Kinderopvang wachttijden (randstad)

<p>Vooral voor dames uit de randstad (woon zelf in regio Utrecht): hoe gaan jullie om met de (bizarre) wachttijden van de kinderopvang? </p><p>Ik sta al sinds januari ingeschreven bij 2 KDV's, waar ik in oktober terecht wil met mijn zoontje (in juli uitgerekend). Maar de wachttijden lopen weer op geven ze aan en ze kunnen geen plek garanderen. Ook kunnen ze niet aangeven hoe lang de wachtlijsten zijn. Een vriendin van me heeft net gehoord dat zij niet terecht kan op de KDV, ook al stond zij 11 maanden voor de aanvangsdatum al ingeschreven.</p><p>Daar kreeg ik best wel stress van, want wij hebben geen ander vangnet (familie woont op 2+ uur rijden afstand). Twijfel of ik nu al bij nog meer kinderdagverblijven moet inschrijven, of moet afwachten... hoe doen jullie dit? Bij hoeveel opvangadressen schrijf je je in? Hebben jullie iets gehoord over wachttijden? </p>

Ik woon ook in Utrecht. Had mij in december 2017 ingeschreven voor een plekje in september 2018. Ik had voorrang omdat mijn oudste daar al heen ging. Maar zelfs toen was er geen plek beschikbaar. Gelukkig wel 2 weken later, dus dat was overbrugbaar.
Bij ons in de buurt hangt het erg af van welke kdv. Bij sommige is er wel direct plek. Ook hangt het af van de dagen die je af wil nemen. Woensdag en vrijdag zijn het minst druk. 
Vanwege de nieuwe wet die in januari is ingegaan, waarbij het kind leidster ratio is aangepast, is de opvang voor baby's erg duur geworden voor de kdv's. Ze staan niet allemaal te springen om ze op te vangen. 
Houd er rekening mee dat dit ook zo is voor scholen en de bso. Ik heb mijn zoontje ingeschreven op school toen hij 14 maanden was. Bij 18 maanden ingeschreven bij de BSO. Pas 3 maanden voor zijn 4e verjaardag te horen gekregen dat er plek was op de bso. Mijn dochtertje heb ik ingeschreven toen ze 6 maanden was. 
Succes!

Ik heb me bij 3 verschillende ingeschreven, kon bij allemaal kosteloos annuleren 3 maanden voor de startdatum. Dat was ook de termijn waarop ze konden aangeven of er plek was. Bij 1 zou het iets van 25 euro kosten als ik tussen de 3 en 2 maanden zou annuleren, maar die hebben uiteindelijk niets in rekening gebracht. 
Kon gelukkig bij nr. 1 keuze terecht. Maar optie 2 was ook prima geweest. 
Ik zou dus kijken naar de voorwaarden en bij tenminste 2 inschrijven.

Dank voor de tips! 
Ga me dan toch maar bij nog een inschrijven en dan maar hopen. Fijn dat je toch bij je eerste keus terecht kon, beiden! 
Ik kan juist nergens iets vinden over wachttijden, iedereen doet er heel vaag over... hoop maar dat die van mij gaat lukken. 

Hier ook bij verschillende kdv ingeschreven. Ik heb nu op 2 dagen plek bij onze 1e voorkeur. 1 dag gaat ze nog tijdelijk naar een ander kdv tot we bij onze 1e keus ook een 3e dag krijgen. Niet ideaal maar is even niet anders

Ik ben nu 7 weken zwanger, en als bij 2 KDV ingeschreven (woon in Utrecht). Voor januari volgend jaar. De wachttijd is volgens mij rond een jaar maar heb gewoon rond gebeld 
Bij een heb ik definitief plek. Aanstaande vrijdag onze eerste rondleiding. nog voor dat we bij de VK zijn geweest of familie het weet. 

Wow lekker op tijd! Wij hebben gewacht tot de termijnecho, stonden met 12 weken ingeschreven voor als ie 4 maanden is.
Nu al plek gegarandeerd? Dat konden ze bij mij nergens. Sta nu bij 5 locaties ingeschreven haha, moet nu toch lukken. 

Terug
Bovenaan