kinderen die ouders met u aanspreken

Hallo allemaal,

Ik heb misschien best een aparte vraag. Ben alleenstaande mama van 2 kleine kinderen en 40+. De oudste sprak mij laatst aan met "je" en dat voelde wat gek aan.
Ik twijfel nu om mijn kinderen te leren mij met 'u' aan te spreken. Wordt dit uberhaupt nog gedaan tegenwoordig?
Vraag me af of de ouders van nu hier tegenaan kijken.

Ik vind dat mijn kinderen dat niet hoeven ik voel me juist erg ongemakkelijk als ze mij of mijn man met u aan spreken. 
Spreken ze iemand anders aan dan vind ik het wel netjes als ze u zeggen.  

Ik vind 'u' persoonlijk te afstandelijk. Dus onze kinderen zeggen 'je' tegen ons. Wel leren we ze om u tegen anderen te zeggen, totdat die persoon aangeeft dat ze 'je' mogen zeggen.
Kinderen van vrienden van ons spreken hun ouders met 'u' aan. Ik vind het nog steeds een beetje 'gek en afstandelijk' klinken als ik het hoor, maar de band tussen kinderen en ouders is heel hecht en verre van afstandelijk. Dus het is maar net wat je gewend bent en wil, denk ik dan maar. Wij zeiden thuis ook 'je' tegen mijn ouders, dus dat ben ik gewend.. 

Het is persoonlijk, als u zich er niet fijn bij voelt, kan de kinderen u leren zeggen zeker geen kwaad.
Beter te beleefd dan te onbeschoft is mijn idee.

Wij leren ons kind ook 'u' aan tegen ons. Vind dat we boven haar staan, en geen gelijkwaardige relatie hebben. Misschien later, als ze wat ouder is, dat we het laten vallen. Maar de basis is er dan wel. Wat anderen doen, moeten ze helemaal zelf weten, geen probleem mee, maar wij vinden dit het fijnst!

Terug
Bovenaan