Kinderdagverblijf en verlatingsangst

<p>Hoi mama’s,</p><p>Ik vraag me af of iemand die in de kinderopvang werkt of iemand anders met ervaring met hetzelfde tips of adviezen heeft voor mij. <br /><br /></p><p>Onze zoon van 9 maanden is een heerlijk ventje. Hij eet, groeit, kruipt, staat, brabbelt en is (meestal) goed gemutst. Ook kan hij heel duidelijk laten weten wat hij wel en niet wil. Hij gaat 2 dagen naar de opvang en 1 dag komt mijn schoonmoeder oppassen. Op het kdv gaat het best wel goed, vooral eten en slapen. Zelf spelen nog niet zo goed. Hij wil namelijk de hele tijd opgepakt, vastgehouden of op schoot. Als dat niet gebeurt is t brullen. <br /><br /></p><p>Thuis kruipt hij ook het hele huis door achter ons aan, maar geen brullen. Zelf spelen en staan in de box lukt hier wel. Volgens de leidster is het niet eenkennigheid, maar wel extreme verlatingsangst. <br /><br /></p><p>Kunnen wij iets doen om hem (en de leidsters) te helpen? Zou hij zich niet helemaal veilig voelen? Is het een fase? Hoe lang duurde dit bij jullie? <br /><br /></p><p>Alvast dank voor de moeite! <br /><br /></p><p>Liefs Loete</p>

Dat is ook wel bij ons 10 maanden oud dochtertje. Met name door mij wil ze de hele tijd vastgehouden worden. Het is een fase, gaat gelukkig weer over. Wat ik vaak doe is op de grond zitten. Dan kruipt ze wel overal naar toe en speelt ze zelf. Verder als ik opsta gaat ze weer brullen, Maarja dat hoort erbij hè. Kan haar niet de hele tijd bij haar zitten

Hier ook herkenbaar. Ook die leeftijd. Heeft wel een behoorlijke periode geduurd, misschien duurde het door corona (tijdje alleen maar huis en bij ons) extra lang.
Hier dus ook eentje die een tijdje alleen maar achter ons aan kwam en aan ons vast geplakt zat. We konden geen stap verzetten.. Thuis heeft het overigens niet zo lang geduurd.
Maar ook op kinderdagverblijf wilde hij alleen maar door de leidsters vastgehouden worden. Dat was voor hen wel lastig, want één leidster had dus eigenlijk de hele tijd haar handen (letterlijk) vol. We hebben toen een gesprek gehad en afgesproken dat hij ná het breng moment komt en vóór het ophaal moment wordt opgehaald. Dan hebben zij op die momenten hun handen vrij en die momenten waren voor hem ook extra onrustig.
Het goede nieuws: het gaat weer goed! Hij speelt nu weer zelf, is vrolijk en hoeft niet meer bij een leidster op schoot.
Niet echt tips dus. Je kan in gesprek gaan met kdv en kijken wat in jullie geval het beste werkt. Vooral herkenbaarheid en bevestiging dat het een fase is. Duurde van begin tot eind wel ongeveer 5 a 6 maanden. Maar hij is twee maanden niet geweest vanwege corona.
Succes!! 

Herkenbaar wel hoor. Onze dochter is nu 11 maanden en zij heeft zich in het begin goed kunnen vermaken. Is nog een tijdje drie dagen naar de opvang geweest tijdens corona ipv 2 vanwege mijn werk. Toen ging ook alles goed. 
op een gegeven moment hoorden wij van de leidsters ook dat ze zichzelf niet goed kon vermaken en dat ze al begon te brullen als er maar een ander kindje in de buurt kwam of naar het speeltje waar zij mee bezig was keek. Nu gaat het beter, zeker sinds ze zelf goed tijgert en inmiddels ook zelf kan gaan staan en zitten. Nu vindt ze andere kindjes wel leuk, ook als ze al wat groter zijn dan zij of al staan en lopen. 
denk dat het gewoon tijd nodig had en nog wel heeft. Wij zijn niet super actief met haar naar andere mensen toe en zo, geen broertjes en zusjes dus tsja. Dan is er ook niet altijd veel interactie met andere kinderen en moet ze dat echt daar leren.

Terug
Bovenaan