kip en kalkoen hoe klaar maken?

Hallo

Ons zoontje is nu 8 maanden. Hij heeft koemelkallergie en verschillende andere allergiën. Hij mag nu beginnen met vlees, hoe kan ik dit het beste klaar maken.
Potjes zijn geen optie.

Heeft iemand misschien nog een tip om rijst wat smakelijker te maken,zijn er kruiden die ik al zou mogen gebruiken?

Groet Doortje

Hallo Doortje,

Toen ons zoontje begon met vlees eten, heb ik het de eerste keren gekookt. Gewoon in water. Dan fijn stampen, of met de staafmixer, en door de aardappels geprakt. Toen hij hieraan was gewend (dit ging heel snel hoor) ben ik het gaan bakken in een beetje margarine en steeds iets meer kruiden toe gaan voegen om te kijken wat hij hebben kon. Iets zout, iets peper enz. Echt een heel klein beetje per keer. Ik kon merken dat hij dit best heel lekker vond, hij is inmiddels (anderhalf jaar) een echt vleesetertje geworden. Je kunt het beste alles gewoon op je eigen gevoel aanpakken vind ik. Je weet zelf wel wat je kindje aankan en wat nog niet. Gewoon op jezelf vertrouwen! Succes!

Groetjes van Ruth

oh ja, ik maakte toen vaak een aantal porties in 1x klaar, gewoon in diepvrieszakjes invriezen, is lekker makkelijk! Hoef je niet zo vaak te prutsen met dat vlees enzo. Het duurt niet zolang, dan eet hij vast gewoon met de pot mee (het meeste dan).
En rijst kruiden: ik zou ook beginnen met een heel klein beetje zout. Kijken wat hij aankan. Op het cb zeggen ze dat je zoutloos moet koken, maar als hij met de pot mee gaat eten is het toch wel lekkerder wanneer je er iets zout aan toe kan voegen.

Het eerste jaar mogen kindjes geen zout hebben ivm de nieren. Bij onze oudste deed ik een beetje flessenmelk door de rijst, zodat t smeuiger word. Tomaatje erdoor(ontveld) en toen ze iets ouder was ook champignons erdoor.
Je moet gewoon kijken wat je kindje lekker vind.
Succes

Renate

Lieve Doortje,

Gewoon je vlees inderdaad koken en daarna pureren of in hele kleine stukjes snijden. Teveel kruiden is inderdaad nog niet aan te raden hoor en zout is inderdaad een zware belasting voor de niertjes die moeten nog helemaal volgroeien. Ik zou heel matig zijn.

Succes.

Hoi,
Zoals Renate en Sunshine hebben verteld kan je het beste inderdaad tot het eerste levensjaar nog geen zout toevoegen. Voor ons zoontje heb ik het eerste jaar bijna geen kruiden gebruikt. Soms een heel klein beetje vleeskruiden zonder zout.
Ken je www.keukenkikker.nl ? Dit is een leuke recepten-site waar ook recepten staan voor kids met allergieën.

Het pasta recept waar ons zoontje toendertijd helemaal gek op was  ging als volgt:
Macaroni koken (wil je hele kleine stukjes, dan eerst de droge macaroni kneuzen in een theedoek en daarna koken).
Gehakt zachtjes rul bakken, geraspte courgette, fijn gesneden stukje paprika, gesneden en ontveld tomaatje erdoor.
Dan de saus en pasta samenvoegen en smullen maar!
Later deed ik er ook wel eens een beetje tomatenpuree uit een blikje bij.

Veel succes en plezier met het koken voor je kleine!

Groetjes Marieke

Terug
Bovenaan