Wat een lastige situatie..
Mijn vriend heeft ook een dochtertje uit een andere relatie. Ze was net 3 toen wij elkaar leerde kennen. Ik vond het aan het begin ook erg lastig hoe ik dat aan moest pakken. Je wilt ze wel helpen, maar weet niet te veel op een moeder lijken.
Ik heb vooral aan het begin me geprobeerd helemaal buiten het opvoeden te laten. Als ze niet luisterde of boos was, liet ik het altijd aan mijn vriend over. Wel praatte ik er met mijn vriend veel over, waarom ik me er dan buiten houd.
Aan het begin wilde ik vooral dat ze me gewoon aardig zou vinden en we een band zouden krijgen. Dus probeerde ik lekker met haar te spelen of te kletsen. Hier had ze ook lang niet altijd behoefte aan, maar dat accepteerde ik dan. Al vond ik het soms best moeilijk dat je zo je best doet om lief voor der te zijn, maar ze altijd naar papa wilt. Maar dat is tenslotte wel haar vader en super vertrouwd voor haar en ik ben eigenlijk maar een vreemdeling.
Dit heeft best wel een tijd geduurd. Ik denk dat ze zich na ruim een half jaar pas op haar gemak begon te voelen bij mij en dat ze het leuk vond dat ik er ook was. Daarna is het steeds beter gegaan. Af en toe ben ik ook samen dingen met haar gaan doen. Even naar de speeltuin zonder papa of een gave hut bouwen als papa even weg was.
Al die tijd heb ik me buiten het opvoeden proberen te houden. Maar naarmate ze zich steeds fijner bij me begon te voelen, kwam ook het zoeken naar grenzen en die heb ik wel aangegeven. Dit is ook steeds meer gegroeid en dat kon ze ook van me hebben.
Nu zijn we anderhalf jaar verder en ben ik bij mijn vriend en zijn dochtertje ingetrokken en gaat het super goed. Ik heb een hele goede band gekregen met mijn vriend en ook met zijn dochter. Zeker nu we samenwonen weet ze dat ze ook gewoon naar mij moet luisteren. Ook is ze niet meer zo gefocused op papa, al moet die der natuurlijk wel nog steeds op bed leggen, maar dat hoort ook zo.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je er niet teveel druk op moet leggen. Het heeft veel tijd nodig om een band te krijgen met een kind krijgen, zeker als het uit een gebroken gezin komt. Praat er veel over met je vriend veel over te praten. Hij kent zijn dochter het beste en weet wat ze fijn of niet vind. En ik denk ook dat je moet accepteren dat papa haar nummer 1 is en het niet een afwijzing naar jou toe is, als ze bijvoorbeeld gaat huilen als papa er niet bij is als ze naar bed gaat.
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen. Nu weet ik ook dat elk kind anders is. Veel succes ermee!