Kinderwens 18 jaar

Hey allemaal,

Ik heb sinds mijn 17e al een kinderwens. Ik snap dat dit echt super raar kan ovekomen. Maar het is er gewoon heel erg. Nu ben ik 18 en heb ik een vriend. Hij ziu het ook wel willen. Maar ga deze februari aan mijn opleidingbeginnen.. ik woon al wel op mijzelf. Verder zoudenmijn ouders er in eerste instantie niet achterstaan. Heeft iemamd ook ervaring met zo'n jonge kinderwens?

Liefs Anouk
 
Hi Anouk, 
Toen ik jouw leeftijd was kon ik ook niet wachten om kinderen te krijgen, maar ik denk dat je het advies al wel weet. Nog ff niet doen! 
Eerst opleiding afmaken en zorgen dat je een stabiele relatie hebt.Ben je al lang genoeg samen met je vriend om te weten dat jullie het ook samen redden als het wat moeilijker wordt?
Je wil je kindje de best mogelijke toekomst geven. Dan isnhet eeg belangrijk dat jij eerst goed voor jezelf zorgt. En daar hoort een opleiding, werk en levenservaring bij. 
Denk aan alle leuke dingen die je nog kunt doen voordat je moeder wordt. Reizen, weekendjes weg, afspreken met vrienden. Al die dingen worden een beetje moeilijker als je moeder bent. 
Natuurlijk zijn er jonge moeders die het hartstikke goed doen, maar als ik jou was zou ik mezelf nog wat tijd gunnen.
 
 
Ik sta ook al jaren positief tegenover kinderen, maar heb altijd het gevoel gehad dat ik er nog niet klaar voor was omdat mijn situatie niet stabiel genoeg was.. Nu heb ik een leuke baan, vaste uren, een man die me ondersteund, een leuk huis, waar een kind prima bij in past en dergelijke.. als je al die dingen op een rijtje hebt vind ik een studie nog niet eens een probleem. Kijk gewoon eerlijk naar je jezelf, heb je een financiele basis? ruimte voor een kind? kun je je kind bieden wat je je kind wil bieden? 
 
Hoi Anouk,
Ik snap je kinderwens heel goed. Ik had ook al heel vroeg een kinderwens en wilde niets lievers. Nu ben ik 26 en mama van onze overleden tweeling dochtertjes en zwanger van de derde. 
Het overlijden van onze meisjes was zo heftig en moeilijk, dat had ik nooit aangekund als ik nog jonger zou zijn geweest. 
Natuurlijk hoeft dit niet te gebeuren maar een kindje verliezen is nu eenmaal een mogelijkheid. Er komt zoveel meer bij kijken dan leuk een kindje nemen. Het is ook zwaar, een hele verantwoordelijkheid en echt niet altijd makkelijk. Daarom is het zo belangrijk dat je een stevige basis hebt. 
Achteraf heb ik dus ook gewacht met kinderen nemen totdat ik m’n studie afgerond had e.d. en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Daardoor heb ik veel meer dingen kunnen doen die ik met een kind niet had kunnen doen. Prachtige reizen, verschillende studies, verschillende vriendjes, feesten enz.
Het is natuurlijk je eigen keuze maar mijn advies zou zeker wachten zijn. 
Liefs
 
Hey Anouk, 
In Nederland komt het niet zo vaak voor dat vrouwen zo jong moeder worden. Daardoor is de maatschappij er ook niet echt op ingericht. Dat betekent dat je, als je jong moeder wordt, flink tegen de stroming in zult moeten zwemmen. En daarvoor moet je een doorzetter zijn. Je weet vast van jezelf of je dat bent. Tuurlijk krijg je een boel adviezen die te maken hebben met wat je allemaal mist als je jong moeder wordt. Dat vind ik persoonlijk niet zo relevant; er zijn in het leven altijd meer dingen die je "mist" dan dingen waar je wel aan toe komt, maar daar gaat het helemaal niet om: het gaat erom dat je geniet van wat je wél doet, en dat je er achter staat. Ben je er klaar voor om zelf niet meer centraal te staan in je eigen leven? Misschien lijkt je dat wel fantastisch. Ik denk niet dat dat zozeer met leeftijd te maken heeft. De een is vroeg volwassen en de ander wordt het nooit. 
Bij mij heeft het lang (ruim 2 jaar) geduurd voordat het lukte om zwanger te worden. Daardoor ben ik het zwanger worden meer als een wondertje gaan zien, en minder als iets wat je kunt plannen. Misschien kleurt deze ervaring wel mijn visie. Die is namelijk: zodra een kindje welkom is, hoef je niet meteen volop te gaan proberen (hou het vooral leuk en spontaan), maar slaat het ook nergens op om actief een zwangerschap tegen te gaan (anticonceptie). 
Heel veel succes, vertrouw op jezelf, en neem goed de tijd om er achter te komen wat jullie willen en wat dat voor jullie leven zou betekenen. 
 
Terug
Bovenaan