Kinderopvang regelen

Hoi allemaal

Op de waslijst staan nu na kraamzorg ook aanmelden voor kinderopvang... Ik dacht dat ik het met rust kon laten omdat ik minimaal 32 weken verlof gaat nemen, maar ik hoorde net dat er in mijn nieuwbouwwijk extra lange wachtlijsten zijn voor de crêches dus ik moet ook wel hieran beginnen.
Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik het moet aanpakken, en hoor graag van mede-aanstande moeders die advies voor mij hebben.

Mijn vragen zijn o.a.:
- zijn er websites met lijsten van kinderopvang per regio/gemeente?
- wat is belangrijk om te vragen/weten over een crêche?
- is het handig om van verlof  direkt met 8 uren werkdagen te beginnen?

Alvast bedankt voor alle advies hierover

Mor74 aka Charlotte

ps - ben nu 13 weken zwanger

Hallo,

Ik heb een aantal jaar op een kinderdagverblijf gewerkt. Zal je hetb een en ander vertellen.

Je kunt natuurlijk de websites bekijken van de KDV bij jou in de buurt. Bel ze ook gerust of ze een foldertje hebben of id.
Maak een afspraak om een kijkje te gaan nemen. Dan zie je het van binnen en kun je zelf zien waar je kindje terecht komt tegen die tijd. Stel vragen als ritme van de dag, speciale dingen(activiteiten) en wat hun pedagogisch beleid is. Als het goed is hebben ze een boekje voor je die je kunt doorlezen over hoe zij doen en denken over kinderen opvangen.

Wees ook lekker brutaal en vraag ouders bij jou uit de buurt wat ze van het KDV vinden.
Desnoods probeer je een leidster aan te spreken om hun ervaringen te vragen.

Als je je eenmaal hebt aangemeld dan gaat eigenlijk de rest vanzelf.
Een aantal weken(meestal 2) voordat je weer definitief aan het werk gaat gaat je kindje wennen. De eerste keer 2 uurtjes(ong) de tweede keer een halve dag en de derde keer weer wat langer. Je kunt hier zelf heel goede afspraken over maken.
Je kindje is dus al een paar keer geweest voor je echt aan het werk gaat.

En oh ja vraag of dingen als luiers en babyvoeding bij de prijs is inbegrepen. dat is nl niet overal hetzelfde.

Ik hoop dat ik je vragen een beetje beantwoord hebt en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Let er wel op dat niet alle KDV hetzelfde zijn. Iedereen hanteerd weer nadere richtlijnen. Ik persoonlijk vind sfeer het belangrijkst.

En trouwens heb je ook nagedacht over een gastouder??? Dat de ik nu en ik moet zeggen het is voor de kinderen erg fijn. Kleine groepjes, veel aandacht, en altijd dezelfde oppas!!!
Het wordt ook nog eens gewoon vergoed door de belastingdienst.

gr Linda mama van Charlotte

Terug
Bovenaan