Kinderopvangtoeslag

Hi,
Ik was vast wat proeberekingen aan het maken op de site van de overheid voor het aanvragen van kinderopvangtoeslag.
Maar het verbaast mij wat voor bedragen eruit komen, mijn man en ik hebben beide een prima baan en gaan volgens de berekeningen maar een klein deel zelf betalen.
Of maak mega fouten in de berekening maar ik dacht dat je iedere maand 100e euro's zelf moest betalen.
Hoeveel betaal je gemiddeld zelf als je je kind 2 dagen naar de opvang brengt?

Heel benieuwd.

Wij verdienen samen ongeveer 2x modaal. Onze zoon gaat 2 dagen en onze dochter 1 dag. Wij zijn dan ruim 300 euro kwijt per maand. Vond ik eigenlijk wel meer dan genoeg ?

Ik heb 2 dochters. Beiden gaan 1 dag naar de gastouder en de oudste daarbij 2 ochtendjes naar de peuterspeelzaal.
Ik betaal voor 2 kinderen €420 aan het gastouderbureau per maand (voor 1 dag dus)
Ik betaal voor de oudste €215 voor de peuterspeelzaal (2 ochtenden per week)
Dus ik betaal samen €615 per maand. Ik krijg €495 terug! Dus ik betaal maar 120 euro per maand zelf. Dat is ook echt niet veel! 
Ik werk zelf 18 uur op een kinderdagverblijf en mijn man 36 uur bij de overheid. We verdienen samen zo'n 65.000/70.000 per jaar. 
Dus nee, kinderopvang hoeft écht niet duur te zijn. In  de meeste gevallen is het niet duur hoor. Volgens mij alleen als zowel je man én jij een heel goede baan hebben. Dan betaal je wel wat meer.. maarja, dan verdien je ook een berg meer dus is t ook wel weer in 'verhouding'.
Maar kinderopvang is in principe heel goed te betalen voor werkend Nederland. Zo wordt er dus ook gestimuleerd om te gaan werken, omdat kinderopvang vrij goedkoop is. Het loont gewoon om te werken voor de meeste moeders! :)

Ja dat is natuurlijk een hoop geld!
Maar als ik zie wat de opvang kost krijg je ook een hoop terug.
Blijft veel geld maar ik vind het in verhouding meevallen.

Ik kom ook uit met de eerste berekening dat ik ongeveer 200 zelf moet betalen voor 2 dagen opvang en de rest terug krijg.
Dank voor je uitgebreide toelichting!! ??

[quote quote=10385162]Ja dat is natuurlijk een hoop geld! Maar als ik zie wat de opvang kost krijg je ook een hoop terug.Blijft veel geld maar ik vind het in verhouding meevallen.[/quote]
Daar heb je zeker gelijk in hoor! Onze opvang kost eigenlijk 1150 euro, dus 300 is heel schappelijk.

Als je googelt op 'tabel kinderopvangtoeslag' dan kun je zien hoeveel procent van de kosten je ongeveer terugkrijgt. Dat is afhankelijk van je (gezamenlijke) inkomen. Als je je inkomen iets hoger inschat dan daadwerkelijk, heb je minder kans dat je teveel krijgt en vervolgens weer terug moet betalen.
meestal is wat je terugkrijgt iets minder dan dat, dat komt omdat er een maximum bedrag per uur is wat wordt vergoed. Het deel wat daarboven zit moet je dus zelf betalen.

[quote quote=10385174]Als je googelt op 'tabel kinderopvangtoeslag' dan kun je zien hoeveel procent van de kosten je ongeveer terugkrijgt. Dat is afhankelijk van je (gezamenlijke) inkomen. Als je je inkomen iets hoger inschat dan daadwerkelijk, heb je minder kans dat je teveel krijgt en vervolgens weer terug moet betalen.
meestal is wat je terugkrijgt iets minder dan dat, dat komt omdat er een maximum bedrag per uur is wat wordt vergoed. Het deel wat daarboven zit moet je dus zelf betalen.[/quote]Dank voor de tip, ga ik zeker even naar kijken!! ?

Terug
Bovenaan