Kinderdagverblijf ipv oma?

Hoi,

ik wil graag de mening van andere moeders (en vaders) weten. Het gaat om het volgende.

Toen ik zwanger was van Quenten heeft mijn schoonmoeder aangeboden om op ons kindje te passen. Dit zou 2 dagen in de week zijn, maandag en dinsdag. Wij wisten totaal niets van tarieven en kosten en hebben onderling afgesproken dat wij haar € 15,00 per dag zouden betalen.

Bij toeval ben ik gaan informeren om mijn schoonmoeder in te laten schrijven bij een gastouderbureau om zo toch in aanmerking te komen voor de subsidie van de overheid en van werkgevers. Dit bleek niet te werken om dat dan de man van mijn schoonmoeder gekort gaat worden op zijn uitkering.

Doordat ik bovenstaande had uitgezocht kwam ik erdus achter dat een kinderdagverblijf of een gastouderbureau goedkoper is, dan wanneer mijn schoonmoeder op Quenten blijft passen. Dit scheelt ons op jaarbasis zo'n € 600,00. Dit hebben wij besproken met mijn schoonmoeder en haar man en gevraagd om het tarief van € 15,00 te verlagen naar € 10,00. Wij hebben natuurlijk liever dat oma blijft oppassen dan dat Quenten naar een kinderdagverblijf gaat. Zo betalen wij iets minder en kan zij blijven oppassen. Wat ze goed doet en Quenten heeft het ontzettend naar zijn zin bij haar.

Maar hier gaat ze dus niet mee akkoord. En kwam met het verwijt dat als wij Quenten naar een kinderdagverblijf zouden brengen, wij niet het beste met hem voor hebben. Dit deed ons ontzettend veel zeer. In het verleden heeft ze op het kleinkind van haar man gepast en daar ook € 15,00 per dag voor gekregen. Ze wil geen onderscheid maken tussen beide kinderen.

Wij vinden € 600,00 teveel geld om "weg te geven". Wij denken dat Quenten het goed zal doen op een kinderdagverblijf en zo leert hij met andere kinderen omgaan. Hij zal niet zoveel aandacht en liefde krijgen als wanneer oma oppast. Maar is dat waard voor € 600,00????? Wij kunnen een hoop andere leuke dingen doen voor dat geld.

Wat zouden jullie doen in bovenstaande situatie??? Ook ben ik bang dat er nog meer problemen kunnen komen als wij definitief ervoor kiezen om Quenten naar een kinderdagverblijf te brengen.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!!

Groetjes Monique & Quenten

hoi
wij hebben Isis naar een gastouder gezin gebracht, ons leek het beter nu ze nog zo klein is haar niet naar een kinderdagverblijf te doen omdat we dat nog te druk voor haar vinden.En ik zeker weet dat ze voldoende aandacht zal hebben.
ze heeft het uitstekend naar haar zin bij onze gastouder, zij doet dit fulltime dus heeft  per dag 3 of 4 andere kindjes over de vloer.
zo leert ze toch met anderen om te gaan maar in een huiselijke sfeer.
wij betalen per opvang dag ( gemiddeld 8 en een  half uur)  ongeveer 25 euro (  boterhammetje, sap en dergelijke inbegrepen)
we betalen ook het gastouder bureau natuurlijk en dit is rond de 144 euro per maand berekend op 2 dagen opvang per week.
en gelukkig is het zo geregeld op mijn werk dat we ook een deel weer terug krijgen.

dat jullie niet het beste voor je kind over hebt als je  hem naar een kinderdagverblijf zou brengen is natuurlijk onzin.
het is juist zo belangrijk  hem met andere kinderen in contact te laten komen.
je moet doen wat jou het beste lijkt, maar ik zou het zonde van je  geld vinden.
dat er problemen zouden komen als je hem naar een kinderdagverblijf zou doen, tja...
klinkt misschien hard maar wie zijn hun om daar boos om te worden.
het is jullie zoontje toch?

veel succes

ilona en Isis

Hoi Monique,

Ik snap jouw berekening niet helemaal (nu ben ik nooit zo'n ster in rekenen geweest). Mijn dochter gaat 2 dagen per week naar een kinderdagverblijf en per maand kost ons dat in totaal 504,92 om exact te zijn. Als ik 15 euro per dag zou betalen, dan zou ik per maand op ongeveer 120 euro zitten (30 x 4 weken) en dat is dus verreweg veel goedkoper dan een kinderdagverblijf.

Misschien dat ik dus een rare rekenfout maak, maar in mijn ogen ben je veel goedkoper uit bij jouw schoonmoeder. Wel vind ik het heel fout als jouw schoonmoeder een opmerking plaatst dat het slecht is voor jullie kindje als je hem naar het KDV brengt. Het klinkt meer alsof ze daar heel bang voor is, omdat ze hem dan moet missen.

Groetjes,
Lies

Hoi Lies,

ik heb een offerte ontvangen van het kinderdagverblijf over de periode 7 augustus tot en met 31 december 2006. Quenten zou dan 2 hele dagen per week naar het KDV gaan. Ik moet dan bruto € 2.300 betalen. Ik krijg € 1.925 vergoed van de belastingdienst en werkgever. Ik moet dus netto € 375 betalen voor 5 maanden, is dus € 75 per maand.

Mijn schoonmoeder betaal ik € 15 per dag. Is dus € 120 per maand. Een verschil van
€ 45 per maand.

Wat je bruto moet betalen aan een KDV is afhankelijk van de regio waar je woont. Wat de tegemoetkoming is van de belastingdienst en werkgevers is afhankelijk van je inkomen. Het is dus moeilijk vergelijken. Maar ik snap je reactie wel.

Toch bedankt voor het meedenken! Groetjes Monique & Quenten

Hoi Monique,

Bedankt voor jouw uitleg, ik zei toch al dat ik nooit zo goed was in rekenen.
Wij krijgen inderdaad ook nog wat terug van onze werkgevers, maar dat is niet een kapitaal.

Mijn vriend heeft vanaf het begin van mijn zwangerschap gezegd dat hij  graag wil dat  onze dochter naar een KDV gaat, omdat ze daar  leert spelen met anderen. Zelf werk ik 3 dagen, maar we brengen haar 2 dagen en 1 dag gaat ze naar de oma's (de ene week mijn moeder, de andere week mijn schoonmoeder). Als ik haar weg breng naar het KDV, zie ik een heleboel kindjes die het zalig vinden om er naar toe te gaan en die daar allemaal vriendjes en vriendinnetjes hebben waar ze mee kunnen spelen. Mijn eigen dochter is nu 5 maanden, dus spelen met anderen doet ze nu nog niet, maar als ze iets ouder zijn, lijkt het me heel goed voor ze.

Ik vind de reactie van jouw schoonmoeder nog steeds raar en als het jullie veel geld scheelt, zou ik het echt serieus overwegen. Het blijft toch jullie kind en niet het hare!!
Nu moet ik zeggen dat ik met mijn eigen schoonmoeder niet echt een geweldig contact heb, dus dat ik sowieso bevooroordeeld ben.

Succes met de beslissing.

Groetjes,
Lies

Terug
Bovenaan