[quote quote=10317289]Hey, Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik was in 2018 gestopt met anticonceptie en vanaf de zomer waren we ook wel ‘bezig’ voor een kindje. Ik zat toen ook net in een nieuwe functie, waar ik nog in moest groeien en veel moest investeren. Ik heb het destijds niet verteld, heb het niet eens overwogen. Werk in best wel een mannensector met overwegend iets meer traditionele mannen (van wie de vrouw weinig of niet werkt), dus had iets van gaat ze geen drol aan dit. Daarnaast wist ik wel al zeker dat ik als ik zwanger zou zijn en een kindje zou krijgen, ik toch nog 4 dagen zou willen werken. Bij ons was het vrij snel raak en heb het na de termijnecho verteld. Ben gewoon in m’n nieuwe functie blijven werken tot m’n verlof. Toen tijdens m’n verlof (hoogzwanger, dag voor de keizersnede) kreeg ik wel te horen dat iemand anders (een man) mijn functie voor onbepaalde tijd had overgenomen, want (zo zeiden zij) ‘jij hebt straks een kindje en wil dan toch meer thuis zijn’ (ironisch was dat de vriendin van die collega ook zwanger was, dus hij ook ‘een kindje kreeg, maargoed). Uiteindelijk heb ik tijdens m’n verlof al besloten dat ik komend jaar (toen 2020) een nieuwe baan zou zoeken. Toen ik weer ging werken (in dus een lagere functie) ook bewust minder gewerkt dan ik gepland had, 3 dagen/week en gaan solliciteren. Daarbij heb ik wel veel gehad aan het traject waar ik al ruim een jaar in zat voor m’n verlof. Heb nu een nieuwe baan, werk 40 uur en voel me helemaal op m’n plek. Mede dankzij het traject van m’n oude werkgever. Okeeee lang verhaal , ik zou het niet van tevoren zeggen. De reactie zal er minimaal door worden veranderd en je bent al zo kwetsbaar als je straks (hopelijk gauw) echt zwanger bent. En vind het ook wel een goeie dat je bedenkt hoeveel je wil werken straks met de kleine. Ik had met m’n vriend een ‘deal’ omdat hij wat ouder is – hij wilde echt wel nu aan kinderen beginnen, maar heeft al een carrière. We hebben daarom afgesproken dat de eerste tijd mijn carrière ook prioriteit heeft thuis. Hij is dus 2 dagen doordeweeks thuis nu, onze zoon gaat 3 dagen naar de opvang en ik werk ook 1 dag thuis zodat ik m’n zoontje wel genoeg zie. Dit werkt voor ons! Maar denk hier van tevoren wel over na![/quote]
Toch jammer dit. Een man die het fulltime van je overneemt, terwijl je prima geschikt bent voor de rol. Een man ervoor op de plek, terwijl hij net zo goed vader wordt. Kennelijk hoeft hij niet zo nodig een 'papadag'. De emancipatie is echt nog lang niet af.