Kinderopvangtoeslag tijdens kraamverof in de WW?

Beste dames,

Weet iemand misschien hoe het zit als je in de WW zit? Ik weet dat je gewoon recht hebt op zwangerschaps en beval verlof, zodaf je niet hoeft te solliciteren in die tijd. Maar heb je ook recht op kinderopvangtoeslag?

Als je in de WW komt, heb je nog 3 maanden recht op 230 uur per maand (230 uur is nieuw sinds dit jaar). Als je dit niet opgebruikt, dan mag je de overige uren uitspreiden over de maamden erna. Als je binnen die 3 maanden met verlof gaat, dan gaan de 3 maanden na je verlof verder (bijv 1 maand ww voor verlof en 2 maanden na je verlof). Je hebt dan recht op ong. 7 maanden kinderopvangtoeslag. Maar hoe zit dat als je na 3 maanden nog in de ww zit en met verlof gaat? (Mijn 3 maanden zijn feb, maart, april). En per juni ga ik met verlof. Met de overige uren kan ik nog 6 maanden vooruit, maar ik weet niet of het lukt om per oktober weer aan het werk te zijn, aangezien je tijdens je verlof ook niet wilt solliciteren...
Ik hoop dat iemand het antwoord heeft, want op de website van de overheid om ik niet verder...
 
Ja, ik heb inderdaad vandaag contact proberen te zoeken. UWV wist het niet, omdat de toeslagen onder de belastingdienst vallen... Bij de belastingdienst kon ik via twitter een vraag stellen. Antwoord:
Als je jn de WW komt, heb je 3 maanden recht op kinderopvangtoeslag (230 uur per maand). Alles wat je niet gebruikt, kun je in de maanden daarna nog gebruiken, ook tijdens je zwangerschapsverlof. Maar zwangerschapsverlof zelf geeft geen recht op kinderopvangtoeslag.
Gelukkig gebruiken wij in die 3 maanden bij lange na geen 230 uur per maand, waardoor ik mijn verlof wel door zal komen, maar ik weet echt niet hoe snel daarna ik een baan gevonden zal hebben. Ik doe natuurlijk mijn best om voor mijn verlof iets te vinden voor erna, maar het valt vies tegen :(.
Er is bij onze opvang ook een flinke wachtlijst, dus ik wil mijn 2 oudste kinderen ook niet tijdelijk minder laten gaan, want ze vinden het leuk en als ik weer werk vind, heb ik die uren wel meteen nodig. Daarnaast ben ik meestal niet topfit tijdens zwangerschap (snel, lang en de hele dag door misselijk en slapjes, last van bekkenpijn en mijn buik is nu met 22 weken zo groot als bij veel vrouwen die al met verlof gaan, en bij een beetje inspanning (fietsen, doorlopen) heb ik al last van harde buiken, gemiddeld zo'n 8-12 op een dag), dus ik kan de kids eigenlijk ook nu niet teveel thuis hebben... We gaan zien hoe het loopt, hopelijk vind ik snel een baan en anders moet ik maar een paar maanden onder mijn opleidingsniveau werken ;) 
 
Ik zou eens nagaan of die 320 uur kloppen als in de zin dat als je ze niet gebruikt je ze nog kan gebruiken in de maanden daarna. 
Ik heb namelijk begrepen dat de grens ligt op het maximum aantaal maanden, ongeacht de uren. Maar wellicht eens informeren bij de Belastingdienst, zij kennen de regels het best mbt de toeslag.
Lullig voor je dat je je zo rot voelt en begrijpelijk dat je dan de opvang in stand wil houden. 
 
Je hebt 3 maanden recht op opvang, sinds dit jaar is dat 230 uur per maand, daarvoor hing het af van het aantal uur dat je werkte. En de niet gebruikte uren mag je de maanden erna nog gebruiken. Dat weet ik wel zeker. En dat je tijdens verlof geen extra recht hebt, heb ik dus nagevraagd.
Ik vind het een beetje scheef, want op de website staat ook een voorbeeld: als je tijdens de eerste 3 maanden WW met verlof gaat, krijg je wel extra toeslag (bijv 1 maand WW voor je verlof en 2 na je verlof, dan heb je recht op toeslag totdat die laatste 2 maanden af zijn gelopen.) Dat wilde ik nog even aanvullen, voor als meer vrouwen in deze situatie komen en proberen het antwoord te vinden. 
 
Ze weten het in ieder geval weer lekker duidelijk te houden, mijn hoofd tolt ervan haha.
Maar hopelijk kom je eruit en gaat het meevallen qua uren. Succes met de banen jacht! 
 
Terug
Bovenaan