Kinderdagverblijf als 'opstapje' naar de Peuterspeelzaal?

Hoi hoi iedereen !

Wist niet goed waar ik dit topic neer moest zetten, maar ik doe het maar hier.

Ons zoontje is net 1 jaar geworden. In dat jaar hebben we gemerkt dat hij erg verlegen en terughoudend is. Eenkennig wil ik het niet direct noemen.
Thuissituatie bij ons is, dat ik fulltime thuisblijfmoeder ben. Deze zomer heb ik, vanwege een operatie, aantal keren in het ziekenhuis gelegen, dus heb wel e.e.a. met hem gemist, qua tijdsbesteding dan.

Nu is het zo dat, omdat ik eigenlijk zo'n beetje de enige thuisblijfmoeder in onze omgeving ben (lijkt het wel), onze zoon niet al te vaak mensen en/of kinderen ziet. Af en toe komt er wel eens een vriendin (met of zonder kind) op visite of andersom, maar hij vind het allemaal doodeng. Ook het babyzwemmen; het zwemmen zelf vind hij fantastisch en vanaf een afstandje kijkt hij wel nieuwsgierig naar de kindjes, maar zodra ze terugkijken of (erger nog voor hem) hem aan willen raken is het foute boel, dan raakt ie echt uit z'n doen.

Ik riep wel eens van 'goh..als dat kereltje 2 is, mag ie wat mij betreft gelijk naar de peuterschool, dat zou best eens heel goed kunnen zijn voor hem'.
Maar goed, hij is nog maar 1, dus gaat dat nog niet. Nu zat ik eigenlijk van de week eens te brainstormen of het niet een soort van idee is om hem bijv. een halve dag per week of per 2 weken naar zo'n kinderdagverblijf te brengen. Dan kan hij meer in contact komen met kindjes en andere 'grote mensen' en dan zie ik het als een soort opstapje naar / wennen aan de peuterschool.

Misschien zeggen of denken sommigen van jullie wel van 'och, hij is nog jong, dit is heel normaal gedrag'. Het is ook niet dat ik 'm wil dwingen, maar ik merk sinds kort dat hij wel graag contact wil maken met met name kindjes.
Op babyzwemmen komt hij ietsje meer uit z'n schulp en ook als er eens sporadisch een kindje bij ons op bezoek komt, dan zoekt hij ook voorzichtig toenadering.

Ik persoonlijk denk dat zoiets als een KDV of straks de peuterspeelzaal voor hem heel nuttig en goed zal zijn, ook voor zijn zelfvertrouwen. Want als hij dan eenmaal ontdooit is (als er visite komt of andersom) dan zie je hem wel intens genieten. Of als hij kindjes in de verte ziet spelen of bijv. op TV ziet, dan gaat hij zitten glunderen.

Bij ons in het dorp zijn geen 'dreumesclubjes' of 'koffie-ochtenden' ofzo, dus dat werkt ook niet. Ik dacht 'misschien is dit wel een manier om hem toch meer in contact te laten komen met kleine kinderen?'.

Wat denken jullie? Zou het een optie kunnen zijn?
Bedankt alvast voor de reacties !!!
 
Hallo Linda,

Ik heb ook een zoontje, hij heet Milan en is inmiddels 17 maanden. Vanaf dat hij 3 maanden is gaat hij één dagdeel in de week naar het KDV. Hij gaat op woensdagmorgen  van kwart voor 8 tot kwart voor 1. De reden  is dat mijn man bewust maar één kindje wil en ik wil dat Milan dan ook ervaart hoe het is in een grotere groep kinderen. In het begin was hij te klein om het goed te begrijpen en met 14 maanden had hij het even moeilijk met het afscheid nemen, maar nu vindt hij het leuk en is het voor hem echt een morgentje uit. Ik ben niet van plan hem naar de peuterspeelzaal te doen, ik laat hem op het KDV totdat hij 4 jaar is. Hij is nu gewend aan de leidsters en kindjes en heeft het naar zijn zin. Het KDV waar hij nu op zit verzorgt ook de voorschoolse opvang als hij naar school gaat. Hij gaat daar in de toekomst 2 morgens gebruik van maken (ik begin om 8 uur en de school helaas om half 9) en dan ben ik blij dat het voor mij en voor hem een vertrouwd  en veilig adres zal zijn.

Groetjes, Moontje
 
Hoi Moontje,

dank voor je reactie. Wat goed geregeld bij jullie, beter dan hier geloof ik.

Ik besloot vanochtend eens te bellen naar het hoofdkantoor van de regionale kinderopvang hier, om me te laten informeren.
Nou, ik was gauw uitgepraat met mijn voorstellen.
Hier moet je een minimale afname per week hebben van 2 halve dagen (een ochtend en middag) of 1 hele dag. Dus in mijn geval een halve dag per week of per 2 weken kan dus niet. Daarbij komt ook dat, omdat ik niet werk, wij niet in aanmerking komen voor een vergoeding. Dus ook al werkt mijn man wel, dan nog mag het niet door zijn baas vergoed worden (of tegemoetkoming in de kosten), want dat is alleen als allebei de ouders werken. Komt voor ons dan neer op een slordige 235 euro per maand (als je hem 2 dagdelen of 1 dag, dus de minimale afname, laat komen).

Tsja, daar sta je dan, want ten eerste vind ik dat heel veel geld (teveel eigenlijk, zeker als je alles zelf moet betalen) en het ging er mij gewoon om hem een halve dag ernaartoe te brengen, als 'opstapje' (net wat jij over jouw kindje zegt).

Ik tast dus nu even in het duister wat nu te doen. In onze buurt (dorp) zijn niet echt van die speelmiddagen ofzo, dus ik moet het meer in de stad gaan zoeken als ik toch zoiets wil. ... moeilijk ...
 
Hoi linda,

Ik kan me voorstellen dat je het prettig voor je kindje zou vinden, om als overbrugging, hem/haar (weet niet meer of het nou een zoontje of dochtertje was), eerst naar het kinderdagverblijf te doen. Zelf denk ik dat het niet echt nodig is, want je zoontje/dochtertje kan toch pas over anderhalf jaar naar de peuterspeelzaal, en in die tijd is zijn/haar karakter alweer heel anders (qua nieuwsgierigheid en openheid bedoel ik dan, want je kent zijn/haar karakter natuurlijk al aardig!).
Maar jij zult 't wel het beste weten, dus doe wat jij het beste vindt! Waarom zet je geen oproep op dit forum? Misschiren zijn er meer moeders die in jouw buurt wonen, dan kunnen jullie misschien een soort dreumesclub gaan vormen? Hel lijkt mij ook heel erg leuk, maar er zijn weinig moeders op dit forum geloof ik die uit "mijn" buurt komen.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes!
 
Hoi,
Ik zou het zelf niet doen.
Werk op een kdv en zou zelf kiezen voor of kdv of psz.

Ons dochtertje gaat niet naar een kdv ik vind dat kinderen tot een jaar of twee lekker het alleen recht hebben op aandacht. Pas met  2 jaar gaan ze echt met andere kinderen om tot die tijd niet.
Dan spelen ze naast elkaar en is er heus wel interactie maar nog niet bewust samen spel.

De rede om je kind weg te brengen voor sociale contacten en leren wachten enz. Vind ik altijd een beetje raar.
Dat leert je kind ook thuis. Ons meisje gaat straks naar de psz maar puur omdat ze kinderen steeds leuker gaat vinden en de uitjes in de speeltuin enz minder  vast contatc met zich mee brengen dan dat ze straks op de psz aan contacten zou maken.

De leeftijd van een jaar is vaak wel wat moeilijk om te beginnen op een kdv. (niet altijd) omdat ze dan al veel meer begrijpen dan wanneer ze nog kleiner zijn en nog te klein om dingen goed te begrijpen.

Zelf zou ik dus kiezen voor psz met een jaar of 2. Dan heeft ie genoeg tijd om op te warmen voor de psz.

Succes met je keuze.

groetjes
 
Hai

wat een raar verhaal dat het niet vergoed wordt k, kwa werkgeversdeel van je mans werk. heb je man al geinformeert op zijn werk hierover?
mijn vriendin is alleenstaande moeder en krijgt ook 1 werkgeversdeel te terug van het werk. en dan geld van de staat, dat van de staat heeft te amken met je salaris wat je per jaar verdient.

Ik zou anders even de belastingdienst kinderopvang bellen, zij weten dan precies wat je terug krijgt van de staat en of je het krijgt. Het lijkt mij heel raar als 1 persoon in de huishouding werkt dat je dan geen vergoeding krijgt. Ja als je 2 ton per jaar verdient je man, dan klopt het wel dat je geen vergoeding van de staat krijgt, maar dan heb je een heel goed salaris en kan je dat zelf wat makkelijker betalen dan mensen die 30.000 euro per jaar verdienen.

Ik zou gewoon even daar informerem.

En misschien andere een kinderdagverblijf buiten je eigen woonplaats. want per kdv is d eprijs ook verschillend. Wij hebben er 8 in onze woonplaats en allemala hebben ze andere prijzen. ( ene is wel tussen kerst en oud en nieuw dicht, bij de ene moet zelf je luiers meenemen en de andere weer niet. of zelf de flesvoeding meenemen of niet.)
Er zitten veel verschillen tussen.

Is een muziekvereniging in de buurt?die muziek op schoot doet, leuk voor kinderen gaan ze zelfmuziek maken. en mogen ze zelf instumentjes bespelen.

Heel veel succes met het uitzoeken.

groetjes
 
Hallo,

Ik werkte ook op een kdv voor mijn zoontje werd geboren, en wil me helemaal aansluiten bij joyce, en zou ook niet zo snel kiezen voor kdv als opstapje voor psz.
Ik begrijp je overwegingen heel goed hoor! Maar 2 is echt jong genoeg om te leren samenspelen. Je schrijft ook dat je kindje wel enthousiast is, als hij eenmaal gewend is aan de nieuwe situatie. Dat geeft mij alleen maar goede hoop, dat het echt wel goed komt met zijn sociale contacten, zonder dat daarin geforceerd contact gemaakt hoeft te worden.  

Eén jaar oud is vaak een moeilijke leeftijd om te beginnen met een kdv, en wij raadden ouders  meestal aan om óf eerder dan 8 mnd óf wat later  te beginnen. Natuurlijk wordt er wel per geval bekeken hoe het kind het aankan, maar de ervaring is dat dit een lastige leeftijd is, en als het dan niet echt nodig is....

Een kind heeft idd de eerste 2 jaar recht op veel aandacht en vooral: veiligheid. Als jou kind zich veilig voelt in de thuissituatie zou ik dat niet zonder meer doorbreken. Natuurlijk is het leuk als hij plezier heeft met andere kinderen, maar ik zou me echt geen zorgen maken als hij daar nu nog verlegen in is. Hoe meer zelfvertrouwen je hem mee kan geven vóor hij naar psz of kdv gaat, hoe beter en makkelijker hij straks met anderen om kan gaan. En als je hem nu in een groep van 12 dreumesen en peuters plaatst, met verschillende gezichten in de leiding  kán het zijn (hoeft niet!!!!!) dat je juist het tegenovergestelde bereikt.

Het is niet voor niks dat de psz een startleeftijd van 2 heeft, en niet al eerder. Dit is zoals joyce ook al schreef de leeftijd dat ze meer samen kunnen leren te spelen.
Maar wat dat betreft ken je je eigen kind natuurlijk het beste. Ik reageer alleen omdat je zo duidelijk om meningen vraagt.

Ik ben nu ook een thuismoeder, zonder veel andere moeders in de buurt, en merk ook wel dat ik uitkijk naar de psz tijd, omdat mijn zoontje juist zo geniet van andere kinderen en totaal niet verlegen is. Het is moeiijk om op een ongedwongen manier en niet geforceerd (wat een kdv toch een beetje is) te zorgen dat hij genoeg andere kinderen ziet. Maar ik weet dat 2 jaar echt vroeg genoeg is. Volgend jaar gaat hij lekker naar de psz en tot die tijd vermaken we ons wel met ons gezinnetje.

Groetjes, sil
 
Hallo rosajoe,

Ten eerste moet je niet denken dat een kinderdafverblijf zielig is,
omdat je kindje nog zo jong is.
En ten tweede moet jij doen wat denkt goed te doen,want jij kent je kind het beste.
Mijn zoontje is nu 4 en heeft al  die jaren ervoor op een kdv. gezeten,
HIj werdt van een onzeker jongetje,een zeker jongetje met flink veel praatjes.
Soms was het afscheid nemen moeilijk voor hem,dat ware periodes,maar als ik de deur al uit was was het al over.
Ik had er juist een goed gevoel over,en dat gevoel was juist,hij heeft in het begin
echt het kdv.gemist,maar is nu ook op school helemaal op zijn plaats,
eerder dan verwacht,omdat toch het vertrouwde weg is.
Nu zit mijn dochtertje erop ook voor 2 dagen,maar ik werk niet.Het gaat heel goed,en soms houd ik haar gewoon lekker thuis een dagje.
Ik vind dat ze een hoop leren en lekker hun enegie kwijt kunnen de hele dag,
want zelf kun je niet de hele dag bezig zijn met de kinderen,en daar krijgen ze
ook vaak hun eigen vriendjes en vriendinnetjes,leuk om alles mee te maken en te horen hoe ze zich ontplooien!
Succes!
 
Terug
Bovenaan