Kindje uitwendig draaien i.v.m. stuit??

Hoi hoi,

Ik hoor maandag of mijn beeb eventueel nog in stuit ligt. Nu is het nog erg vroeg, maar ik heb zulke niet leuke verhalen gehoord over dat draaien dat ik het dus NIET wil en liever zo wil bevallen of eventueel een keizersnede.

Mag ik deze beslissing zelf maken of niet????
Maar goed misschien is het niet nodig dat weet ik nog niet..hahah

X Saskia
32,3 wk

Hoi Saskia,

Ons meisje is met 36 weken nog gedraaid (uit zichzelf!!!). Ik heb ok rot verhalen gehoord over draaien, dus ik wilde dat ook niet en een stuitbevalling lijkt me ook geen pretje en het heeft risico's voor de baby.
Dus wij zouden een keizersnee hebben gedaan.

Maar er zijn ook positieve verhalen over draaien, dat moet ik eerlijk erbij zeggen. En een keizersnee is wel een hele operatie en je bent zeker weten 6 weken aan het herstellen en psychisch is het ook erg zwaar. (Ervaring van schoonzusje enop internet van andere mensen).

Hou gewoon de hoop dat de baby draait en nog een tip;

Als je baby heel druk doet in je buik en het er op lijkt dat het wil draaien, ga dat op je rug liggen met je bene steunend op iets hoogs en adem rusitg diep in en uit. Zo is ons meisje gedraaid. (stond in ene boek uit de jaren 80!!!)

Groetjes Mariska
ps deze reactie is natuurlijk als de baby nog in een stuit ligt, ik hoop dat het draait!!!

ha saskia
tijdens mijn vorige zwangerschap hebben ze mijn dochter met 37 weken gedraaid, ik wilde liever geen keizersnede en dacht laat ik het maar proberen.
het heeft best een impact op je ze houden de baby van te voren en erna goed in de gaten. het draaien was niet echt pijnlijk maaar meer ongemakkelijk de gynaecologe duwde heel hard op mijn buik en draaide toen het kindje na drie keer is het gelukt. door de druk die ze op de buik zetten schrik je wel. uitendelijk heb ik er toen een blauwe beurse buik aan overgehouden maar ben ik blij dat ik het gedaan had zodat ik zelf kon bevallen.

succes met je beslissing,groetjes ellen

Hier nog even een positief verhaal over een stuitbevalling; De eerste is gewoon geboren, met een uur persen en 5 hechtingen!
De tweede is in stuit geboren, binnen twee minuten (echt waar) en niet ingescheurd, niks!
Dus er zijn ook positieve stuitbevallingen. Als ik mocht kiezen, ging ik zeker te weten voor mijn tweede bevalling. Ik zat zelfs al na 5 dagen weer op de fiets!
Ik hoop voor je dat het kindje alsnog draait. Zo niet, succes met je beslissing.
Sil

Hoi Saskia,

Als je 32 weken bent,   is de kans nog heel groot dat je kindje uit zichzelf gaat draaien.
Wat je ook kunt proberen is accupunctuur en/of Moxa-therapie (kan je ook bij een accupuncturist navragen).
Mijn kindje lag ook in een stuit. Omdat ik als de dood ben voor naalden, heb ik de accupunctuur niet gedaan. Ook de Moxa-therapie heb ik niet gedaan, ik had er geen vertrouwen in dat onze kleine zich zou laten draaien.
In het zk waar ik bij de gyn liep, proberen ze altijd het kindje te draaien. Een natuurlijke bevalling is namelijk het beste wat je voor moeder en kind kan doen. En aangezien ik de beste van alle opties wilde, heb ik de draaipoging wel laten doen.
Bij mij is deze niet gelukt. Na vier pogingen was het hoofdje nog niet op de helft van waar het zou moeten zijn en zijn ze gestopt. Ja, het draaien deed bij mij erg pijn, maar op het moment dat ze ook stopten was de pijn weg. Het zal voor iedereen verschillend zijn, want ik hoor ook verhalen over dat het geen pijn doet. Wees voorbereid op een weeënremmend middel, waar je zelf erge hartkloppingen van kunt krijgen en waar je je even toch minder prettig bij kan voelen. Dit kan geen kwaad voor jou of voor je kindje. Daarbij lig je aan de CTG en wordt je kindje goed in de gaten gehouden. Ik lees veel positieve verhalen over draaien, het is wellicht een poging waard.

Ik zelf ben bevallen met de ks en ik kan alleen maar zeggen: de ks op zich stelde niks voor, maar het herstel gaat lang duren. Ik mocht wel na 4 dagen zk al weer naar huis, maar dan moet je het nog wel een week of 6 rustig aan doen. Ik ben nu twee en halve week verder en het is zeer vermoeiend. Lang lopen gaat nog niet en autorijden en fietsen mag nog niet. Ik moet dus veel voor me laten doen en ik ben altijd zeer zelfstandig geweest, dat vind ik misschien nog wel het moeilijkste.

Als je wilt kun je mijn hele verhaal over het draaien en de bevalling lezen op:
http://babyvandennieuwenhuizen.spaces.live.com/

Succes met de keuzes die je gaat maken!

Groetjes Tamara.

Ik wilde nog wel even iets kwijt:
Iedereen heeft het bij draaien altijd over de risico's voor de baby. Volgens mijn gyn zijn die er niet en ook hier en op andere forums kan niemand mij vertellen wat die risico's zijn. Dus laat je daar niet door afleiden.

Ga vooral een goed gesprek met de gyn aan!

Onze dochter is geboren met een heupafwijking, en na 9 maanden behandeling gelukkig hersteld. Nu ben ik zwanger van een tweede kindje, maar mocht deze in een stuit liggen dan wordt het juist afgeraden om het te draaien door de orthopeed omdat ze dan meer schade kunnen aanrichten dan goed kunnen doen. Dus ik hoop maar dat de tweede niet in een stuit komt te liggen straks.
Groetjes Alida.

Hoi Saskia,

Ik heb mijn kindje ook in stuit liggen, onvolkomenstuit zelfs (hoofd en voeten bij elkaar).
Nu is mij verteld dat de gyn. niet draait voor de 36 weken (bij een 1e zwangerschap meestal niet voor de 34 weken), omdat dan de kans veel te groot is dat ie vanzelf weer terugdraait.
Komende week heb ik ook een afspraak bij de gyn. en ik hoop eigenlijk dat ie uit zichzelf gedraaid is, zoniet dan laat ik als het mogelijk is een poging doen om te draaien.
Als het niet mogelijk is om te draaien wil ik graag de voors en tegens weten van de verschillende bevallingen.

Wat ook nog kan helpen om je kindje te laten draaien is warmte heel laag aan je buik, de baby kruipt dan als het ware naar de warmte toe.  In een warm bad gaan en daarna veel koud water drinken, schikt de baby als het ware van en draait zich dan ook om (dit zijn nog maar een paar tips die ik kreeg van mijn yoga lerares).

Veel succes en hopenlijk draait ons kindje zich vanzelf in je juiste positie.

Liefs Saskia

Terug
Bovenaan