Ik werk in de kinderopvang en bij de meesten kun je idd kiezen uit een 40 of 52 weken pakket. Gek dat dat bij jou nergens kan!
Maar als je kindje maar 1 a 2 dagen gaat, zou ik hem in de vakanties ook brengen zoals hierboven ook gezegd wordt. Gewoon 1 dagje. Het is heeeeeeerlijk om in die schoolweken 1 dagje voor jezelf te hebben.
En mocht je dan nog dagen over hebben die je afmeldt in de vakanties, kun je die niet ruilen? Soms heb je op een vrije dag ook ineens een afspraak waar je je kindje niet mee naar toe kan nemen en dan kun je zo'n ruildag inzetten.
Bij mijn 1e kindje had ik NOOIT een vrije dag voor mezelf, 2 jaar lang niet. Echt nooit. Ze ging alleen naar de opvang 2 dagen dat ik werkte en ik haalde haar altijd direct na werktijd op.
Nadat de 2e geboren is, gingen ze wat vaker af en toe een ochtendje naar de opvang of peutergroep zodat ik even tijd voor mezelf had. En dat is zo nodig! Achteraf heb ik wel spijt dat ik dat de eerste 2 jaar nooit gedaan heb.
Veel ouders zijn ook rond 16.00 klaar met werken en komen hun kindje 'pas' om 17.30 halen bij de opvang, gebeurt veel. Maar ik vind dat heel logisch, hoe heerlijk om even 1 uurtje te hebben voor jezelf of om alvast het eten klaar te zetten ofzo.
Dus bedenk even hoeveel dagen je kindje naar de opvang gaat en tja, af en toe een dagje voor jezelf is écht heel lekker. En waarschijnlijk betaal je voor 52 weken bijna hetzelfde als voor 40 weken (als je bekijkt wat je weer terug krijgt etc) dus tja, waarom zou je het niet doen?