kindje erkennen/ inschrijven

A

Anoniem

Guest
hey meiden.

mischien een heel stomme vraag hoor.

maar hoe zit dat dalijk als ik ben bevallen.
mn vriend moet dan het kindje aangeven bij de gemeente binnen 3 dagen.
maar dan moet hij het kindje wel erkennen.
we zijn niet getrouwd.

hoe gaat dat nou allemaal in zn werk?
hoe en waar moet hij ons kindje erkennen?

nou, hopelijk kunnen jullie me hier een antwoord op geven.

liefs, do

Als je vriend jullie kindje aan wil geven en het zijn achternaam 'moet' krijgen dan kunnen jullie beter nog even vlot langs het gemeentehuis!

Erkenning kan namelijk al voor de geboorte en jij als moeder moet daar toestemming voor geven en dan geven jullie ook aan welke achternaam jullie kindje zal krijgen. Als die toestemming van de moeder er nog niet is dan kan het kindje alleen jouw achternaam krijgen....

Op zich is het verder een formaliteit waarbij je allebei aanwezig moet zijn, geldig ID-bewijs en een krabbel zetten en dan is het klaar. Krijgen jullie een verklaring mee die je vriend dan weer bij zich moet hebben als hij aangifte doet na de geboorte.

groetjes,
Marije

weet het trouwens niet zeker, maar meen me te herinneren uit een ander berichtje dat jij al tegen het einde loopt, vandaar vlot naar het gemeentehuis, maar kan best zijn dat ik me vergis hoor en dan heb je nog wel even tijd hihi

Hoi!

Ook wij zijn niet getrouwd. Jullie moeten voor de geboorte samen naar het gemeente huis (rijbewijs etc mee nemen). Daar moet je "vrucht erkennen" zoals dat heet. Gewoon een kwestie van formulier invullen en hantekening zetten. Na de geboorte, als je vriend aan gifte gaat doen, moet hij het formulier van de erkenning mee nemen en daar laten zien. Hij kan dan het knidje aangeven. Je vriend is dan officieel papa... echter wettelijk gezag heeft hij niet. Dat betekend o.a. dat hij het kindje niet kan laten bij schrijven op zijn paspoort etc. Dat wettelijk gezag kan je krijgen door een formulier aan te vragen bij de rechtbank. Volgens mij moeten jullie daar beide de geboorte aangite formulieren van jezelf en de baby bij doen. En dan tmoet jij... de moeder dus, toestemming geven dat de je vriend ook gezag over het kindje krijg. Maar als je vrucht gaat erkennen op het gemeente huis, geven ze deze info ook nog eens aan je mee. Volgens mij zijn nergen kosten aan verbonden. Alleen de uitreksel van de geboorte moet je wat   voor betalen. Succes!

Hoi Do,

Op www.postbus51.nl staat beschreven hoe en wat. Kijk maar bij het thema 'familie en gezin'.

Groetjes,
Margrethe

LET OP !!
hij kan de baby alleen aangeven als hij de vrucht erkend heeft, anders moet de moeder mee naar het gemeentehuis, binnen 3 dagen na de geboorte! dus zeker doen.
groetjes suzan

Ik wil even reageren op wat Suzan zegt.

Je vriend kan je kind gewoon aangeven hoor, of hij het erkent heeft of niet.

Iedereen die bij de bevalling was ( en   ik neem aan dat je vriend erbij zal zijn) kan je kind aangeven. Daar heeft erkenning niets mee te maken.

Zo heb ik ook de kinderen van een vriendin van mij aangegeven, en die heb ik toch echt niet erkend, hahaha.

Groetjes Sharon.

hey meiden.

heel erg bedankt voor jullie reacties.

stom he, dat ik dat niet wist.  hahahaha.

nou, we gaan in ieder geval snel naar het gemeente huis, want loop inderdaad al tegen het einde.

nogmaals bedankt en succes met jullie ukkies.

liefs, do
38 wkn+ 3 dgn

Terug
Bovenaan