kind voorbereiden op baby

Maud is nu 16 maanden en krijgt dus in februari een broertje of zusje erbij. Maud is dan net 2 jaar of nog net geen 2. (is ook februarikindje)

Wat ik wil vragen? Hoe bereid je zo'n kleine dreumes eigenlijk voor op de komst van een nieuw gezinslid? want er zal ook voor haar heel wat veranderen.

Zijn er misschien ook leuke boekjes te koop voor deze leeftijd met dit onderwerp?

Hallo Claudiaatje,

Nou ik moest even kijken of ik niet zelf dit bericht had geplaatst hoor.
Ik neem aan dat jij Claudia heet en dus een dochter hebt die Maud heet.
Geweldig.....even voor de duidelijkheid...ik heet ook Claudia en onze dochter heet ook Maud. Ik ben ook zwanger van de tweede en als die komt is Maud 2,5 jaar oud.
Ze is van September en ik ben als het goed is 23 februari uitgerekend.

Tja die vraag van jou is wel goed eigenlijk. Nu laat ik ze aan mijn buik voelen als ze de baby wil aaien. Af en toe wil ze luisteren....maar ja om jaloezie te voorkomen.....

Door mijn berichtje komt dit vraagje weer bovenaan en   wil misschien toch wel iemand reageren.

Groetjes Claudia en Maud

Hoi,

Mijn zoontje is nu bijna 10 maanden, dus wij kunnen hem er niet echt op voorbereiden. Misschien als de tweeling bijna komt, misschien weet hij dan wat een kindje/baby is.

Ik weet wel dat er een boekenserie van Bobbi is, dat zijn voorleesboekjes voor kleine kindjes, ze hebben ook een boek 'Bobbi wordt grote broer' van Ingeborg Bijlsma en Monica Maas. Op Bol.com kun je even kijken of dit misschien wat is?

Groetjes Saskia

Hoi,

Mijn zoontje is nu ruim 2 jaar en ik ben begin februari uitgerekend van onze tweede. Ik denk zelf dat het erg aan de leeftijd ligt wanneer je wat vertelt. Een jong kind kan de lange periode dat het gaat duren voordat het kindje er is nooit overzien. Wel kan het kind als je buik gaat groeien en het kindje beweegt, contact gaan maken met de baby zodat ze elkaar al een beetje leren kennen. Verder helpen bij oudere kindjes boekjes wel om een beetje te begrijpen wat er gaat gebeuren. Ook kun je je oudste betrekken bij alles wat je gaat doen voor de baby (kamertje enzo) en uiteraard zijn eigen nieuwe kamer!
Verder zal ik het aan de initiatieven van het kind overlaten, ze kunnen vaak wel aangeven als ze behoefte hebben aan duidelijkheid over wat er komen gaat.
Jaloezie is helaas niet te voorkomen en is iets natuurlijks. De baby neemt immers de plaats van de oudste in, zo voelt het voor hem. Neem je oudste dit ook niet kwalijk, het is voor hem ook erg wennen. Je kunt wel duidelijk maken wat wel en niet mag en betrek hem erbij. Probeer hem ook de aandacht te geven die hij nodig heeft.
Persoonlijk lijkt het me best pittig om daar straks weer een balans in te vinden.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, heel fijne zwangerschap gewenst en veel succes!

Groetjes Jolie

Hoi,

Claud, leuk dat jij ook Claudia heet en dat je ook  een dochtertje hebt die Maud heet. Ben benieuwd hoe je de tweede gaat noemen.

Verder ga ik zeker op zoek naar leuke boekjes (bedankt voor de tips)die ik vooral aan het einde van de zwangerschap voor kan gaan lezen. Verder mijn buik laten voelen als ik wat verder in de zwangerschap ben en dat als het kindje er is dan wil ik voor haar dat het allemaal een beetje zijn gangetje gaat. De aandacht voor haar hebben, hetzelfde ritme aanhouden, gewoon naar het kinderdagverblijf, het zwemmen op zondag.... Haar betrekken bij de baby, benoemen dat ze nu een grote zus is etc.

Terug
Bovenaan