<p>Ik zou graag eens de mening van andere ouders horen die in samengestelde gezinnen leven. Sinds 12 jaar zijn mij vriend en ik een koppel. We hebben elk 2 kinderen. Mijn dochters zijn nu 12 en 15. Hij is altijd bij mij thuis 5 dagen per week. Mijn kinderen zijn soms nog eens opstandig omdat hij uiteindelijk hun papa niet is. Maar na een strenge opmerking van mij weten ze dat hij er is en dat hij een plaatsje heeft in huis. En dat zij ze erbij neer moeten leggen. Nu komt het. Mijn vriend heeft ook 2 kinderen of moet ik zeggen 2 volwassen kinderen ondertussen. Dochter van 20 en zoon van 16. 7jaar geleden hebben ze hem al eens voor de keuze gesteld. Als hij bij mij kwam wonen dan gingen ze niet meer komen naar hem zeiden ze. Nu ondertussen na een relatie van 12 jaar zou ik toch graag een stap vooruit zetten en dacht ik dat zijn kinderen wel volwassen genoeg waren om te begrijpen dat we klaar zijn voor een volgende stap in onze relatie. We zouden een huis gaan kopen samen. Maar aangezien zijn dochter al 20 jaar is ga ik ervan uit dat ze wel nog zou komen maar toch niet meer komen overnachten 2 keer per week? Dit is toch geen klein kind meer? Dus 5 slaapkamers was uit den boze voor mij, waarom zo'n groot huis kopen als ik al weet wat eraan zat te komen. Zijn kinderen gaan niet meer komen de dag dat wij samenwonen. Dit kon ik al voorspellen en rarara... Nee mijn vriend wil geen huis kopen omdat hij bang is dat dit eraan te komen valt. Hij weet ergens wel de dag dat wij samen wonen dat zijn kinderen niet meer gaan komen, helemaal niet meer dan omdat ze altijd alles beslissen in zijn plaats. 12 jaar lang al, nooit iets samen gedaan, altijd zijn kids afgeblokt van mij. De dagen dat mijn kinderen bij mijn ex waren mocht ik lekker moederziel alleen thuis slapen omdat zijn dochter alleen in het grote bed wilde slapen bij papa thuis en papa op de zetel. Zijn zoon wilde dan alleen in het stapelbed slapen. Mijn vriend slaapt dus op zijn appartement al jaren op de zetel omdat zijn kinderen dit zeggen. Zijn dochter eist hem op de enige dag van de week dat we samen vrij zijn. En geloof me of niet. Nu heb ik gezegd: ik blijf wel on mijn eigen stekje. Een huis kopen komt niks van in. Koop maar een huis met je kinderen. Ik zorg lekker voor mezelf, hij is altijd welkom maar we blijven op dit punt en als ik een huis koop is het alleen. </p>