Kindje slaat zichzelf heel hard.

<p>Ik hoop dat iemand dit herkent en advies heeft. Volgende week in ieder geval naar de huisarts. <br /><br /></p><p>Het slaan is begonnen toen mijn kindje ongeveer 9/10 maanden oud was. Eerst was het als je ‘nee’ zei of als hij jets deed wat niet mocht en je ‘niet doen’ zei. <br />Hij sloeg zichzelf dan met 1 hand op z’n hoofdje boven zijn oren, op zijn slaap zeg maar. <br /><br /></p><p>Inmiddels is hij net 1 geworden en het slaan gaat nu zoveel harder. 2 handjes me alle kracht die hij heeft, slaat hij zichzelf. Wederom op zijn hoofdje. <br />Ook bonkt hij met zijn hoofdje op de grond. <br /><br /></p><p>Het verschil is dat er nu geen aanwijsbare aanleiding is. Hij doet het als we gezellig samen spelen, aan het aankleden zijn, een fruitje eten of samen op de bank zitten. Ik ben een beetje ten einde raad. Ik heb geprobeerd te zeggen dat doet zeer, zachtjes doen, lief zijn voor jezelf, ik heb geprobeerd het te negeren en ik ben paar keer heel boos geworden. In de hoop dat hij zou schrikken en het niet meer zou doen. Nu probeer ik het om te zetten in ‘aaien’ over zijn hoofdje. Hij doet dit nu veel bij zichzelf maar ook bij ons. Alleen het slaan heeft voor mij een hoogtepunt bereikt en het doet me gewoon zeer om te zien. <br /><br /></p><p>Herkent iemand dit?</p><p> </p>

Hoi,

Ik herken dit van mijn eigen zus. Zij heeft klassieke autisme en kan zo reageren als ze het absoluut niet begrijpt.
Uitleg: Ze heeft ook het downsyndroom en ligt met haar verstand op 1.5 jaar..
dit komt een beetje overeen met de leeftijd van uw kindje. Het is een vorm van communicatie, omdat praten en uitleggen wat er gebeurd nog niet te doen is voor een kindje van die leeftijd. Wellicht herkent u meerdere dingen uit het autistisch spectrum?
Ik hoop voor u dat er snel een oorzaak en oplossing gevonden wordt.

Hoi lievesam, 
ik werk met mensen met autisme, 
dus daar dacht ik idd ook al snel aan, 
maar de checklist besproken en alleen 
dit gedrag komt eruit. De kans is klein, 
maar we wachten het af. 

dankjewel voor je reactie liefs 

Heej,

ik werk in de gehandicaptenzorg en herken dit gedrag ook. Het idd waar wat lievesam zegt dat hij overeenkomt met de ontwikkelingsleeftijd van 1 jaar tot 18 maanden. Het is idd een stukje communicatie vaak het niet begrepen worden of gecorrigeerd worden. Het kan daarom zo zijn dat jou zoontje zo miss iets duidelijk probeert te maken. 
het zou ook zo kunnen zijn dat hij ergens pijn heeft en door het slaan op zijn hoofd hij de pijn onderdrukt/overstemd. 
ik kan mezelf helemaal voorstellen dat het mega ellendig is om dit te zien. Hopelijk is het een fase en stopt hij ermee zodra hij zichzelf wat beter kan uiten/verstaanbaarder kan maken. 

Het vriendje van mijn zoontje deed dit ook als oudere baby, dreumes en peuter. Heel naar om te zien. Hoe beter hij kon praten en zich kon uiten hoe beter het werd. Er is overigens niets met dat jongentje aan de hand, geen autisme of wat. 
Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen. Geen tips alleen. 

Hoi,
Niet meteen druk maken dat er iets aan de hand is hoor.
Onze dochter deed dit ook op die leeftijd met 'nee' zeggen.
Misschien last van tanden zei de ha tegen mij, dan komt er ook een druk te staan op heel het gebied van het hoofd.
Ze is nu 17 maanden en doet het soms nog maar nu alleen bij frustratie of gewenning.
Ze heeft absoluut geen autisme. Ik hield het bij uiten van verschillende emoties. Omdat wij er telkens op reageerde werd het alleen maar erger. Nu ze woordjes kan en kan aangeven wat ze wil is het bijna voorbij.

Wil hij iets als je bijv op de bank zit? Dat hij niet kan aangeven wat en daarom maar gaat slaan op zijn hoofd?
Ik zou vooral doorgaan met aangeven dat aaien goed is en dan ook bij jullie laten doen. Door de 'apen liefde' die ze hebben kunnen ze ineens heel enthousiast gaan slaan of zelfs bijten. Is expressie maar wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd goed is.
Succes!

[quote quote=10293217]Hoi lievesam, ik werk met mensen met autisme, dus daar dacht ik idd ook al snel aan, maar de checklist besproken en alleen dit gedrag komt eruit. De kans is klein, maar we wachten het af. dankjewel voor je reactie liefs[/quote]
Aah fijn! Dan weet je in ieder geval waar ik het over heb en prettig om te lezen dat dit uitgesloten is.?
Helaas herken ik het verder niet qua gedrag en kan ik je dus ook niet van tips o.i.d. voorzien, maar lees dat andere forumleden het wel herkennen. Ik hoop van harte dat er iets aan gedaan kan worden, want ik kan me voorstellen dat het erg naar is om te zien als je kindje zichzelf slaat?.

Misschien zit hij vol frustratie. Ik heb net met mijn man straks voor onze dochter een cursus baby gebarentaal gedaan. Op filmpjes zie je zoveel kindjes opknappen. Zoek het eens op! Misschien kan hij op deze manier zich beter uiten.

Terug
Bovenaan