Kinderopvangtoeslag bij meerdere kinderen

Hoi meiden,

Wij hebben nu ons zoontje bij de kinderdagopvang (3 dagen per week)  en hiervoor krijgen we vrij weinig toeslag terug. (omdat mijn man een goed inkomen heeft)
Nu zaten we net te kijken hoeveel extra het zou gaan kosten als we een tweede kindje zouden krijgen; of het dan uberhaupt nog wel 'rendabel' is voor mij om te blijven werken. Tot mijn verbazing kwam nu uit de rekentool naar voren dat we ineens héél veel meer toeslag zouden krijgen bij een tweede kindje. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit klopt!
Zijn hier meiden die uit ervaring kunnen zeggen of het inderdaad klopt dat je voor een tweede kindje véél meer toeslag krijgt dan bij een eerste kindje?

Ik ben benieuwd!

Groetjes, 10e

Ja, in beginsel klopt dit. Als je al nauwelijks inkomen hebt, dan krijg je bij de eerste ook veel meer toeslag, maar het verschil behoorlijk in percentages (als die niet op de site v.d. Belastingdienst staan, kun je kijken op de site van B4Kids voor die percentages, in de tweede kolom staat voor het tweede kind en ik dacht dat er nog een derde kolom was voor 3e kind of meer).
Wij betalen iets meer dan een derde voor ons eerste kind, maar volgens mij maar iets van een vijfde voor ons tweede kind.

Hele idee van die toeslag is dat we - met name vrouwen - zo veel mogelijk blijven werken. Dat lukt blijkbaar!

Groetjes,
Tamar

Wij hebben hier ook kinderopvangtoeslag. Maar inderdaad het klopt hoe meer kinderen je hebt des te minder hoef je bij te betalen. Bij een kindje loont het bijna niet die toeslag maar bij meer is het zeker een heel bedrag. Ze hebben het toen voor ons berekent en het laten zien maar er is inderdaad een heel groot verschil

Ja hoor, wij betaalden voor 1 kind ca 140 euro zelf en nu met 2 kinderen 200 euro. Ons 2e kind 'kost' dus maar 60 euro (ipv 140). Hoe meer kinderen, hoe goedkoper het per kind wordt...
(en gelukkig maar, want anders was gezinsuitbreiding helemaal niet meer te betalen, ha ha!)

Terug
Bovenaan