kindje blijft ontevreden

Dag dames,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mijn zoontje van ruim 2 weken oud lijkt sinds gisteren zo ontevreden.
Ik geeft volledige borstvoeding op verzoek en wek hem na 3 uur als hij niet zelf wakker wordt voor de voeding. Dit doe ik s nachts niet hoor, maar dan wordt hij zelf al wakker elke 3 uur. Vandaag was het 1.30 voeding, uurtje jengelen, 3 uur voeding, 7.30 voeding, 10.30 voeding, 12 uur voeding, 15 uur voeding, eigenlijk ligt hij sindsdien ieder uur wel aan de borst.
De eerste 10 dagen was hij heel tevreden en sliep continu tussen de voedingen. Nu is hij al vanaf 15 uur wakker en wat ontevreden. Hij blijft hongerig en heeft ieder uur gedronken! Ik ben nu kapot! Gisteren had hij dit ook maar minder langdurig. Hij heeft vanmiddag 3 uur lang geslapen in de wandelwagen tot 15 uur. Hij produceert ongeveer 6-8 poepluiers per dag. Volgens mij krijgt hij wel voldoende binnen...
Herkennen jullie dit? Is t normaal? Is t een regeldag??
Is een speentje geven echt verkeerd??
Alvast bedankt!!!
Julia
 
Hoi, ik ben geen deskundige maar kan het zijn dat er een koemelkallergie is? Het lijkt mij zo dat hij niet hongerig is  als hij zoveel huilt/gehumeurd is maar dat hij troost zoekt. En dat vindt hij aan de borst. Ook genoeg plasluiers? dat is belangrijker dan ontlasting.
Leg je hem ook goed aan? dwz met zijn buikje tegen de jouwe, dus niet op zijn rug zodat hij zijn hoofdje moet draaien. De laatste houding zorgt vaak voor verkeerd zuigen en dus niet genoeg binnenkrijgen. Vandaar mijn vraag over de plasluiers.
Een speen is echt niet    verkeerd. Hoe kom je erbij? Wel is het zo dat als een kindje teveel op een speen sabbelt hij dan soms te moe is om goed uit de borst te kunnen drinken. Maar spenen ná de BV mag echt wel hoor. Juist een speen is op langere termijn beter vanwege het makkelijker afleren ervan.
(ik heb zelf weinig een speen gebruikt. Alleen in nood. Ik ben altijd bang geweest dat hij eraan zou wennen en als hij hem dan midden in de nacht 10 keer kwijt is wij er dan 10 keer uit moeten om de speen weer terug te stoppen.)
Aangezien je volledig BV geeft wil ik aanraden je vraag ook te stellen op het borstvoedingsforum. Daar zitten ook deskundigen die je vraag beantwoorden. Ik heb daar ook veel aan gehad. Succes, Lianne
 
Hoi Julia,

Wat vervelend zeg. Toen mijn zoontje een week oud was, was hij ook een hele nacht en dag erg huilerig, wist echt niet wat er aan de hand was. Ik gaf ook BV, toen bedacht ik me dat ik misschien niet genoeg productie had, dus hebben we een kolf gehuurd bij de Thuiszorg en wat bleek, had niet genoeg borstvoeding, dat verklaarde dat mijn zoontje zo huilerig was, hij had honger. Ben je al naar het weeguurtje van het consultatiebureau geweest? Ben het er idd mee eens dat je wel veel plasluiers moet hebben, dan is er namelijk niks aan de hand, maar je had het ook over 6-8 poepluiers, dit is ook heel goed. Het kan ook heel goed een regeldag zijn. Wij zitten ook weleens niet helemaal lekker in ons vel.

Hopelijk gaat het snel wat beter.

Groetjes Marloes
 
Hoi,

dit is heel normaal hoor! Het is inderdaad regelen wat hij doet. Dit gebeurt bij veel baby's rond 10 dagen tot 2 weken, 6 weken, 3 mnd en 4 mnd. Hij maakt dan een groeispurt door en heeft meer melk nodig. Door heel vaak aan te leggen, verhoog je je productie tot die is afgesteld op de nieuwe vraag. Overigens zegt de opbrengst van een kolf niets over hoeveel melk je hebt. Een baby is vele malen efficienter dan een kolf.
 
Hoi,
Ja vreemd he, dat hij zo'n lange tijd zo hongerig blijft. Toen ik hem gister steeds de borst gaf, deed hij net alsof hij al week geen eten had gehad. Zo druk en steeds ongeduldig happen.
Hij heeft ook veel plasluiers hoor.
Vandaag is hij weer erg zoet, moet hem echt wakker maken voor de voedingen.
Vandaag was t schema 23.00-4.30-8.00-11.00-13.00-16.00-19.00. Tussendoor steeds geslapen.
Ik let nu extra op de aanlegtechniek en hij is veel rustiger waardoor hij meteen de tepel goed vastpakt.
Er komt bezoek.......
Julia
 
Hoi Julia,

Heel normaal gedrag hoor, niets om je zorgen te maken. Hij is inderdaad aan het regelen. Probeer gewoon bij ieder hongersignaaltje aan te leggen en gooi van mij part een handdoek over de klok heen (m.a.w. niet naar kijken). Dit gaat vanzelf weer over. De duur varieert, kan best 2 weken duren. Mijn ervaring is als je het over je heen laat komen en het huishouden ff lekker op z'n beloop laat je er het minste last van hebt.
Een speen is inderdaad af te raden. Eigenlijk is het het beste alle zuigbehoefte aan de borst te stillen.
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.borstvoeding.com /kindjeaandeborst /al-even-bezig/fopspeen.html
(ff de spaties er tussenuit halen maar ik wist niet hoe ik anders de link erop moest zetten)

Overigens vindt je daar nog veel meer hele nuttige info over borstvoeding!

Succes enne... geniet ervan!

Groetjes van de mama van Marit die al ruim 6 maanden geniet van moedermelk :)
 
Sluit me aan bij Mvwtje.
Vooral tussen 17.00 en 22.30 uur was het alleen maar voeden en bij mama zijn. En dat duurde 2 a 3 weken. Het was erg vermoeiend, maar het gaat wel over. Heb de boel de boel gelaten, me lekker op de bank geinstalleerd met eten en drinken binnen handbereik of mijn mannetje lekker als ober gebruiken.
Speen heb ik nooit gebruikt. Dat wilde ze overigens niet en nu nog steeds niet (jongste is nu 1 jaar), dus ook geen problemen met afleren van de speen.
Sterkte.
 
Terug
Bovenaan