Kind wel of niet thuis bij bevalling

<p>Ik ben nu 38 weken en zit ineens na te denken over wat we met ons dochtertje gaan doen als ik ga bevallen. Ze is 2 jaar. Het plan is om thuis te bevallen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Weg brengen/laten ophalen door familie of thuis houden? En wat zijn jullie ervaringen daarmee? </p><p> </p>

Hoi, mijn dochter was 1,5 toen ik beviel van de 2e. Ik ben ook thuis bevallen en zat eigenlijk met hetzelfde dilemma. 
Uiteindelijk hadden we besloten dat als het overdag was dat mijn moeder dr zou halen en s nachts dat ze zou blijven slapen. 
Ik kreeg weeën rond 4 uur smiddags, gelijk mn moeder gebeld, die heeft mn dochter rond 5 uur opgehaald. Rond half 8 s avonds bevallen en toen besloten dat mn dochter bij mn ouders bleef slapen. Zo hadden wij een nacht alleen met de baby en mn dochter ook een rustige nacht bij opa en oma. 
Ging perfect vond ik!

Wij hebben ons zoontje op laten halen. Stond er open in (wel of niet thuis laten) maar liep uiteindelijk zo. 
Blij dat we het gedaan hebben zodat we echt rustig konden opstarten met de baby. En mijn man ook echt even aandacht daarvoor kon hebben en alles mee kon maken.
Ons zoontje is soms ook wel vroeg wakker. De baby is geboren aan het begin van de nacht, dus hebben daarna nog even kunnen slapen zonder vroeg door hem gewekt te worden. Dat was ook fijn!
In de loop van de dag kwam hij weer terug. 

Ik ben zelf bijna 33 weken zwanger en heb mijn moeder gevraagd als achterwacht voor mijn zoontje. Maar ik wacht af hoe het op het moment is of hij weg gaat, ja of nee.

Mijn dochter was anderhalf. De bevalling begon rond 13.20 en om 15.06 is haar broertje geboren in bad in de woonkamer. Dit alles tijdens haar middagslaap, ze werd om 15.00 wakker toen is mijn moeder er heen gegaan. Mijn moeder was vanaf 39 weken (bevallen met 40.3) al bij ons 'intern' (het is voor haar twee uur rijden). Zij heeft mijn dochter toen van bed gehaald en was rond 15.15 met haar beneden. Prachtig vond mijn dochter het, de baby!! We hebben, toen de bevalling begon ook nog mijn vader gebeld om te helpen met mijn dochter als ze wakker zou worden, omdat de ondersteuning van mijn moeder bij de weeën erg prettig was. Als mijn zoon nog niet was geboren dan was hij een stuk gaan wandelen oid. 

Eerste bevalling duurde trouwens 30 uur, tweede aanzienlijk korter.. maar is niet altijd zo. Het is gewoon lastig te plannen, maar als ik jou was zou ik een plan maken en dan nog een plan B en een plan C. Dan weet je zeker dat het goed komt. En even overleggen met je VK. Vreemd trouwens dat zij het niet eerder heeft aangekaart!

Het loopt zoals het loopt, je kan het toch niet plannen. Maar ik zou iemand die in de buurt woont en die dichtbij je staat, vragen om ‘achterwacht’ te zijn. Ook ‘s nachts.
Bij mijn tweede kindje, was mijn eerste even bij mijn schoonouders omdat ik een echo had (40.6). Tijdens de echo voelde ik weeën, dus ipv mijn dochter op te halen zijn we naar huis gereden. In 1,5 tijd was de kleine er, mijn schoonouders waren in de veronderstelling dat we mijn dochter elk moment op kwamen halen. Toen we belden hoorden ze mijn zoontje huilen. Zal t nooit vergeten, die verbazing.

We kunnen haar soieso wegbrengen of laten ophalen door m'n schoonouders, dus er is zeker een plan B. En als het net op een dag is dat ze naar de opvang gaat, kan ze daar ook heen gebracht worden. Ik zal ook wel op dat moment even kijken wat prettig is voor zowel haar als mij. Je weet idd nooit wanneer het begint en hoelang het duurt van tevoren. Verloskundige heeft het er niet over gehad met me, zal het de volgende afspraak eens vragen. 

Terug
Bovenaan