kindje dopen.

hallo!
weet mischien een van jullie hoe en wat en waar....over het dopen van jullie kindje.
wij willen ons meisje laten dopen in de kerk maar weet eigenlijk niet waar ik moet informeren enzo....?
groetjes lot.

Hoi,

Bij de kerk natuurlijk. Je moet bij de parochie van de kerk waar jullie je kindje willen laten dopen, informatie opvragen. Bij onze kerk is er een werkgroep Doopkatechese actief die dat allemaal regelen buiten de pastoor om. Bij een eerste kindje wordt verwacht dat je naar een bijeenkomst komt. Daar wordt alles uitgelegd en wordt met name gevraagd waaróm je je kind wilt laten dopen. Nu bij onze tweede hoefde dat niet meer. Met iemand van de parochie spreek je vervolgens een datum af. Hier wordt ook gevraagd of je het doopboekje zelf wilt maken (aan de hand van voorbeelden). Ik heb bij Merijn het boekje zelf gemaakt, met o.a. een foto van hem op de voorzijde. Nu bij Siebe heb ik dat weer gedaan, alhoewel het deze keer moeilijker is, omdat Marcel en ik niet meer samen zijn en de teksten dus niet echt meer klopten.

Onze Siebe wordt op zondag 29 oktober gedoopt. We doen er verder niet zo veel aan door de omstandigheden, maar bij Merijn hebben we toen iedereen die bij de doopviering was, thuis uitgenodigd en nog even een kopje koffie gedronken met wat lekkers erbij.

Succes met de voorbereidingen.

Groetjes Fonske.

Hoi, mijn Hjerre wordt ook de 29 van oktober gedoopt! Bij ons belde de dominee op om ons te feliciteren en zijn excuses aan te bieden dat hij zo laat was. Alles was namelijk misgelopen, tja dat kan gebeuren in een zomervakantie, haha. Toen de dominee kwam hebben we het over dopen gehad en nu komt hij binnenkort nog een keertje. Ben heel benieuwd wat Hjerre ervan gaat vinden.
Hjerre is bijna vier maanden wanneer hij gedoopt wordt, maar dat komt onder andere dat het en mis is gelopen in de kerk ( er was geen koster die het doopkaartje doorgaf aan de dominee) en omdat wij een bepaalde dominee wilde hebben die Hjerre doopt. En had pas doopdienst de 29.

Groetjes Hanneke

Er staat geen leeftijd voor. Vroeger was het gebruikelijk om het kind de dag na de geboorte te laten dopen, maar nu doet bijna niemand dat meer. Ik ben 36 jaar en in mijn tijd was dat nog wél gebruikelijk, echter ik was heel erg verkouden en had een ruis bij mijn hart en daarom ben ik pas bijna 2 maanden na mijn geboorte gedoopt. Vroeger was het ook nog zo dat kindjes die niet gedoopt waren als ze stierven, op een aparte plek op de begraafplaats werden begraven.

Onze Merijn was 3,5 maand en Siebe is dat 29 oktober ook bijna. Het leuke van die leeftijd vond ik bij Merijn dat het leek alsof hij iedereen afzonderlijk aankeek alsof hij wilde zeggen: "Goh, wat leuk dat jij er ook bij bent". Sterke fantasie heb ik hè.

Groetjes Fonske

wij laten mila ook dopen.heb gewoon de kerk een mail gestuurd en via de mail terug heb ik ze gebeld.ik januarie was er nog een plaatsje voor mila.ze is dan +- 4 maand.
in dec moeten wij naar een voorbereidingsavond over wat de doop inhoud en in januarie zlf nog een avond over de invulling van haar doop en evt boekje.
ze dopen in onze gemeente per 3 kinderen trouwens.
succes groetjes piewie-mama van mila.

Terug
Bovenaan