Kinderopvang zonder schoolvakanties

<p>Hoi allen,</p><p>Ben druk op zoek naar kinderopvang voor ons kindje die we in januari verwachten. Nu is het zo dat mijn partner in het onderwijs werkt. Heb al contact gehad met wat kdvs en gastouders maar die bieden allemaal van die vaste pakketten aan inclusief alle( of een aantal) schoolvakanties.</p><p>Maarja, dan willen we juist geen opvang. Btje zonde dus om te betalen voor dagen/ weken dat je geen gebruik maakt van opvang.</p><p>Iemand een goede tip hoe dit op te lossen?mss ook ouders die in het onderwijs werken, hoe doen jullie dit met opvang?</p><p> </p><p>Groetjes,</p><p>Tessa</p>
 
Ik werk op een kinderdagverblijf en bij ons kun je verschillende contracten afnemen. Een met vakantie weken er in en ook een zonder. Apart dat ze dat bij de kdv's die jij gebeld hebt niet kunnen. Ik werk inmiddels op werkplek nr 4 en niet beters te weten hadden ze op alle 4 de plekken zulke contracten. ?
 
Bij onze opvang kan je ook contracten afsluiten voor bijvoorbeeld 52 weken of 40 weken. En met vakanties, als onze kinderen niet gaan, dan krijgen we punten en kunnen we deze inleveren op andere dagen 
 
Ik werk ook in het onderwijs en onze zoon gaat “maar” 1 dag naar de opvang, maar ik vind het heerlijk om dit in de vakantie door te laten lopen en een dag voor mezelf/het huis/poetsen noem maar op te hebben.. het is bij ons wel zo dat je als je je kind niet laat gaan, je de dagen altijd dat kalenderjaar nog in mag laten halen.
 
Ik zit ook in het onderwijs maar onze kids gaan maar 1 dag per week naar de kinderopvang. Bij ons kun je kiezen voor een 40 of 52 weken pakket. Ik heb bewust voor 52 weken pakket gekozen, omdat ze maar 1 keer per week gaan en 2 daagjes naar de oma's. Ik vind het wel lekker om dan een dagje voor mezelf te hebben in de vakantie. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak ze bij jullie gaan..
 
Ik werk in de kinderopvang en bij de meesten kun je idd kiezen uit een 40 of 52 weken pakket. Gek dat dat bij jou nergens kan!

Maar als je kindje maar 1 a 2 dagen gaat, zou ik hem in de vakanties ook brengen zoals hierboven ook gezegd wordt. Gewoon 1 dagje. Het is heeeeeeerlijk om in die schoolweken 1 dagje voor jezelf te hebben.

En mocht je dan nog dagen over hebben die je afmeldt in de vakanties, kun je die niet ruilen? Soms heb je op een vrije dag ook ineens een afspraak waar je je kindje niet mee naar toe kan nemen en dan kun je zo'n ruildag inzetten.

Bij mijn 1e kindje had ik NOOIT een vrije dag voor mezelf, 2 jaar lang niet. Echt nooit. Ze ging alleen naar de opvang 2 dagen dat ik werkte en ik haalde haar altijd direct na werktijd op.
Nadat de 2e geboren is, gingen ze wat vaker af en toe een ochtendje naar de opvang of peutergroep zodat ik even tijd voor mezelf had. En dat is zo nodig! Achteraf heb ik wel spijt dat ik dat de eerste 2 jaar nooit gedaan heb.

Veel ouders zijn ook rond 16.00 klaar met werken en komen hun kindje 'pas' om 17.30 halen bij de opvang, gebeurt veel. Maar ik vind dat heel logisch, hoe heerlijk om even 1 uurtje te hebben voor jezelf of om alvast het eten klaar te zetten ofzo.

Dus bedenk even hoeveel dagen je kindje naar de opvang gaat en tja, af en toe een dagje voor jezelf is écht heel lekker. En waarschijnlijk betaal je voor 52 weken bijna hetzelfde als voor 40 weken (als je bekijkt wat je weer terug krijgt etc) dus tja, waarom zou je het niet doen? ;)
 
Bij ons was het zo dat als je 40 weken af nam, het uurtarief hoger lag dan wanneer je voor 52 weken ging, waardoor wij op jaarbasis ongeveer 200€ minder kwijt zouden zijn aan opvang, maar wel 12 weken minder zouden hebben. Nu hebben we die 12 weken wel, wat heel fijn is. Mij dochter gaat in principe niet in de vakantie. maar bijv. wel de dag voordat we op vakantie gingen, zodat ik rustig kon inpakken. Of een dagje in de kerstvakantie, zodat ik boodschappen kon doen en opruimen. De overige dagen mogen wij in theorie inzetten als extra, in praktijk was daar met COvID/personeelstekort geen plek voor en is dat 2 of 3 keer gelukt, nu we een tweede hebben zie ik dat helemaal somber in. Wel is mijn voornemen om straks als m’n zoontje ook gaat en ik weer werk in de vakanties de kinderen om en om een keer een dag te brengen, zodat ik met één kind iets leuks kan doen.
 
Dank voor jullie reacties! Het pakket zonder vakanties is idd duurder heb ik zojuist begrepen van kdv waar ik contact mee heb.
Maargoed ik ben dus echt op zoek naar alleen opvang wanneer ik het nodig heb, en we gaan vaak weg in de schoolvakanties dus dan nemen we geen opvang af. Ook heb ik 2 zussen en schoonzus in t onderwijs die dus allemaal kunnen/willen babysitten in de vakanties. Genoeg tijd dus voor mezelf ;)
Maar ik ga dan nog even met andere kdvs bellen, kijken of zij wel pakketten zonder schoolvakanties hebben, die niet duurder zijn...
 
 
Terug
Bovenaan