Kindje bij de oppas/ gastouder brengen.

Hallo,

Ik moet noodgedwongen mijn kindje bij een gastouder brengen met ingang van maart,
en ik moet heel eerlijk zeggen dat dit mij heel zwaar valt.
Ik bracht eerst mijn dochtertje bij mijn schoonmoeder en daar had ik al best veel moeite mee. Maar nu moet ze naar een wildvreemde toe en ik zie dat helemaal niet zitten!

Zijn er meer moeders die dit ook zo voelen, en hoe zijn jullie ermee omgegaan?
en hoe zijn jullie gastouders over het algemeen bevallen?

Groetjes.
 
lijkt me ook erg moeilijk ja ik heb heel veel mensen om me heen die graag willen oppassen vrienden en familie dus mocht het nodig zijn maak ik hier natuurlijk gebruik   van!!
Weet dus niet hoe het is..
suc6 waar woon je??
en een vaste gastouder lijkt me dan het prettigst...
niet teveel afwisseling!
 
Tja, ik denk dat het echt een probleem is van jezelf. Want ik denk dat je kindje het hartstikke leuk vind, zijn er ook nog meerdere kinderen daar?
Het is ook goed voor je kind om aan anderen te wennen, en niet steeds bij mama te zijn.
En, na een paar weken is de gastouder natuurlijk niet vreemd meer, dan is je kind gewend.
Hoe oud is je kindje?
Dat het voor jou wat moeilijk is, dat snap ik, maar óók dat went.
Zelf kan ik ook niet uit ervaring spreken, ik heb gelukkig nooit moeite gehad om mijn kind naar het KDV te brengen (een kleinschalig KDV, met  continue dezelfde  leidster, max 6 kinderen). Toen ik na mijn verlof weer mocht werken, vond ik het heerlijk. De eerste dag dat hij naar het KDV moest heb ik totaal geen emotie gevoeld. Het voelde gewoon goed dat hij daar was. Ik had helemaal geen moeite met afscheid nemen.
Dus, dat is natuurlijk een ander verhaal dan de jouwe.
Ik wens je succes!
 
hmmm geen emotie...
emotie van 2 kanten dus van jou en je kindje is niets meer dan normaal..
dat is iets waar je samen weer van groeit...
En voor je kindje is het goed..maar niet teveel verschillende gezichten inderdaad...
De peuterspeelzaal is vanaf 2 jr eerder gaat ons dochtertje niet naar een KDV daar hebben we papa voor!
Gelukkig...
belangrijk in het begin is dat ze goed weet wie haar vaste verzorgers zijn..daarna heeft ze nog tijd zat voor andere verzorgers ;)
en vriendjes maakt ze zonder oppassers ook wel :)
sterkte ermee!!
 
Tuurlijk is emotie normaal. Ik denk dat ik dat niet helemaal goed heb overgebracht!
Maar ik had niet die emotie bij het afscheid nemen en wegbrengen. Ik voelde me hartstikke goed, had geen tranen en geen brok in mijn keel.
Maar ik wil wel duidelijk maken dat dat wel heel normaal is hoor!
Misschien ben ik wel niet normaal ha ha
 
wij wilden in het begin graag een gastouder, maar nadat wij bij iemand op bezoek zijn geweest (zij was gastouder, had plek) hebben we dat toch maar niet gedaan. En zijn we op zoek gegaan naar een KDV. Maar goed dat is een persoonlijke keuze.

Bij het KDV hadden we eerst wendagen, voor ons kind en voor ons. Dat zou je natuurlijk ook met je gastouder kunnen afspreken, ik zou als ik jou was zo wie zo eerst is bij haar op bezoek gaan, kijken wat je van haar vindt, wat je kind van haar vindt en hoe zij tegen je kind is. En dan dus  een paar wendagen, steeds  wat langere uurtjes.  Als je maar een goed gevoel er bij hebt, dat is het belangrijkste, zit je ook gemakkelijker op je werk.

succes,
lia
 
Hoi!

Sinds 1 december 2005 gaat Minoes naar n gastouder en wij zijn razend enthousiast!! Deze kleinschalige en persoonlijke vorm van kinderopvang kan ik echt aanraden.

De redenen dat wij voor een gastouder hebben gekozen, is dat wij het erg belangrijk vinden dat Minoes alle dagen van de week hetzelfde ritme/ schema van eten en slapen heeft, dat er naar ons als ouder geluisterd wordt, dat het kleinschalig (niet teveel kinderen) is, dat we persoonlijk een leuk  contact hebben met de gastouder  en dat Minoes er jaren terecht kan. Daarnaast hoeft Minoes op dit moment maar 1 middag in de week naar de gastouder en de meeste KDV hier in de buurt verplichten je minimaal 2 dagdelen te nemen!!!!

Onze gastouder (ze werkt voor/ bij gastouderbureau Gooi en Eemland, Hilversum) doet ook aan wendagen en als je t moeilijk vindt om je kindje achter te laten de eerste paar keren mag je wat langer blijven òf zelfs de hele middag blijven om te kijken hoe het gaat!

Ik vond het niet moeilijk om Minoes de 1e keer weg te brengen en "achter te laten". Het voelde zo goed om haar naar dr gastouder te brengen en ze zat zo te stralen in de box, dat ik ook niet echt reden tot tranen had!

Ook als Minoes in de toekomst meer uurtjes naar de opvang moet (omdat papa fulltime gaat werken), kiezen we zeker voor de gastouder. Ik vind het echt kleinschaliger en persoonlijker dan een KDV!

Kortom, ik vind het echt een aanrader..een gastouder!!

Veel liefs,
Jacomien
 
PS Als je kiest om je kindje naar een gastouder te brengen, zou ik wel een gastouder kiezen die aangesloten is bij een gastouderbureau! Niet alleen omdat je dan hoogstwaarschijnlijk een vergoeding van de belasting kunt krijgen, maar ook omdat je dan zeker weet dat het een betrouwbaar iemand is en dat alles goed geregeld is!! De gastouders worden door het gastouderbureau goed gecontroleerd en krijgen allerlei cursussen! Een mooie zekerheid voor de ouders dus. Het gastouderbureau zorgt er ook voor dat er noodopvang is als je gastouder plotseling ziek is geworden o.i.d.

Toen wij onze gastouder gevonden hadden, hebben we een aantal gesprekken gehad om te kijken of het klikt (héél belangrijk) en om afspraken te maken (wanneer eten? wanneer slapen? komt er een pak luiers mee? mag ze tv kijken als de tv aanstaat? opvoedingszaken? etc. etc.). Tijdens de meeste gesprekken was er n contactpersoon vanuit het gastouderbureau bij, waardoor alles zwart- op- wit is komen te staan.

Ik hoop dat ik je zo goed geïnformeerd heb! Veel succes bij het maken van je keuze.

Veel liefs,
Jacomien
 
Terug
Bovenaan