij op onze kamer zou slapen. 'Zo, dat heb ik gezegd, nu mag je ermee doen wat je zelf wil' waren haar woorden. Vervolgens sliep hij heerlijk in zijn eigen kamertje.
 
Ze kunnen je niet tot iets verplichten. Het is slechts een advies om je baby de eerste weken tot sowieso een half jaar bij je te houden snachts. Dit heeft namelijk allemaal voordelen voor je baby. Maar als je dit door wat voor reden dan ook niet wilt, is dat jouw keus. Ik denk dat je er wel op terug gaat komen. Want het is niet zo dat baby's de eerste weken en maanden in bed worden gelegd en dan ook van voeding tot voeding blijven slapen of doorslapen zonder zich te laten horen. Die baby's zijn er maar dat is eerder uitzondering dan regel. Maar dit weet je pas als je het zelf gaat ervaren. Misschien krijg je wel een rustige baby die het allemaal prima vind! Wat je ook doet, het is altijd goed omdat het jouw kind is en jij weet wat voor jullie het beste werkt. 
 
Hartstikke bedankt voor jullie reacties, dat bevestigt mijn gevoel al dat het uiteindelijk onze keuze is. Hoe snel we er ook misschien op terug komen ;)
 
Doen wat goed voelt! Onze zoon heeft 2 nachten bij ons op de kamer geslapen en we zaten rechtop in bed door ieder geluidje. De 3e nacht sliep hij daarom op z'n eigen kamertje, voor hem prima en voor ons ook een stuk rustgevender ;)
 
Terug
Bovenaan