Kinderdagverblijf voor de sociale ontwikkeling

<p>Mijn zoontje wordt binnenkort 1 jaar. Ik heb weinig andere kindjes in mijn familie of vriendenkring, mijn zoontje ziet nu dus nog weinig andere kindjes. Soms ga ik met het zwemmen of naar een kinderspeelparadijs en dan kijkt hij zijn ogen uit naar de andere kindjes. Laatst was ik met een vriendin die ook een zoontje heeft en hij vond het geweldig, hij zocht echt contact en speelde met hem. Een tweede kindje zie ik ook echt nog lang niet zitten. </p><p>Nu zit ik er dus aan te denken om hem binnenkort een middagje of ochtendkrant naar een opvang te brengen. Zodat hij leert om met andere kindjes om te gaan? Is dit goed voor de ontwikkeling en leuk voor hem op deze leeftijd of is wachten tot hij naar de peuterspeelzaal kan voldoende? </p><p> </p><p>Iemand ervaring, advies of tips?</p>
 
Hoi,
Onze dochter vindt het elke vrijdag geweldig bij de opvang.
Ze is nu 17 maanden en gaat er met erg veel plezier heen. Als ik haar kom halen dan komt ze even naar me toe en is weer snel weg omdat ze weet dat we dan gaan.

Het is niet voor hem alleen leuk maar voor jou wellicht ook. Heb je een ochtendje voor jezelf en kan hij lekker zijn energie kwijt bij de opvang.

Ik ben groot voorstander maar dat komt ook omdat ik heel erg blij ben met onze opvang :)
 
Mijn kids zijn ook altijd opgevangen door oma’s en hadden hierdoor dus ook geen andere kindjes om zich heen. Ik heb ze gewoon vanaf 2/2,5 naar de peuterspeelzaal gedaan 2 ochtenden per week. Ik vond eerder naar de opvang echt niet nodig. Ik denk zelfs dat rond een jaar best lastig is om te starten met opvang, veel kindjes reageren er dan niet zo goed op. Je had dan beter op jongere leeftijd al kunnen starten. 
 
Mijn beiden kinderen gingen pas met 2 jaar. Wel babyzwemmen en baby/peutermuziek. Een eventuele 3de gaat al vanaf 3 maanden ivm werk. Ik zelf ben er ook geen voorstander van om rond 1 jaar te starten. Het is voor mij of vanaf 3 maanden of pas vanaf 2 jaar. Je kan natuurlijk altijd met 1 dagje proberen als dat mogelijk is hier is het minimum 2 dagen. 
 
Ik weet niet waar je woont maar soms ouds de bibliotheek ook een leuke plek om andere kindjes te ontmoeten.  Vooral rondom tijden  van borstvoedingscafe, voorlees middag etc .
 
Ik denk zeker dat het goed is voor de sociale ontwikkeling, maar of hij het op deze leeftijd leuk vindt om te gaan betwijfel ik. De meeste kindjes worden rond 1 jaar eenkennig en hebben moeite met wennen.
Idd wat hierboven gezegd wordt, starten is beter als baby of met 2 jaar. Maar je kunt het proberen? Wellicht heeft jouw zoontje er geen moeite mee? Ik zou hem dan wel vaker brengen dan 1 ochtendje. Het wennen duurt langer als ze zo weinig gaan.
 
Wij hebben onze dochter vanaf dat ze 1 jaar oud was een dag in de week naar een gastouder gebracht. Ze moest natuurlijk even wennen, maar dat ging snel goed. Ze vind het ontzettend leuk, is altijd druk aan het spelen als ik haar weer kom halen. 
Je kan het altijd proberen. Als hij het echt niet leuk vind kun je er ook weer mee stoppen en het pas later weer proberen. 
 
1 is niet echt een fijne leeftijd om te starten op een dagverblijf. Kindjes kunnen dan vaak maar moeilijk wennen en snappen er niks van. Dat is mijn ervaring als medewerker iig.
Als je het toch graag wil zou ik voor een gastouder gaan. Dat is een stuk kleinschaliger. Anders zou ik lekker wachten tot hij naar de peuterspeelzaal kan.
 
 
Terug
Bovenaan