Kinderopvang

Hello (aanstaande) maart-mama's!

Even iets anders dan bevallen en controles, namelijk kinderopvang.

Ons mannetje gaat vanaf 1 juli 2 dagen per week naar een kinderdagverblijf. Moeten wij nu al eea in gang zetten / aanvragen bij de Belastingdienst om geld terug te krijgen? Of hoe werkt dat? Of krijg je het belasting- en werkgeversgedeelte pas in 2010 terug?
Thanks a lot!

Groetjes Janneke

Hoi Janneke,

Ik schrijf niet zo heel veel meer op het forum, maar lees nog wel altijd mee. Ik werk op een accountantskantoor dus deze vraag kan ik niet onbeantwoord laten ;)!

Je kunt nu nog geen aanvraag doen voor de kinderopvangtoeslag. Pas als de baby gebroen is krijgt hij/zij een sofinummer (dit gaat automatisch als je je kind aangeeft bij de gemeente). Je krijgt hierover vanzelf bericht van de balstingdienst. Daarna kun je de kinderopvangtoeslag aanvragen via et programmaatje wat je kunt dowlowden op www.toeslagen.nl. Eerder werkten ze met een deel via de werkgever en een deel via de belastingdienst, tegenwoordig gaat alles via de belastingdienst, dus met deze aanvraag is alles geregeld.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Ik moet nu helaas weg, maar als je vragen hebt hoor ik het wel!

Groetjes Repelsteeltje

Volgens mij, kun je als de kleine al geboren is, al wel doorgeven aan de Belastingdienst dat je gebruik wil maken van de Kinderopvangtoeslag. Je moet dan doorgeven per wanneer hij/zij naar het KDV gaat. Je krijgt dan maandelijks een toeslag voor de kinderopvang. De toeslag krijg je dan pas vanaf het moment dat de kleine daadwerkelijk naar het KDV gaat.

Of het precies klopt, weet ik niet meer, het is inmiddels ook alweer bijna 2 jaar geleden dat we het voor mijn zoontje aanvroegen.

Hoi dames,

Bedankt! :-D
Kan nu dus even nog niks doen maar dat is wel een geruststelling. Niet dat ik achteraf hoor: "Nou mevrouw u bent wel errug laat!" ;-)
Na de geboorte-aangifte kunnen we ermee aan de slag maar zo te zien echt iets voor manlief. :-D

Groetjes,
Janneke

Terug
Bovenaan