kleding maten ???

Hallo,

Even een vraagje. Ben vandaag 20 weken zwanger en ik was van de week in een kledingwinkel. Nou moet je dus niet naar de babyafdeling te lopen !!!! alles ik zo leuk en lief,     aaaaaahhh.
Maar ik ben pas 24 juli uitgeteld. Nou heb ik bijvoorbeeld zo'n heel leuk jasje gezien. Een iets dikker jasje, dus voor herfs of winter.
Maar welke maat moet ik nou kopen ??????
Is er ergens een lijst met kleding maten en leeftijd van de baby of zoiets ????

Ik ben nog zo nieuw in dit allemaal. Ik heb begrepen dat je begint met een maatje 50 52 (geloof ik) maar verder snap ik het nog niet zo. Misschien dom maar ik hoop eigenlijk dat er andere zijn met dit probleem.

Wie kan helpen ?
Groeten Jeanine

Hoi Jeanine,
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Heerlijk he om al naar al die babykleertjes te kijken...
Zelf ben ik nu net zwanger van de tweede, en bij de eerste zwangerschap had ik ook zooo de neiging om allerlei babykleertjes te kopen, maar wist toen nog niet of het een jongetje of meisje zou worden. (gelukkig, ander had ik al een hele garderobe aangeschaft, haha)
Maar ik weet niet of je veel familie en vrienden heb, maar wij hebben echt ontzettend veel kleertjes en jasjes gehad in de kraamtijd! Was blij dat ik zelf niks aangeschaft had.
Maar als je toch heel graag zelf iets aan wil schaffen, is de maat toch best moeilijk in te schatten.
Mijn dochtertje is vrij klein, die zou in jouw geval dan rond de 62 zitten.
Maar als je een grote baby krijgt, zal het tegen die tijd zeker wel in 68 zitten!
Ligt er net aan of je een baby van 5 pond krijg of van 9 pond, daar kan zoveel verschil in zitten!
Succes ermee, geniet er lekker van!
Groetjes

In het algemeen geldt:

0-1 maand maat 50/56
1-3 maanden maat 62
3-6 maanden maat 68
6-9 maanden maat 74
9-12 maanden maat 80

Hierna ongeveer een maat per seizoen (half jaar dus al blijven de meeste kinderen lang hangen in maat 86 of 92). De maten zijn in het aantal cm's dat je kindje lang is...dat is een redelijke indicator. Waarbij mij altijd gold..als het kind 62 cm is gaat het over naar maat 68...de maat groter dus.

Maar dit is erg afhankelijk van je kindje (maar soms ook het merk dat je koopt, C&A valt bijvoorbeeld altijd kleiner). Mijn zoontje was 9 pond en zat 2 dagen na de bevalling al in maat 62 en ging met 1 maand over naar maat 68...maar dat is echt extreem. Verder geldt altijd (voor mij dan) met babykleertjes in de kleinste maatjes...liever iets te groot dan te klein! Niets is zo erg als worstelen met een onwillige baby om kleertjes aan te krijgen!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes,
Ingeborg

Hoi Jeanine,

Volgens mij hangt het er ook vanaf of je een jongetje of een meisje krijgt. Een vriendin van mij en ik zijn 10 maanden geleden  bevallen, ik van een meisje en zij van een jongen. Mijn dochter heeft nu nog maat 68, haar zoon maat 80!

En zoals ook al boven wordt gezegd, hangt het ook vaak af van het merk (Lief! valt klein, MEXX vaak ook).

Bij mijn dochter was de maatindeling tot nu toe als volgt:
Mt 50: 0-1 maand
Mt 56: 2-4 maanden
Mt 62: 4-8 maanden
Mt 68: 8-10 maanden

Mijn dochter ligt zowel qua groei als gewicht net iets boven het gemiddelde.

Groetjes, Patricia

haha, dan ga ik het nu nog even wat ingewikkelder maken,want wij hebben een zoon die nu bijna 2 maanden is, en we zijn gister voor het eerst overgestapt op maat 56, omdat maat 50 te klein wordt. Maat 62 zou voor hem echt nog  veel te groot zijn!
Noah woog bij zijn geboorte 7 pond en was 50 cm. (niet heel klein dus)

Maar ja joh, wat extra kleertjes in de juiste maat zijn   zo gekocht, en een warm jasje kan 2 seizoenen mee (herfst en winter) dus zelfs al koop je het te groot, kan hij het 2 maanden later vast alsnog aan

Groetjes en veel plezier met shoppen!
10e

Terug
Bovenaan