Klaar met de melkfles?

Onze kleine meid is altijd een makkelijke eter geweest. Met 4 maanden zijn we begonnen met fruithapjes, nou sinds ruim 2 weken eet ze groentehapjes en ze vindt alles even lekker en het vliegt ook naar binnen.
Alleen lijkt ze haar interesse voor de melkfles compleet verloren te zijn. Ze is 5,5 maand en drinkt haar melkflesjes verre van leeg.

Haar eetschema:
6.30 180 ml, 6 scheppen
+/- 09.00: fruithapje
10.30 180 ml, 6 scheppen
14.30 180 ml, 6 scheppen
17.30: groentehapje
19.00: 180 ml, 6 scheppen
23.00: 180 ml, 6 scheppen.

Slapen deed ze voor 09.00 op de dagen dat ze niet naar het KDV gaat of na het fruithapje. Na 11.00 en na 15.00/15.30.

Omdat we nog op 5 flesjes zitten, krijgt ze wel voldoende melk binnen (het minimale van 500 ml melk op een dag halen we wel), het probleem zit hem erin dat ze zelf de tijd tussen de flesjes niet meer haalt. Ze komt nou al 5 dagen om 13.30 om te drinken, omdat ze de fles van 10.30 erg slecht drinkt. Het slaapritme is verdwenen, omdat ze op andere momenten honger heeft.

We zijn al aan proberen om haar pap te geven (tot nu toe alleen de avond geprobeerd), maar ook dit lijkt ze niet lekker te vinden.

Op aanraden van het CB hebben wij nog geen fles weggelaten (en daar ben ik nou wel blij mee, omdat we zo een extra mogelijkheid nog hebben om haar melk aan te bieden).

Kleine meid is zelf nog vrolijk en speels op de momenten dat ze wakker is. Ze huilt wat meer, omdat ze sneller honger heeft en het ontbreken van een ritme is niet fijn.

Zijn er mensen met tips om te zorgen dat ze beter haar flesjes leegdrinkt?
 
Ik vind het niet vreemd dat ze om half 11 geen volle fles drinkt als ze een uur daarvoor fruit heeft gehad. Tip: geef die fles een uur later. dan heeft ze meer trek. Dan kun je de fles van half 3 ook naar half 4 doen. Ik zou dus wel een fles minder geven, maar er meer tijd tussen laten.

Mijn ritme rond deze leeftijd was:

7.00 180 cc
slapen tot half 10
10.00 fruit
12.00 180 cc
slapen
16.00 180 cc
17.30 groente (pas vanaf 6 maanden)
20.00 180 cc
 
De groente- en fruithapjes zijn nog echt om te wennen aan de smaak en aan het mondgevoel (ookal heeft ze laatste niet echt nodig lijkt wel want ze slobbert alles met gemak naar binnen zodra ze even heeft gewend aan een nieuw smaakje) en dus kleine hapjes. Deze zijn nog niet groot genoeg om een volle fles te vervangen.
 
Als ze 5,5 maand zijn hoeven ze geen 5 flesjes meer dus ik zou me er geen zorgen over maken.Mijn dochter wilde ook geen melk meer. CB gaf aan dat het niet willen drinken van de melk haar manier was om te zeggen dat ze ander eten wil, de melk zat is. En je zou melk ook kunnen vervangen door thee, water en diksap.
 
Wij zijn op een gegeven moment de flessen gaan vervangen voor Fruit en later voor groenten.
Eigenlijk heeft onze zo nu nog het zelfde ritme....
Hij is nu 15 maanden maar zijn ritme is als volgt:

08:00 pap/yoghurt met muslie
10:30 fruit + sap
11:00 slapen tot 13:00(ongeveer)
als hij wakker is
2 x boterham + 160ml melk(na ong 30min)
16:00 tussendoortje + sap
en 18:00 avond eten...

Misschien heb je zo een beetje een leidraad.
Maar kijk eens of ze tussen door diksap wil drinken? dan krijgt ze toch haar vocht binnen.
En laat haar fruit eerst zakken.....z`n warme plons melk op je fruit is niet echt lekker
 
Vind het ook knap veel flessen en vrij kort op elkaar. Mijn zoontje heeft ook niet zoveel meer met zijn fles en is nu 4,5 maand. Maar krijgt er 4 per dag die ook echt niet allemaal leeg gaan. Heeft ie honger? Krijgt hij een halve fles tot zijn volgende voeding. Nu is het schema zo:

7.00 fles 210 + 7 scheppen
10.30 fruit
12.30/ 13.00 fles 210 + 7 scheppen
16.00/16.30 groetehap
19.00 fles 210 + 7scheppen
23.00/0.00 fles 210 + 7 scheppen.

Hij slaapt van 8.00 tot 10.30 en 's middags van 13.00 tot 16.00 uur . Na 19.00 maak ik hem wakker voor de laatste fles. Mocht hij weinig gedronken hebben geef ik hem na de fruit of groente een half flesje. En af en toe wat roosvicee.
 
Inmiddels maanden later en wat gepuzzel en sprongetjes verder (die sprongetjes zijn niet geheel onbelangrijk, ipv dat ons meisje humeurig wordt, gaat ze 'gewoon' minder eten) zitten we op het volgende schema, waar ze het goed op doet:

7.00: 180 ml, 6 schepjes en pap
09.00/09.30 fruit
tussendoor slapen/spelen: niet vast aan tijdstip
11.30: 1 snee brood brood en slappe thee/water
tussendoor slapen
14.00/14.30: flesje: 180 ml en 6 schepjes
Tussendoor: diksap/water/slappe thee, soepstengel. Dit zit niet vast aan een tijdstip, maar ligt eraan wanneer ze slaapt
17.30/18.00 groentehap en beetje yoghurt. Daarna naar bed.
19.30: even nog wakker maken voor een flesje.

Ons meisje heeft geen echt vast tijdstippen om te slapen, maar vaak komt het wel op vaste volgorde terug in haar dag. Ze slaapt 's nachts enorm goed en veel, waarschijnlijk zijn haar hazen-slaapjes overdag genoeg, aangezien haar ontwikkeling verder prima verloopt.
 
Terug
Bovenaan