Kinderwens niet durven uitspreken

Hoi lieve lezers, mijn vriend en ik zijn nu 7 jaar samen. We begonnen onze relatie vrij, ik nog aan de studie daarnaast een bijbaan en lekker de kroeg in. Hij met een baan en een bijbaan in de kroeg, gewoon omdat hij dat ontzettend leuk vond. Hij is een stuk ouder dan ik dus hadden we vrij snel het gesprek over kinderen. Daar waren we allebei heel duidelijk in. Misschien ooit, maar absoluut nu nog niet. En zo standvastig spraken we dat ook uit naar de wereld. We hielden van onze vrijheid.

Vijf jaar later begon het toch bij ons allebei toch te kriebelen en was het aftasten hoe we er allebei voor stonden, hoe we ons erbij voelde, zo spannend! Maar nu nog niet, later, alleen we voelen het wel steeds meer. Nog een jaar later werd het gevoel steeds groter en groter. Maar oh wat vonden we dat spannend om te voelen en ook toe te geven aan ons zelf. Gaan we het echt doen? Ja maar dan wel volgend jaar zodat we bewust kunnen genieten van ons huidige leven en langzaam kunnen wennen aan het idee dat we het echt gaan doen. We hebben toen een prachtige reis gemaakt van 4 weken door heel Europa. Zijn we gaan stappen en hebben we “echt goed” gefeest met alle heerlijke gevoelens die daarbij horen.

En toen was het zo ver, we gaan het nu voor het echie proberen. Het kan een jaar of meer duren want ik was 15 jaar aan de pil, maar hoe dan ook. We durven het eindelijk aan onszelf toe te geven. Het mooie gevoel dat wij er klaar voor zijn.

Maar.. en hier heb ik jullie hulp bij nodig. In die laatste 2 jaar hebben we de reis naar dit gevoel van “nu zijn we er klaar voor” niet gedeeld met anderen. We vonden het naar onszelf al spannend, helemaal het uitspreken naar een ander. We vonden het ook iets moois. Een prachtig geheim tussen ons twee. En natuurlijk zijn er wel momenten geweest waarop ik in ieder geval heb gezegd, ja binnenkort zijn we er denk ik wel klaar voor. Maar ik heb nooit naar de buitenwereld durven uitspreken, ik wil kinderen. Ik heb een kinderwens. Nu ben ik een maand gestopt met de pil en na deze maand heb ik het eindelijk mijn goeie vriendin durven vertellen. Schat, ik ben gestopt met de pil! We willen dit en oh ik vind het zo spannend! En zij is aan de ene kant ontzettend blij voor ons, maar aan de andere kant in totale verwarring. Eerst zei je nee nog niet, dat gaat echt nog even duren, ik wil alleen weten hoe vruchtbaar ik ben. En nu gaan jullie er ineens vol voor! Waarom heb je het nooit met me gedeeld?

En nu sta ik met m’n mond vol tanden. Waarom eigenlijk niet? Met het gevoel dat ik nu heb, kan ik me dat ook niet voorstellen. Er is toch niks raars aan? .. en nu blijk ik in de tweede ronde al zwanger te zijn geraakt. Mijn geluk kan niet op! Maar ik zit in een achtbaan, ik ben zo blij wat een wonder! Maar ook bang, gaat het allemaal wel goed - word ik wel een goeie moeder - is het niet toch te vroeg?

Ik ben heel erg benieuwd of iemand zich herkent in mijn verhaal. Waarom heb ik mijn gevoelens en mijn wens nooit ‘ge-owned’?
 
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Persoonlijk denk ik dat dit gevoel gewoon nog moet groeien. En dat het helemaal goed komt, natuurlijk! Als je pas onlangs jullie kinderwens hebt gedeeld met jullie omgeving dan voelt dit misschien wat onwennig. Je spreekt het dan echt uit naar mensen buiten je relatie en zij zitten ook niet altijd in dezelfde levensfase. Ik had in ieder geval hetzelfde. Nu dat je vrij snel zwanger bent geworden, kan dit het gevoel versterken. Want er gebeurt ook veel in korte tijd. Geef het tijd, praat er lekker over en 'own' het gevoel van zwanger zijn! 

 
Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Sorry, maar dit is toch gewoon een persoonlijk iets. Veel mensen houden toch geheim dat ze aan een kindje werken zegmaar. Het is niet alsof je gezegt heb ik wil nooit kinderen, dus dit kan niet uit de licht vallen. Ik vind dit iets waar je zelf moet kijken wat je fijn vind! Wij zijn zelf ondertussen bijna 2 jaar bezig en ook een bepaald moment wel aan mensen verteld, want het is gewoon lastig. Veel dachten ook dat we nog wel even zouden wacht. Maarja wat ik dus wil zeggen het is gewoon iets waar je jezelf goed bij moet voelen en dat was bij jou op dat moment gewoon nog niet. Helemaal niets geks aan. En als mensen dat niet leuk vinden is dat toch echt hun probleem?
Nu gewoon lekker genieten van je zwangerschap en als je mensen inlicht zullen ze vast heel blij zijn dat er een minitje aankomt?
 
Doen wat goed voelt, vertel het degene aan wie je het graag kwijt wilt. Ja dat je het na zo'n periode even uit moet leggen is normaal. Maar uiteindelijk ben je die mensen geen verantwoording verschuldigd.
Jij en je partner staan er samen achter, dat is het allerbelangrijkste!
 
Gefeliciteerd, wat heerlijk! Ik denk dat je er veel te veel over nadenkt, helemaal niet nodig. Waarschijnlijk is je omgeving echt niet zo erg bezig met hoe/wat/wanneer je het ze hebt verteld, maar zijn ze vooral blij voor je. Ik zou er gewoon lekker van genieten en niet te veel denken. Komt allemaal goed, echt waar!
 
Terug
Bovenaan