Kinderwens en anti depressiva

Hoi allemaal!

Ik wil binnenkort met mijn pil stoppen maar wil daarvoor eerst langs de POP polie omdat ik op dit moment een lage dosering van citalopram, een anti depressiva slik.. Ik vroeg mij af of er mama’s of andere vrouwen die proberen een kindje te krijgen op dit forum zitten die ook tijdens de zwangerschap/proberen een anti depressiva slikte zijn! En hoe jullie dit ervaren hebben natuurlijk.

Ik zou aan de ene kant graag willen stoppen maar ik voel me sinds een jaar of 7 eindelijk weer eens gewoon goed zoals een 23 jarige meid zich hoort te voelen zonder angst/paniekklachten (slik de medicatke voor een angststoornis) en ben bang dat de angst en stress juist weer terug komt tijdens de zwangerschap mocht ik stoppen.. Wat ook weer niet goed is voor het kindje! Vind het een ontzettend lastige maar belangrijke keuze dus ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen!:)
 
Hoi,
Ik heb ook citalopram geslikt een lage dosering zo'n 2 jaar. Toen wij besloten om zwanger te worden heb ik de keuze gemaakt om ermee te stoppen, ben zelfs in 1 x gestopt op aanraden van de arts en ik moet eerlijk zeggen dat ik er erg van opgeknapt ben, de citalopram heeft zeker geholpen voor een periode maar doordat ik het een geruime tijd slikte deed het ook niet veel meer... nadat ik gestopt ben heb ik ook de pil de deur uit gedaan en toen ben ik mij nog beter gaan voelen want ook dat is bocht. Dus geen ervaring met het slikken tijdens zwangerschap, maar misschien wel iets om over na te denken om ermee te stoppen en te kijken hoe dat gaat..
Succes!
 
 
 
 
 
Hoi rietjepietje,
wij zijn ook bezig om een kindje te krijgen en ik gebruik een lage dosering Sertraline. In overleg met de huisarts ben ik hier gewoon mee doorgegaan. Ik weet niet of het voor citalopram ook geldt, maar Sertraline kan weinig kwaad voor het kindje. Het enige is dat ze adviseren om in het ziekenhuis te bevallen en je kindje 48 uur ter observatie moet blijven. De kans op problemen is echter heel erg klein en weegt niet op tegen de problemen die je kan krijgen door te veel lichamelijke stress van depressieve gevoelen.
 
 
@Mg1986 Dankje voor je reactie! Ik slik het nu bijna een half jaar waarvan ongeveer 5 maanden nu op een vaste hoeveelheid mg (10) en dit bevalt nu wel goed maar ik weet niet of ik in dit half jaar al zoveel aan mezelf heb kunnen werken om te zeggen dat het zonder medicatie ook helemaal goed gaat.. Hoe is het stoppen bij jou gegaan? Geen ‘bijwerkingen’ gehad? Wel fijn dat je je er goed bij bleef voelen! Ik ben sowieso ook wel erg beniuwd hoe ik me ga voelen zonder pil want dat doet inderdaad ook niet echt veel goeds aan je gemoedstoestand. 
 
@YvdH ja mijn psychiater vertelde inderdaad ook dat het met citalopram gewoon kan en dat je er zelfs borstvoeding mee kan geven.. Ze raadde me wel aan om langs de pop polie te gaan in het ziekenhuis waar ze dan met gynaecologen, verloskundigen en psychiaters kijken of het verstandig voor je is om door te slikken of af te bouwen/te stoppen. Daar ga ik van de week een verwijsbrief voor halen bij de dokter dus ben benieuwd wat die zeggen! Maar ben blij met je antwoord dat er dus meer vrouwen zijn die het blijven slikken! Heb toch altijd een idee dat uberhaupt die medicatie al een taboe is, laat staan dat je er een kindje mee wilt krijgen.. Vind het ook best lastig om dat met bijvoorbeeld mijn schoonfamilie te bespreken..
 
Zoals al is gezegd, de kans dat er problemen van zouden komen is niet groot. Je kan natuurlijk altijd even langs je psychiater en/of huisarts gaan om dit na te vragen. 
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je je goed gaat en blijft voelen, zeker met een kindje! Dus als de risico's met medicatie er niet tot amper zijn, zou ik er aan blijven tot anders wordt verteld. 
Ik heb zelf rond de vijf à zes jaar aan antidepressiva gezeten, echter be ik er nu al een paar jaar vanaf. Wat betreft bijwerkingen: als je er langere tijd aan zit en direct stopt, kan je afkickverschijnselen krijgen (dit verschilt ook per persoon, natuurlijk). Afbouwen is daarom altijd wel het beste, zo heb ik het geleerd tenminste! Maar dat ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden. 
Ik hoop dat het je snel lukt! 
 
Hoi,
De bijwerkingen waren alleen aanwezig 3 dagen na t stoppen ervan. Beetje raar voel je je dan, dat had ik ook toen ik eraan begon. Ik snap je angst hoor zeker omdat je een half jaar nog maar slikt. En weet je iedereen reageert anders erop. Maak het vooral bespreekbaar met de artsen die hebben hier veel meer kijk op. 
Ik heb t in ieder geval als positief ervaren.
 
 
 
Terug
Bovenaan