Kinderopvang kiezen

Hi dames! Er is mij geadviseerd om de kinderopvang te gaan regelen. Er is veel keuze voor mijn locatie. Maar waar begin je? Hoe kies je er één? Waar moet je op letten? Tips voor tarieven?
 
Als oud-werknemer binnen de kinderopvang zou ik zelf denk ik beginnen met ‘werkwijzen’. Zijn er verschillende manieren van omgang, duidelijke ideeën of programma’s die gevolgd worden? Daar kun je vaak al vrij snel uithalen of je iets bv heel prettig zou vinden of iets dat juist niet past bij hoe jullie het zouden willen? En van daaruit verder kijken. Tarieven durf ik niets meer over te zeggen, ik vrees dat dat inmiddels al flink veranderd is… Geen idee of je hier iets aan hebt. Succes met de zoektocht ?
 
Kijk eens op de site van de belastingdienst wat het maximum tarief is dat zij per uur vergoeden. Veel opvangcentra hanteren hogere tarieven, maar dat verschil is volledig voor eigen rekening. Dus misschien wel goed om in de gaten te houden dat het tarief daar niet al te veel boven zit.
En daarnaast zou ik toch afgaan op ervaringen van kennissen, vrienden en familie. Maar ook of de openingstijden matchen met je werktijden en of het in de buurt is.
En misschien kun je een shortlist maken op basis van de ervaringen, website informatie en dergelijke en wat rondleidingen aanvragen?

Oh en sommige opvangcentra kampen met wachtlijsten. Misschien vallen er bij voorbaat al wel wat af.
 
Wij hebben gekozen voor een kleinschalige opvang. De kids komen veel buiten, er is een moestuintje en ze hebben er dieren. Je kunt hier niet kiezen voor dagdelen, je neemt altijd 10u per dag af. Soms is het ook mogelijk om wisselende dagdelen af te nemen, dat is wat duurder geloof ik. Dat zou voor ons toen interessant kunnen zijn, omdat mijn partner in ploegendiensten werkte. Uiteindelijk niet voor gekozen. Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar de indeling van kids qua leeftijd (groepen ingedeeld op leeftijd of van 0 tot 4 bij elkaar). En misschien naar wachtlijsten vragen? Hopelijk heb je hier wat aan, succes met jullie keuze!
 
Wij hebben eerst gekeken welke opvangcentra handig lagen tov route naar het werk. Op basis van die selectie de websites bekeken. We hielden er 4 over en we zijn bij allemaal gaan kijken. 
Je kunt kiezen tussen opvangcentra die 1-4 jaar groepen hebben en andere werken weer met 0-2 en 2-4. Bijvoorbeeld. Op internet kun je de voor en nadelen lezen. 
Ook vond ik 1 opvang gewoon niet hygienisch. Het stonk er overal naar babypoep en het was er erg stoffig. Een andere viel af omdat ik het te grootschalig vond. Het kwam chaotisch over. Groepen die haast in elkaar over gingen, medewerkers die van groep naar groep haastten, druk schoolplein van een basisschool waarmee je de ingang deelde. Het voelde niet goed voor een 17 weken oude huilbaby die snel overprikkeld raakte. 
Van de twee die over waren... We hadden niet echt een voorkeur en hebben voor beiden ingeschreven. Achteraf ben ik blij dat het deze geworden is. Heel kleinschalig, een babygroep, een peutergroep en een bso groepje. Het ligt heerlijk rustig in een groen gedeelte bij een park met voedselbos en kinderboerderij. Ze komen ook veel buiten, ook met babies. En de mensen zijn er heel aardig en zacht. Perfect voor mijn gevoelige dochter die buiten altijd helemaal tot rust komt. Ze hebben daar ook echt de rust om de kindjes individueel te leren kennen, weinig verloop. Dus meer het gevoel ipv opvattingen en programmas. 
 
We hadden trouwens wel een heel lijstje met vragen voorbereid. Gebruik wasbare luiers, hoe ze omgingen met slaapjes en huilbabies enzo. Maar de antwoorden waren overal hetzelfde.
 
Ik had een sterke voorkeur voor een aparte babygroep ipv 0-4 bij elkaar, dus daar heb ik naar gekeken. Verder vond ik een grotere vestiging juist wel fijn omdat er meerdere juffen rondlopen en er aparte groepen zijn. Het oogde verder fris en licht dat vond ik ook prettig.
Ik zou eerst nadenken wat goed bereikbaar is voor jullie en wat je voorkeur is qua leeftijden bij elkaar. Dan kun je eens op een paar plekken binnen kijken wat goed voelt.
 
Tja ik werk zelf in de kinderopvang en zou je adviseren bij 2 of 3 locaties te gaan kijken, maar niet meer. Dan maak je het jezelf erg moeilijk.

Allereerst: weet je al per wanneer en welke dagen je opvang nodig hebt? Bij veel kinderopvang is er een wachtlijst. Informeer hier vooraf naar, want als er op 'jouw' dagen al geen plek meer is, hoef je ook niet te gaan kijken.

Er zijn inderdaad kinderopvang met groepen van 0-4 jaar door elkaar en kinderopvang met groepen van 0-2/2-4 of 0-1.5/1.5-3/3-4 jaar bijvoorbeeld. Denk er eens over na wat je fijn lijkt. Er zitten overal voor- en nadelen aan.

Een grote of een kleinschalige kinderopvang? Ik heb gewerkt in een kinderopvang waar 10 groepen waren (max 12 kindjes per groep), maar toch heerste er rust en had je echt niet door dat er meer dan 100 kinderen waren elke dag.
Ik heb ook gewerkt in een kinderopvang waar 3 groepen waren maar het pand was oud en gehorig waardoor er veel onrust was.
Momenteel werk ik op een agrarische kinderopvang met 2 groepen. We zitten op een boerderij, gaan elke dag bij de dieren kijken en in de modder stampen en veel naar buiten. Superleuk maar wel hectisch. Groepen van 16 kinderen, en het verschil tussen 12 of 16 kinderen op de groep is groot. Met 12 kinderen is het veel relaxter en minder prikkels. Maar een agrarische kinderopvang biedt natuurlijk wel veel uitdaging en leuke activiteiten. Zit er zoiets in jouw buurt en past dat bij je?

Uurtarief is overal aardig gelijk, je krijgt ook best een groot deel terug via de belastingdienst dus ik zou dat niet perse het belangrijkste vinden. Die prijzen zijn overal aardig hetzelfde. Waar je wel naar kunt kijken is of je ook pakketten kunt afnemen voor als je bijvoorbeeld in de schoolvakanties geen opvang nodig hebt. En is het mogelijk om halve dagen af te nemen of alleen hele dagen? Als je altijd hele dagen nodig hebt is dat natuurlijk prima, maar ouders die bijvoorbeeld in de zorg werken nemen graag halve dagen af. Dat is niet overal mogelijk.

Verder... ga gewoon kijken en kijk wat goed voelt! Je hebt al snel een indruk van de locatie, juffen en ziet in een oogwenk of het gezellig is op de groep of dat er veel onrust heerst. Volg je gevoel, dat is het belangrijkste!
 
Terug
Bovenaan