kinderopvang

Hoi allemaal,
Dit is de eerste keer dat ik hier op deze site ben, dus ik weet niet of het hier al eerder over gegaan is.
Ik ben nu bijna drie maanden zwanger en we zijn heel hard aan het uitpuzzelen hoe we het met de kinderopvang gaan regelen. We gaan allebei minder werken, maar hebben nog voor twee of drie dagen opvang nodig. Heeft iemand tips waar je op moet letten bij het uitzoeken van een kinderdagverblijf? Heeft iemand ervaring met een gastgezin en hoe kom je daaraan?
groeten en succes aan iedereen.
 
Hallo,
Ik ben ook voor het eerst op deze afdeling, want ik hoor nog op de afdeling zwanger worden. Maar ik vind het zo leuk ook jullie verhalen alvast te lezen, een beetje ter voorbereiding.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ben van mening dat het een erg goede manier is om je kind op te laten vangen op een dagverblijf. Kinderen mogen al vanaf 6 weken bij ons op de babygroep komen, maar dat vind ik zelf erg jong. Beter zou zijn vanaf een maand of drie. Je moet je echter wel zo snel mogelijk ergens inschrijven, want de wachtlijsten zijn (waar ik werk tenminste) erg lang.
Waar je op moet letten? Ik zou gewoon bij heel veel dagverblijven een afspraak maken voor een rondleiding. Zo'n eerste indruk geeft je al een heel duidelijk gevoel of het wat voor jullie is of niet. Vraag zo veel mogelijk, schrijf dingen op, lees de verschillende sites eens door op het internet.
Ik zelf zou letten op de klantvriendelijkheid, op de hygiene (bv. ook hoe alle flessen en spenen opgeruimd worden, vloer, tafels), hoe groot is de groepsruimte, hoeveel leidsters staan er op de groep, hoe druk is het met kinderen, is er veel buitenspeel gelegenheid (wordt er zowiezo vaak naar buiten gegaan), wat staat er zoal in het pedagogisch plan over de manier van opvoeden, hoe is de manier van overdracht zowel s'ochtends als s'avonds. Dit zijn maar een paar voorbeeldjes. Als het goed is krijg je een infoboekje mee die je thuis nog eens door kunt lezen.
Kortom; bel ze op, en ga alle dagverblijven in de buurt af en ik weet zeker dat er een voor je tussen zit. Heel veel succes ermee!
 
Hoi, ik ben gastouder en heb meerdere gastkindjes gehad. Het voordeel van gastouderopvang is de kleinschalige vorm van opvang. Je kindje komt veelal bij een gezin en hobbelt daar gezellig met de dagelijkse dingentjes mee. Lekker huiselijk. Sommige kindjes kunnen niet goed tegen de drukte van een kinderdagverblijf en dan is een gastgezin ideaal. Voordelen zijn dat je je kindje in geval van ziekte in overleg toch kunt brengen terwijl op een kinderdagverblijf direct nee gezegd word. Het is zowiezo goedkoper dan een kinderdagverblijf. en de gastouder heeft veel meer tijd voor je kindje dan een leidster op een kinderdag verblijf. Je kindje ziet ook steeds een vertrouwd gezicht en niet steeds een ander.

Voor evt info zou je kinderopvang Humanitas kunnen vragen zij zijn een landelijke organistaie en bieden zowel gastoudergezinnen en kinderdagverblijven aan.
 
Terug
Bovenaan