Hoi Saskia,
Als je 32 weken bent, is de kans nog heel groot dat je kindje uit zichzelf gaat draaien.
Wat je ook kunt proberen is accupunctuur en/of Moxa-therapie (kan je ook bij een accupuncturist navragen).
Mijn kindje lag ook in een stuit. Omdat ik als de dood ben voor naalden, heb ik de accupunctuur niet gedaan. Ook de Moxa-therapie heb ik niet gedaan, ik had er geen vertrouwen in dat onze kleine zich zou laten draaien.
In het zk waar ik bij de gyn liep, proberen ze altijd het kindje te draaien. Een natuurlijke bevalling is namelijk het beste wat je voor moeder en kind kan doen. En aangezien ik de beste van alle opties wilde, heb ik de draaipoging wel laten doen.
Bij mij is deze niet gelukt. Na vier pogingen was het hoofdje nog niet op de helft van waar het zou moeten zijn en zijn ze gestopt. Ja, het draaien deed bij mij erg pijn, maar op het moment dat ze ook stopten was de pijn weg. Het zal voor iedereen verschillend zijn, want ik hoor ook verhalen over dat het geen pijn doet. Wees voorbereid op een weeënremmend middel, waar je zelf erge hartkloppingen van kunt krijgen en waar je je even toch minder prettig bij kan voelen. Dit kan geen kwaad voor jou of voor je kindje. Daarbij lig je aan de CTG en wordt je kindje goed in de gaten gehouden. Ik lees veel positieve verhalen over draaien, het is wellicht een poging waard.
Ik zelf ben bevallen met de ks en ik kan alleen maar zeggen: de ks op zich stelde niks voor, maar het herstel gaat lang duren. Ik mocht wel na 4 dagen zk al weer naar huis, maar dan moet je het nog wel een week of 6 rustig aan doen. Ik ben nu twee en halve week verder en het is zeer vermoeiend. Lang lopen gaat nog niet en autorijden en fietsen mag nog niet. Ik moet dus veel voor me laten doen en ik ben altijd zeer zelfstandig geweest, dat vind ik misschien nog wel het moeilijkste.
Als je wilt kun je mijn hele verhaal over het draaien en de bevalling lezen op:
http://babyvandennieuwenhuizen.spaces.live.com/
Succes met de keuzes die je gaat maken!
Groetjes Tamara.