Kindje laten dopen?

Ik ben op zoek naar inspiratie en ideeen voor de doop van ons dochtertje.  In Denemarken waar ong. 90 % van de bevolking lutheraans is (myself included) is het echt een belangrijk ceremonie en vaak  wordt de naam ook pas bekend bij de doop. Het gebeurd dan ook meestal in de eerste tee maanden. Mijn man is nederlander en katholiek  en wij zijn nu bijna eens over om Celeste in Denemarken te laten dopen. (Weinig familie hier en vrij veel familie daar).  Omdat mijn moeder onverwacht overleed 4 weken na de geborte van Celeste zijn wij vaker daar dan vooraf gepland  en het is daarom ook makkelijker om de doop daar te regelen.
Zijn jullie kinderen gedoopt? Of plannen jullie om de kinderen te laten dopen? Wat doen jullie met doopsjurk/kleding? Wie nodigen jullie ervoor uit? Wat met uitnodigingen, decorate, kados? Heeft iemand goede links?

Veel vragen.........

Alvast bedankt allemaal

Mor 74 mv Celeste (morgen 13 weken)

Hej Mor74!
Ik ben Zweedse, en ik weet waar je het over hebt. Wij hebben drie kinderen, en de laatste is nu twee maanden. De oudste twee hebben we in Zweden laten dopen, waarbij we voornamelijk familie hadden uitgenodigd. De doopjurk was een erfstuk uit de familie, waarbij de namen van alle kinderen die in deze jurk waren gedoopt in geborduurd waren. Qua feest hebben we het heel klein gehouden: Een grote taart besteld, en verder als "voorafje" van de taart hadden we allerlei frituur-etenswaren uit Nederland meegenomen en die geserveerd met fris of met wijn. Klinkt misschien raar, maar dat kwam omdat ik bittergarnituur zo Nederlands vind, (mijn vriend is ook Nederlander). Leuk is: Bij de doop zelf kun je alle kinderen in de familie naar voren laten komen om mee te laten kijken wanneer de priester water over het hoofd doet van de kleine.

Succes met de doop en nog gecondoleerd met je moeder.
Susanne

Hallo!

Hier in griekenland is het doopfeest ook heel groots. De naam wordt dan officieel  bekend gemaakt en niet alleen het hoofdje maar t hele kind 'gaat die bak in' en olijfolie erover...
Zo groots als een bruiloft, handenvol geld... De peetmoeder/vader speelt een grote rol.
Vroeger werd t kind jong gedoopt, tegenwoordig gebeurt t steeds later (geld?) en je ziet nu zelfs bruiloften met de doop van t kind ineen. Het griekse orthodoxe geloof (m'n man)  is vrijwel/bijna gelijk aan t katholieke (ik). Onze oudste is al gedoopt (3,5 nu) de 2de (eind v dv maand 2) wordt gelijk gedoopt met de jongste (vandaag 2mnd) dat is financieel haalbaarder en wanneer????we t financieel aankunnen...
Het is al wel bekend wie de peetvaders(in dit geval)  zijn.(de oudste heeft peetmoeder)
groetjes,Priscilla

Terug
Bovenaan