Klaar voor 2 slaapjes?

<p>Hoi allemaal,</p><p>Onze dochter (6,5 mnd) slaapt sinds een aantal weken niet meer door 's nachts. Nu dachten we dat het gewoon een welbekende fase was, totdat ze gisteren op de opvang maar 2 slaapjes gedaan had in plaats van 3. Ze was om 15.00 uur wakker van haar tweede slaapje, waardoor het derde slaapje te laat werd en ik haar wakkertijd heb weten te rekken tot kwart over 6. Ze sliep vannacht als een trein!</p><p>Wat denken jullie? Is ze toe aan 2 slaapjes per dag, of was ze gewoon heel moe? Ze slaapt nu meestal (ongeveer) 08.30 - 10.00, 12.00 - 14.00, 16.00-17.00 uur. 's Avonds gaat ze om 19.00 uur naar bed. Ik heb gelezen dat kindjes die klaar zijn voor 2 slaapjes vaak het laatste dutje gaan weigeren, dat doet zij niet. Ook 's avonds gaat ze zonder problemen slapen. </p>
 
Met 6.5 maand doen de meesten nog net 3 dutjes, vaak vanaf 7.5 a 8 maanden 2 dutjes. Vaak gaan ze idd het laatste dutje weigeren of die doen ze dan pas om 17.00/17.30, waardoor het niet meer lekker uitkomt.

Met 2 dutjes zul je de wakkertijd wat moeten verschuiven. Dan worden dat vaak dutjes van 9.30-11.00 en 13.30-15.00/15.30.

Dus t is een puzzel. Zolang je kindje niet echt langer wakker kan blijven en nog makkelijk het 3e dutje doet, zou ik het zo houden. Wel kun je het 3e dutje inkorten, vaak is dat een powernap van 30/40 minuten en geen heel uur. En waarschijnlijk is ze over een maandje wel echt klaar voor 2 dutjes.
 
Het zou vroeg zijn hoor. Maar je kan het altijd proberen. Je merkt snel genoeg of ze deze wakkertijden aan kan en er niet oververmoeid van raakt. 
Verder kun je inderdaad het eerste en laatste slaapje korter houden tijdelijk. Alvast rustig aan schuiven met wakkertijden. Over een maandje lukt het vast al beter. 
 
Terug
Bovenaan