Tja ik werk zelf in de kinderopvang en zou je adviseren bij 2 of 3 locaties te gaan kijken, maar niet meer. Dan maak je het jezelf erg moeilijk.
Allereerst: weet je al per wanneer en welke dagen je opvang nodig hebt? Bij veel kinderopvang is er een wachtlijst. Informeer hier vooraf naar, want als er op 'jouw' dagen al geen plek meer is, hoef je ook niet te gaan kijken.
Er zijn inderdaad kinderopvang met groepen van 0-4 jaar door elkaar en kinderopvang met groepen van 0-2/2-4 of 0-1.5/1.5-3/3-4 jaar bijvoorbeeld. Denk er eens over na wat je fijn lijkt. Er zitten overal voor- en nadelen aan.
Een grote of een kleinschalige kinderopvang? Ik heb gewerkt in een kinderopvang waar 10 groepen waren (max 12 kindjes per groep), maar toch heerste er rust en had je echt niet door dat er meer dan 100 kinderen waren elke dag.
Ik heb ook gewerkt in een kinderopvang waar 3 groepen waren maar het pand was oud en gehorig waardoor er veel onrust was.
Momenteel werk ik op een agrarische kinderopvang met 2 groepen. We zitten op een boerderij, gaan elke dag bij de dieren kijken en in de modder stampen en veel naar buiten. Superleuk maar wel hectisch. Groepen van 16 kinderen, en het verschil tussen 12 of 16 kinderen op de groep is groot. Met 12 kinderen is het veel relaxter en minder prikkels. Maar een agrarische kinderopvang biedt natuurlijk wel veel uitdaging en leuke activiteiten. Zit er zoiets in jouw buurt en past dat bij je?
Uurtarief is overal aardig gelijk, je krijgt ook best een groot deel terug via de belastingdienst dus ik zou dat niet perse het belangrijkste vinden. Die prijzen zijn overal aardig hetzelfde. Waar je wel naar kunt kijken is of je ook pakketten kunt afnemen voor als je bijvoorbeeld in de schoolvakanties geen opvang nodig hebt. En is het mogelijk om halve dagen af te nemen of alleen hele dagen? Als je altijd hele dagen nodig hebt is dat natuurlijk prima, maar ouders die bijvoorbeeld in de zorg werken nemen graag halve dagen af. Dat is niet overal mogelijk.
Verder... ga gewoon kijken en kijk wat goed voelt! Je hebt al snel een indruk van de locatie, juffen en ziet in een oogwenk of het gezellig is op de groep of dat er veel onrust heerst. Volg je gevoel, dat is het belangrijkste!