Kinderen en honden

Hallo meiden.

De opa en oma van onze zoon hebben een hondje. Het is een lief en jong hondje. Onze zoon is gek met hem. Maar hij gaat de hond steeds opjagen. Eerst vond de hond dit leuk, maar steeds vaker krijgt onze zoon een grom. Hij snapt natuurlijk niet wat hij fout doet.
Ik ben erg bang dat het een keer misgaat. Ook omdat opa en oma de hond als hun kind beschouwen. De hond mag alles en is niet echt gehoorzaam. De hond is er dus altijd bij, ook als ze bij ons op bezoek zijn.

Ik hou mijn hart vast als ons meisje straks gaat kruipen. Nu hebben we haar nog steeds in de box gehouden als zij er zijn, maar dat houd ik ook niet eeuwig vol...

Welke mamma heeft ervaring met honden en kleine kindjes en welke tips hebben jullie???

Groetjes Margo

Mijn ouders hebben ook een hondje.. we hebben thuis eigenlijk altijd honden gehad.

Het is een combi van beide.. Jij moet je zoontje leren om niet de hond op te jagen, maar het juist rustig te benaderen. Dus als hij de hond achterna rent pak je hem meteen bij zijn arm, ga je op je hurken zitten en leg je hem uit dat het niet zo aardig is om het hondje achterna te rennen. Dat de hond daar een beetje bang van wordt en kan schrikken. Dat het hondje het veel leuker vind als hij er zachtjes naar toe loopt om hem dan zachtjes te aaien. Blijf dit volhouden en corrigeer je zoontje net zo lang totdat hij er rustig heen loopt. Als hij dit doet moet je hem natuurlijk flink complimenteren of een mega applaus geven ;-)

Je kunt het je zoontje ook voor doen.. Dus dan loop jij naar de hond en laat je zien dat je op een rustige manier wel het hondje kan en mag aaien. Als je dan vervolgens de hond aait zegt je tegen je zoontje:"Zie je wel, zo kun je heel lief het hondje aaien. Hij vind dit heel fijn! Kom maar, dan mag jij het ook proberen.." Complimenteer hem vervolgens om zijn rustige gedrag..

Het is heel belangrijk om je kind elk dier rustig te leren benaderen en ze duidelijk te maken dat een beest ook bang, verdrietig en boos etc kan worden. Dat ze dus lief moeten zijn voor de dieren..

voorbeeld: Kay weet bijvoorbeeld dat een Bij eigenlijk heel erg lief is, maar dat als hij de Bij laat schrikken (doet pesten) hij doet prikken!!
Dat onze poezen heel erg lief zijn, maar als hij ze laat schrikken of pijn doet ze kunnen krabben! (hebben ze gelukkig nog nooit gedaan haha). Een hondje is heel lief en kun je aaien, maar als je het hondje boos maakt of laat schrikken, het hondje kan bijten!

Je zoontje begrijpt nu meer dan je denkt dus leg hem goed uit wat het gevolg kan zijn van zijn gedrag.

Een andere optie is om te vragen aan opa en oma om de hond thuis te laten als ze op bezoek komen. Helemaal als de kleine dame zometeen gaat kruipen. Leg ze uit waarom dat je liever niet hebt dat ze de hond meenemen. Een hond (of poes) kan ontzettend lief zijn, maar uit reactie op iets wat je kind doet bijten/krabben! Zelfs ik houd Kay en Gwen goed in de gaten als mijn poezen rondlopen. het zijn twee echte kroelkatten, vinden alles best en prima, maar het blijven beesten! Nu staat bv de box laag en kan Gwen mooi bij die pluimstaarten haha.. en als madam iets vast heeft laat ze niet meer los dus dan kun je wel denken wat er dan kan gebeuren.

Er heeft ook in de krant gestaan dat een hond een peuter had gebeten en daarom hebben laten inslapen. Bleek later dat de peuter nietjes in het oor van het hondje had geschoten.. Logisch dat een hond dat hapt!!

Wat ik wil zeggen, leer je kind lief voor dieren te zijn en wijs opa en oma op eventuele gevaren omdat je zoontje nog wat omstuimig is. Dat je het wat eng vind.. Het is jouw huis..
En die hond kan best enkele uurtjes thuis blijven, toch?

Heel veel succes ermee!

ps: Mijn ouders nemen heel soms hun hondje mee en als Gwen rondkruipt of hun hondje is zelf druk dan hebben ze hem gewoon aan de riem bij hun zitten.. dus dat is ook een optie! Voor Kay hoeven ze hem niet aan te lijnen want die is erg rustig en leif met dieren..

groetjes!
Esme mv Kay en Gwen

ja, het liefste zou ik willen dat ze de hond thuislaten, maar als ik dat voorstel dan is er oorlog! De hond is hun kind en die nemen ze overal mee naartoe.
Het probleem is een beetje dat mijn man vind dat ik het allemaal te negatief zie. En die maakt zich er dus ook niet zo druk over (hij is natuurlijk met honden opgegroeid). Maar naar mijn idee mag je kinderen en honden (of poezen) nooit vertrouwen samen....
De hond word ook echt als een koning behandeld, dus als je hem op zijn kop geeft kan ie best agressief reageren. Nu kan ik daar wel tegen, maar de kinderen?? Bah, wil er niet aan denken....

We dachten dat Stefan allergisch was/is voor honden en dat zou een mooie oplossing zijn geweest, maar de huisarts zegt dat kinderen pas vanaf 6 jaar getest kunnen worden.... (jammer)

Maar goed.... misschien toch eens onze (mijn) zorgen bespreekbaar maken....

Liefs!

Hoi,
Ik heb niet echt tips, maar wil wel zeggen dat je honden (dieren in het algemeen eigenlijk) nooit alleen kunt laten met een hond.
Kinderen zijn nu eenmaal onvoorspelbaar en kunnen dingen doen die een hond gewoon niet fijn vindt.
Uiteraard moet je je kind leren goed met een dier om te gaan, maar dan nog.
Mijn dierenarts zei eens dat een hond angstagressie (dus bijten uit angst) bijna nooit aangeeft, hij bijt dus vanuit het niks (zo lijkt het dan). Heel gevaarlijk dus, want dat gebeurt dan op een moment dat je (of je zoontje) heel dicht bij zo'n beestje bent (is).
Dit lijkt misschien een hysterisch verhaal, maar zo is het niet bedoeld. Ik weet namelijk dat je snel geneigd bent om je hond als heel lief te bestempelen.... ach, hij doet echt niks, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken, zeggen mensen dan. Blijf opletten, zeker met kleine kinderen!
Groetjes, Noor mv Skip, Bo en Lot

Hoi Margo,

ik heb voor het eerst een hond. Die was er eerder dan de meisjes. Het gaat heel goed maar laat hem nooit alleen met ze, ook niet als ik boven bezig ga en alle deuren open laat.

Mijn schoonouders hebben net een stabij genomen. En het gaat wel aardig maar ik heb wel gevraagd hoe ze het zien; de kinderen samen met de hond.
Bespreekbaar maken dus. Hou het bij jezelf, doe ik ook altijd en dat werkt heel goed. Ik heb het over mijn angst en probeer een gelijkwaardig gesprek te voeren. Dat is heel goed uitgepakt en mijn schoonvader is er altijd bij als de kinderen er zijn. Gaat hij de kamer uit; hond ook. Het werkt goed en zij nemen hun hond niet mee omdat onze roedel het niet zou accepteren (lees; twee ouwe katten).

Succes!

Liefs Renske

Hoi,

Jamie's oma heeft ook een hondje en dat gaat eigenlijk altij wel goed. Jamie weet dat hij het hondje alleen mag aaien als hij het vraagt (Elke hond trouwens). Laatst maakt hij hij hem wakker en kreeg een forse waarschuwing van de hond. Het ging goe dhoor, maar Jamie is er goed van geschrokken.

Wij hebben sinds een paar maanden een puppy. En die is nog lekker vrolijk en speels. Jamie ben ik aan het leren om er juist niet achter aan te gaan. hij moet heel voorzichtig met het hondje omgaan, anders word het hondje bang en kan misschien bijten. Dit gaat ook weleens fout hoor, maar onze pup kan nog een hoop hebben.

Ik zou je zoontje leren om voorzichtig met het hondje te spelen. Niet erachteraan rennen of aan zijn haren oid te trekken. En er altijd bij blijven!! Want het is en blijft een beest en het kan altijd fout gaan. Als ik hier even wegloop gaat altijd of de hond of Jamie mee, maar ik laat ze nooit samen.

Succes!!

Groetjes Natasja.

Terug
Bovenaan