kindje wilt niet indalen, nu naar de gynecoloog

A

Anoniem

Guest
Ik ben vorig week op controle geweest en toen zagen ze dat de kleine maar een klein stukje was ingedaald en zeiden ze dat het eigenlijk al iets verder ingedaald moest zijn.
Ik hoefde me geen zorgen te maken, volgende week gewoon kijken of de kleine al verder gezakt zou zijn, wat ze wel verwachtten.
Ik ben namenlijk zwanger van de eerste en nu 37+6 weken, en dan is het eigenlijk normaal dat de kleine al heel ver is ingedaald, vooral omdat het al wat gezakt was maar nu lekker omhoog is gekomen en boven mijn bekken ligt.

Nou ben in gisteren weer geweest en de kleine is juist omhoog gekomen en ligt nu volledig boven mijn bekken en geeft geen enkel teken dat het gaat indalen.
Omdat ik nog maar 2 weken moet tot uitgerekende datum ben moet ik nu dus naar het ziekenhuis bij de gynecoloog, die gaat een echo maken om te kijken of alles goed zit en of mijn bekken ruim genoeg is.

Ze hebben al gezecht dat ik nu (zolang de kleine niet ingedaald is) niet thuis mag bevallen. Dit vind ik wel jammer, maar de veiligheid van de kleine en mij gaat voor natuurlijk!
Ik vind het allemaal wel spannend hoe het nou gaat lopen.
Wie weet dat ik volgende week kom en de kleine is volledig ingedaald!

Ik ben alleen een beetje bang, omdat ze hebben gezecht (vk) dat de bevalling wel een stukje moeizamer kan verlopen in het ziekenhuis als de kleine niet is ingedaald.

Morgen de echo, en maandag de uitslag, spannend hoor.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Groetjes Anouk

Hallo,

Hier even een reactie van een oktobermama.

Mijn eerste kindje was ook niet ingedaalt. Ik ben niet doorverwezen naar een gyn. en ik mocht ook gewoon thuis bevallen. Ik moest alleen gaan liggen als de vliezen zouden breken. De bevalling is 6 dagen na de uitgerekende datum begonnen en 47 uur later geëindigd. De ontsluiting wilde namelijk niet vorderen. Na anderhalve dag (3 cm) werd besloten om naar het ziekenhuis te gaan en daar kreeg ik een ruggeprik en meer weeënopwekkers. Toen besloten werd (5 cm) dat het een keizersnede zou worden voelde ik persdrang. En jawel: 10 cm ontsluiting. Na 50 min. persen is onze zoon geboren.

Op 10 oktober jl. ben ik bevallen van de 2e. Ook deze keer was het kindje niet ingedaalt en mocht ik gewoon proberen thuis te bevallen. De eerste cm gingen heel langzaam en de laatste 6 cm binnen een uur. Na 8 min. persen is onze dochter geboren. Wat een heerlijke ervaring vergeleken met de 1e.

Persoonlijk vind ik het heel goed dat ze jou doorsturen om te kijken of het kindje er door kan. Als je in het zikenhuis moet bevallen, kun je zelf ook eerder aan de bel trekken als je het gevoel hebt dat je het niet meer trekt.

Ik hoop dat je kindje nog in gaat dalen. Heel veel succes met de bevalling!

Groetjes,
Nelly mv Dean (05-10-2006) en Lynn (10-10-2008)

Hoi,

Bij mij was de eerste ook niet ingedaald tot aan de bevalling aan toe. Ik heb ook met 38 weken nog een echo gehad hiervoor om te kijken of er bijzonderheden te zien waren... niet dus. Mij werd ook verteld dat het misschien verstandiger was om in het ziekenhuis te bevallen, omdat bevallingen langer kunnen duren als je kindje niet is ingedaald. Gelukkig weet je nooit hoe lang de bevalling zou duren als je kindje wel is ingedaald. Bij mij is het in ieder geval allemaal goed gekomen met die eerste bevalling en ik ben ondertussen 5,5 week geleden bevallen van mijn 3e kindje.

Succes in ieder geval en wie weet gaat de kleine toch nog netjes van tevoren indalen!
Groetjes, Michele

Hoi,

Ik denk dat het een prima plan is om onder controle te staan bij een gynaecoloog in dit geval. Bij mijn zus wist de VK dat t kindje niet ingedaald was en ze hebben haar gewoon laten aanmodderen. Uren en uren  duurde het voordat ze 2 cm ontsluiting had. Die arme schat lieten ze gewoon alleen thuis alle werk doen. En stoer als ze is, meldde ze het pas toen het echt niet meer ging. Ik vind dat echt niet kunnen. Allemaal leuk en aardig dat gezellige thuis bevallen, maar niet ten koste van de mama!

Overigens heeft mijn zus er geen trauma aan overgehouden en zou ze het zo weer doen...ik vertel dit niet om je angst aan te jagen ; ), maar wel om je op je rechten te wijzen.

In het ziekenhuis kun je pijnstilling krijgen en ik denk dat je daar gewoon om moet vragen als het lang duurt. Je moet je voorstellen dat  het geboortekanaal nog helemaal gevormd moet worden als die kleine nog niet ingedaald is. Dat kan niet in een kwartiertje gepiept zijn... Bij de meesten van ons is die kleine wurm al weken bezig met indalen.

Bij mij zelf ligt ze al zo laag, dat ik niet meer kan fietsen, omdat ik anders bang ben dat ik op haar hoofdje ga zitten. Dat was bij nr 1 ook zo en dat scheelde aanzienlijk in de bevallingstijd: 6 uurtjes. Ik hoop voor jou dat jullie kindje snel in gaat dalen, dat scheelt een boel. En anders gewoon aan de bel trekken als je het te lang vindt duren of te zwaar vindt.

Veel succes! Jeanny (38/2, tweede kindje)

hoi, ik had ook al gereageerd bij het "zwanger zijn"gedeelte...

zal het nog even kopieren hier naar toe:

klinkt me allemaal bekend in de oren...
bij mij was m'n 1e ook niet ingedaald en ben toen ook doorgestuurd naar de gynacoloog..ook ivm dat ik over tijd begon te lopen en een hoge bloeddruk had...ben dan ook met 42 weken ingeleid...ondanks dat het kindje niet was ingedaald...
over het algemeen kan de bevalling dan toch normaal verlopen bij mij was het niet het geval omdat m'n dochtertje in een zogenoemde kruinligging lag...dit kunnen ze niet zien op een echo helaas...dus na zoveel uur inleiden etc. is mijn dochter met een "spoed"  keizersnede geboren.

en nu ben ik zondag uitgerekend en ook dit kindje is niet ingedaald, nu wordt er wel gezegd dat het een bij een tweede niet hoeft maar gezien mijn voorgeschiedenis gaan we dinsdag een besluit nemen of het weer een keizersnede gaat worden.

maar een normale bevalling hoeft dus op zich geen probleem te zijn...hopelijk wordt dat op de echo duidelijk...

ben erg benieuwd!

groetjes Steph

Ik ben vandaag in het ziekenhuis geweest voor de echo te laten maken.
De echoscopiste zei dat ze het kindje ging opmeten om te kijken of het een groot kind is.
Dit was niet het geval, het zit nu op ongeveer 6 pond. Dat was netjes, ondanks dat ik nog 2 weken moet tot uitgerekende data.
Verder heb ze nog nagekeken of alles goed was (voor zover ze dat laten weten) zei ze dat alles helemaal goed was en dat het er gezond uitzag.
Maandag moeten we bij de gynecoloog zelf zijn en die gaat ook nog naar mijn bekken kijken en wat voelen aan de buik.
Ik ben benieuwd, we wachten  maar rustig af wat er komen gaat.
Het zou natuurlijk ook kunnnen dat als ik volgende week kom dat de kleine alsnog is ingedaald.
Nog ff een weekeindje geduld hebben.

Groetjes Anouk

Hoi, ik ben in februari bevallen van onze dochter en jouw verhaal is helemaal mijn verhaal, ook onze dochter wilde maar niet indalen terwijl ik heeeel graag thuis wilde bevallen, ook voor de zekerheid werden wij naar de gynaecoloog gestuurd. Deze kon geen aanwijsbare reden vinden voor het niet ingedaald zijn van onze dochter.
Ik ben bij 39+3 toch thuis bevallen, tijdens de weeen was ze gewoon helemaal ingedaald (we hadden ons dus druk gemaakt om niks: dat deed ik tijdens mijn zwangerschap toch al zooo snel omdat je niet weet wat je kunt verwachten enzo), mijn bevalling heeft ongeveer 2,5 uur geduurd, en dat was best kort voor de eerste.

Dus wie weet gaat het bij jou ook wel zo vlot en daalt je kindje gewoon in tijdens de bevalling. Het enige waar ik op moest letten van de vk was dat ik moest gaan liggen als de vliezen zouden breken, omdat anders de navelstreng om het nekje zou kunnen schieten. Uiteindelijk bij de eerste controle bleek ik al 9 cm ontsluiting te hebben en werden de vliezen doorgeprikt. Zo zie je maar hoe het toch allemaal snel kan lopen,

Groetjes Femke (mama van Daantje, 14-2-2008)

Terug
Bovenaan