Kinderwens of gaan voor werkzekerheid?

Mamafitcoach

New member
<p>Hoi, mijn partner en ik hebben een grote kinderwens, we willen heel graag kinderen. Na een periode WW heb ik via een uitzendbureau een baan gevonden ter invulling van een zwangerschapsverlof (hoe ironisch). Na terugkeer zal zij niet minder gaan werken, oftewel eind september houdt het voor mij op.  We willen graag zekerheid omtrent werk, echter zal die zekerheid nog een tijd op zich laten wachten. Zelfs als ik per oktober een nieuwe baan heb, zal dit tijdelijk zijn. Bedrijven geven nu eenmaal niet gelijk vast contract. Ik heb al een keer meegemaakt dat ik geen vast contract kreeg na 3 tijdelijke. Als ik wel dat vaste contract had gekregen, hadden we waarschijnlijk al kinderen gehad. Ik ben het zo beu om mijn kinderwens maar uit te stellen vanwege het ontbreken van (financiële) zekerheid. Wat zouden jullie doen? Gewoon proberen zwanger te worden of toch nog wachten, en hoe lang dan?</p>
 
<p>Hoi mamafitcoach,</p><p>wij zaten een beetje in dezelfde situatie. Mijn vriend heeft wel goed en stabiel werk en ik ben kapster, dus absoluut geen vaste uren of vaste contracten. </p><p>Ook was er in de nabije toekomst nog geen zicht op wat meer vastigheid voor mij met mijn werk. Maar onze kinderwens was zo groot en we hebben het er al zo lang over dat we het risisco durfde nemen. In het ergste geval heb je altijd nog een tijdje ww en je krijgt altijd verlof van het uwv. Of je nu wel werk hebt of niet.</p><p>dus wij hebben er voor gekozen om ervoor te gaan. We komden niet meer wachten.</p><p>Ik ben nu ook tijdelijk werkzaam bij een uitzendbureau en ze reageerde eigenlijk heel fijn. Er werken bij ons wel meer zwangeren. Het voordeel maar ook een groot nadeel van een uitzendbureau is dat ze je elk moment mogen ontslaan. hun hoeven jou verlof niet te betalen en presteer jij niet naar hun behoeftes dan kunnen ze je altijd ontslaan.  bij een uitzendbureau dus niet voor zo'n benauwd gevoel geeft als je zeg dat je zwanger bent. Dus de tijd dat je zwanger ben mag ik daar in ieder geval blijven werken, en daarna mijn verlof van het uwv.  </p><p>Wij hebben het risico genomen, nu 14 weken zwanger en er absoluut geen moment spijt van gehad! </p>
 
<p>Ook ik had geen vast contract toen ik zwanger mocht worden, en heb die ook niet gekregen. Nu na mijn zwangerschap krijg ik weer een contract. Voor mij was een kindje absoluut het belangrijkste in mijn leven, je zou het mijn levensdoel kunnen noemen, zo graag ik wilde. En ik ben dolgelukkig dat het me gegeven is. Een vast contract krijg je toch bijna nergens, en losse contracten op zich wel. En ik heb tot 30 weken gewoon fulltime kunnen werken in de zorg, met 34 weken ben ik met verlof gegaan. </p><p>Heeft je man genoeg inkomen om het huis te kunnen betalen en wat eten? Want als dat geregeld is, is er voor de rest niet mega veel nodig als je nou toch geen contract blijkt te krijgen tijdens het einde van je zwangerschap. </p><p>Blijft lastig he?</p>
 
<p>Ja het is erg lastig! Ik heb volgens mij geen recht meer op ww, want ik kreeg maar een paar maanden ww en toen had ik gelukkig deze baan. Ik zit wel bij een fijn uitzendbureau en heb ook al de toezegging dat ze actief voor me zullen zoeken als deze opdracht stopt, maar er zijn denk ik weinig bedrijven die zitten te wachten op een nieuwe werknemer die zwanger is? Ik neig er nu toch naar om nog te wachten tot oktober, en als ik dan nieuw werk heb om er dan voor te gaan, maar het stemt me ook een beetje somber. Voor hetzelfde geld duurt het nog een jaar voordat je daadwerkelijk zwanger bent en dan had je gewild dat je het nu al had gedaan... echt lastig.</p><p>mn partner heeft een prima baan met vast contract, maar we kunnen niet rondkomen en een kinderkamer inrichten van 1 salaris helaas :( </p><p> </p>
 
<p>Ik snap je zorgen hoor, maar wie weet voor hetzelfde geld ben ne nog volop aan het ontpillen in september en duurt het nog wel even voordat je zwanger bent. Tuurlijk kan het in 1 keer raak zijn maar in het ergste geval ben je dan nog net in bet begin. Dus nog makkelijk geheim te houden. </p><p>Je moet doen wat je gevoel zegt. En zoals ik lees inderdaad nog even wachten. </p><p> </p>
 
<p>*en zoals ik lees is dat gevoel nog even wachten. </p><p>Kwam een beetje lullig over toen ik het terug las;) </p>
 
<p>ik zit in het zelfde schuitje. Mijn partner heeft ook een vaste baan, maar inderdaad we kunnen niet van 1 salaris rondkomen.</p><p>Ik werk ook via een uitzend bureau. we ook het besluit genomen om toch voor een kindje te gaan. je krijgt inderdaad even WW en hopelijk dan snel een nieuwe verdienste.</p><p>Nu stopt mijn contract per 1 oktober. ik ben dan 28 weken zwanger. Krijg ww en vanaf half november zwangerschaps uitkering. daarna hoop ik snel weer aan de bak te zijn natuurlijk! maar je moet inderdaad doen waar je je goed bij voelt.</p><p>Toen we gingen samen wonen heb ik ook heel lang getwijfeld ivm financiele zekerheid. Ik heb nu geen moment spijt gehad.</p>
 
<p>Mijn mening: ligt er ook een beetje aan hoe oud je bent en wat voor werk je doet. Als je nog jong bent, kun je best nog even wachten. Een zwangerschap vol geldzorgen is ook niet leuk. En qua werk, hoe makkelijk is het in jouw sector om (tijdelijk) werk te krijgen? Als dat lastig is, zou dat voor mij ook een reden zijn om even te wachten. Geld zorgen zijn niet fijn en kunnen een hoop verpesten. Wij hebben bewust gewacht tot we wat ouder waren. Stabiele omgeving, mooi huis en wij kunnen onze kinderen alles geven wat we willen zonder ons zorgen te maken. Daarnaast heb ik ook een studie gedaan waar je pas op je 30ste klaar mee bent. Ik vond het belangrijk die eerst af te maken, zodat ik nu mijn kindjes een onbezorgde jeugd kan geven. En met geld op de spaarrekening kunnen zij later ook studeren war ze willen. </p><p>Geld is niet het belangrijkste, maar een gebrek aan geld kan echt je leven verzieken. </p><p>Succes met je keuze! </p>
 
Terug
Bovenaan