Kinderen samen op kamer?

Hoi,

Ik heb een zoon van 2,5 jaar en een dochter van 6 maanden. We hebben in principe een aparte kamer voor allebei, maar 1 kamer is op een andere verdieping. Ik heb ze allebei graag op dezelfde verdieping als waar wij slapen. Nu slaapt onze dochter nog in een cosleeper bij ons op de kamer, maar ik wil haar binnenkort wel op haar 'eigen' kamer. Ik denk er nu over om de kinderen samen op een kamer te leggen. De peuter is super enthousiast dat zijn zusje bij hem komt slapen, maar ik zit nog wel met praktische vragen. Dus ik ben op zoek naar ervaringen. Mijn vragen:
- hoe doe je het met verschillende bedtijden?
- wat als een nog 's nachts wakker wordt? (zitten ze elkaar erg in de weg?)
- hoe voorkom je dat ze bij elkaar in bed kruipen? (peuter kruipt ook zelfstandig bij de baby in de box en zonder dat ik erbij ben, vind ik dit onprettig)
Alvast bedankt voor het delen van ervaringen.
 
Wij wonen in een huis met 2 slaapkamers en onze dochters (21 maanden leeftijdsverschil) slapen dus samen op 1 kamer. De jongste heeft tot 10 maanden bij ons op de kamer geslapen, maar daarna altijd samen met haar zus. Ze zijn nu 4 en 2.

Het gaat meestal prima! De oudste deed al geen middagdutjes meer zodra haar zusje erbij kwam op de kamer, dat was fijn. Zo kon de jongste slapen wanneer ze wilde overdag en hoefden ze de kamer overdag niet te delen.

S avonds gaat de oudste eerst naar bed, want die is om 19.15 echt moe en slaapt voor 19.30. Zodra zij slaapt, wordt ze niet meer wakker gelukkig. Al stampen wij 10x per avond de kamer binnen. Dus dat is heel fijn.

De jongste gaat erin zodra de oudste slaapt. Soms ligt ze nog een half uur te keten of te huilen voor ze slaapt, maar de oudste slaapt daar dus altijd doorheen.

In de nacht zijn er periodes geweest dat ze wel allebei wakker waren en dat is dan echt niet tof. Dan nemen we de jongste vaak bij ons in bed en dan slaapt iedereen weer. Niet ideaal en niet zoals 'het hoort', maar 2 kinderen klaarwakker midden in de nacht die liggen te huilen en te keten op dezelfde kamer is echt drama. Dus tja, dat is onze 'oplossing '.

Het lastigst vind ik het s ochtends. De oudste slaapt dus heel diep en goed, maar zodra haar zusje s ochtends tussen 5.30 en 6.30 wakker wordt, wordt de oudste ook wakker en slaapt dan vaak niet meer. En dan is 5.30 echt te vroeg.

Ik merk dat als de jongste een deel van de nacht in ons bed belandt, de oudste langer uit'slaapt. Dus ze wordt eigenlijk altijd wakker van haar zusje en dat vind ik echt wel vervelend, maar is weinig aan te doen. Ze weet gelukkig niet beter en heeft er echt geen last van overdag, dus we moeten dat maar accepteren.

Dus in de praktijk kan het prima hoor, ze hebben echt geen eigen kamer nodig! Hiet delen ze ook de kledingkast, commode, alles. Ideaal.
Maar je zal soms een nacht hebben dat je denkt: shiiiiit, dit gaat mis!! Maar als je dan één van de twee in een andere kamer of bij jullie kan leggen, is dat ook opgelost.

Bij elkaar in bed kruipen gebeurt hier nooit. De oudste heeft een peuterbed, de Jongste een ledikant. Ze hebben allebei hun eigen 'hoekje' in de kamer en kunnen elkaar niet echt zien. Voor het ledikant hangt ook een doek zodat de jongste echt afgeschermd ligt.
 
Bij ons hebben ze een eigen kamer, behalve op vakantie! Dan liggen ze samen in het stapelbed in de caravan.
Ze zijn ook 2,5 en 8 maanden nu (precies 2 jaar verschil)...
En dat gaat prima. De oudste past zijn middagslaapje aan aan de jongste. Gaat soms dus iets eerder naar bed en soms iets later maar hij is flexibel..
Soms wordt hij snachts wakker van een huilend broertje maar gaat dan ook gewoon weer lief verder slapen na een slokje wayer!
Dus het kan echt prima!
 
Onze kids (20mnd verschil) liggen ook samen op een kamer. De jongste is de eerste 6 maand in de cosleeper geweest en daarna bij zijn grote broer op de kamer. Gaat helemaal prima. Grappig genoeg huilen ze elkaar amper wakker. Als de een huilt, slaapt de ander er prinsheerlijk doorheen. Wij hebben de lekkere stoel buiten de kinderkamer, mocht er iemand getroost moeten worden in de nacht, dan kunnen we even met hem op de stoel zitten zonder dat de ander er last van heeft
 
Terug
Bovenaan