kinderopvang

een van de dingen waar ik nu tijdens mijn zwangerschap tegenaan loop, is de kinderopvang. Ik werk 3 dagen, mijn man werkt 5 dagen. wat doen we op die drie dagen dat we beiden werken met ons kindje?

mijn schoonmoeder wil graag 1 dag in de week oppassen en mijn ouders willen ook graag 1 dag in de week oppassen. Dan blijft er nog 1 dag over. Dat wordt dus een kinderdagverblijf. Nu heb ik gehoord dat je je daar al tijdens je zwangerschap voor moet inschrijven, klopt dit?
Maar wat nou als blijkt dat je toch liever een andere dag, of een extra dag opvang wil? Kun je dit dan nog wel wijzigen?
Wie is hier al mee bezig en heeft al iets geregeld?
Hoe kies je een dagverblijf uit? neem je gewoon de dichtsbijzijnde, of kies je voor een dagopvang met een bepaalde visie of op een bepaalde locatie?

liefs eefje

Hallo,

Ik heb mijn kinderen 1 dag in de week bij mijn ouders en 2 dagen in de week op het KDV. Ik heb mijn tweede zoon wel tijdens de zwangerschap aangemeldt en ik raad je aan dat ook te doen zodat je zeker weet dat je straks ook werkelijk opvang kan genieten.
Op mijn KDV kan jij je kind als flex-kindje inschrijven, zo zit je niet vast aan bepaalde dagen, ook kan je aangeven dat de definitieve dag later bepaalt wordt.

Succes!

hoi eefje,

het hangt er vanaf waar je woont hoe snel je met inschrijven moet zijn.
hier in amsterdam zijn de wachtlijsten dramatisch: ik heb mijn zoontje bij 7 weken zwangerschap al aangemeld voor 5 kdv's en 2 weken voordat ik weer aan het werk moest na mijn verlof had ik na heel veel er achteraan bellen eindelijk ergens een plekje!
nu heb ik de tweede al met 4,5 week zweangerschap bij het kdv van mijn zoontje aangemeld. gelukkig krijgen we voorrang omdat mijn zoontje daar al zit, en nu weet ik al zeker dat ik vanaf 1 novmeber plek heb op de twee dagend at mijn zoontje ook gaat.

overigens, denk goed na over hoe je wilt dat de opvang door je  ouders/schoonouders zal gaan (thuis/bij hun, jouw regels/hun regels, etc.) en bespreek dit nog voor de baby er is met hen.
ik heb namelijk een hele lastige eerste  half jaar  gehad toen mijn schoonmoeder begon met oppassen (1 dag per week), omdat haar verwachtingen heel anders waren dan de mijne. na een aantal confrontaties heeft ze nu haar verwachtingen aangepast (minder claimerig) en loopt 't allemaal goed, maar dat heeft wel meer dan een half jaar geduurd. als we van te voren beter hadden besproken wie wat verwachtte, dan hadden we dat nare eerste half jaar waarschijnlijk kunnen voorkomen.
dus, bereid je goed voor!!

veel succes met de opvang van je kindje!

groetjes,
mama in amsterdamzuid

hoi,

ik ben nu 13 weken zwanger, en heb voor twee terug al opvang geregeld.
ik werk 20 uur in de week, dus die uren gaat de kleine naar de kinderdagverblijf.
je moet dit op optijd regelen.
dit heb ik met de andere twee kids ok gedaan, en dat ging heel goed.
je kunt veel regelen met een kinderddagverblijf.
groetjes

Hoi,

Een vriendin van ons heeft zelf een kdv, daar
gaat de kleine straks ook heen natuurlijk.
Hier hoeven we gelukkig niet met 4 week zwangerschap alles geregeld te hebben.
Maar in de grotere steden moet je het echt snel regelen hoor!
En flex dagen zijn ook erg makkelijk,kost iets meer,maar dan hoef je volgens mij niet perse je kind vaste dagen heen te brengen.

Die van ons gaat straks 1,5 dag naar het kdv.
En 1 dag bij mijn schoonmoeder.

Spannend allemaal he?

bedankt voor alle reacties!
Ik zal nu binnenkort eens gaan rondkijken en een mooi dagverblijf uitkiezen.

Wij zijn alleen iets veranderd in onze wensen, waarschijnlijk dat we voor 2 halve dagen opvang gaan kiezen, in plaats van 1 hele dag. Dat komt net wat beter uit. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen allemaal, blijf het zo spannend vinden!

liefs eefje

Hello,
Ik woon in Barendrecht en daar zijn de wachtlijsten ook heel erg lang. Dus al met 7 weken aangemeld. En nog kunnen ze neit garanderen dat je optijd een plekje hebt.
Ik heb wel gebrepen dat als je eenmaal binnen bent je makkelijker wat kunt regelen... een extra dag bv. Maar goed.. ze zullen dat ook in de gaten houden anders meld iedereen zich aan voor 1 dag om daarna uit te breiden.
Wij hebben de centra's bij ons in de buurt bezocht.. en ja als het goed voelt kun je hier niet al te kieskeurig zijn. Je moet eigenlijk al blij zijn dat je opt ijd een plekje krijgt.
Mijn ouders gaan 1 dag in de week oppassen. De bedoeling was om en om maar ja nu het een tweeling is moeten we maar zien of ze dat in hun eentje lukt. En als het lukt blijft mijn vriend 1 dag thuis en blijf ik  4 dagen werken. Lukt dat niet dan moeten we gaan kijken.. 3 dagen opvang of ik 3 dagen werken.
Wat een geregel allemaal he....
Groeten Nan

Terug
Bovenaan