kledingmaten: wat klopt er nog van na wassen en drogen?

Hallo,

ik heb een dochter van een jaar en 3 maanden.

waar ik al sinds dag 1 tegenaan loop is de maten van kleding. en dan met name dat de maat die in de kleding staat niet overeenkomt met de werkelijke maat.

omdat mijn budget beperkt is, draagt mijn meiske vooral 2ehands kleding. ik koop het of ik krijg het. het is me nou al een aantal keren overkomen dat ik iets leuks te lang in de kast heb laten liggen omdat ik op de maat in het kledingstuk afging. dus toen ze zover was, bleek het al te klein.

om dat in de toekomst te vermijden, wil ik een lijstje maken met welke maten van welke merken/winkels kloppen en welke niet. en in het laatste geval, waar je dan wel van uit moet gaan.
en dan gaat het om de maat na wassen en drogen in een droogtrommel.

tot nu toe is mijn ervaring dat kleding van Zeeman een hele maat krimpt.
V&D daarentegen is maatecht. net als L.o.g.g. (H&M). zelfs als het katoen is.
kleding van Prénatal en Hema valt kleiner dan erin staat. dat van Babyclub (C&A) ook.
maar geldt dat ook voor Palomino (C&A)?
en hoe zit het met Mexx? en MiniStars? Chiboogi (H&M)? en ga zo maar door.

wie wil mij helpen om het lijstje zo compleet mogelijk te maken? mail me dan. GRAAG!

uiteraard krijgt iedereen die me mailt het resultaat tot dan toe (in Excel).

ik wacht jullie mailtjes in gespannen verwachting af.

groetjes
Sas
 
Hallo,

Het blijft lastig met die kleertjes. Ik heb zelf altij naast de kleren in de maat die ze aanheeft, ook altijd de maat groter in de kast hangen. Zo af entoe trek ik dan eens iets aan om te kijken of het al past. Zo voorkom je inderdaad dat iets al te klein is voordat ze iets aangehad hebben.

Mijn ervaring is dat kleertjes van H&M vaak groot vallen (zeker de kleertjes van maat 50-56/62-68) L.o.g.g. valt ook vrij ruim. Ik vond met name de truitjes van prenatal wat klein (smal) . De broekjes vielen vrij goed. Kleertjes van de HEMA vallen inderdaad klein. Er staat wel in dat z in de droger kunnen, maar dat doe ik niet meer omdat ze veel krimpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes, Nienke
 
Mijn ervaring is dat Zeeman, HEMA en Prenatal zeker een maat krimpt. Ik doe niets meer in de droger want dan krimpt het nog maar. Ik vind H&M het mooist blijven qua qualiteit en maat.

Groetjes Vanessa
 
Hallo,

De kleertjes van H&M vallen inderdaad lekker ruim.   Maar waarom wil je ze eigenlijk drogen in de droger.

Kleren drogen op het kledingrek overnacht net zo snel. En de kleertjes blijven veel langer mooi, en daarbij slijten ze minder snel. Het krimpen van de kleding wordt veroorzaakt door de hoge temperatuur in de droger als de kleding bijna droog wordt. Omdat de vele kleding van katoen gemaakt is gaat dit hierdoor extra krimpen. Dit veroorzaakt de strakke en soms kleinere maat. Verder veroorzaakt de droger pluisvorming op de kleertjes en door het drogen wordt de kleding dunner.

Ik droog mijn gewone kleding nooit in de droger. Een ander voordeel van gewoon drogen is dat je het wat strakker kunt ophangen waardoor je soms niet hoeft te strijken. Want te heet drogen in de droger veroorzaakt extra kreukels. (Sorry voor het technisch verhaal, maar het is een deel van mijn werk)

Dus het is beter dat je de kleding niet meer in de droger stopt, en dan heb je ook geen maat problemen meer.

gr klaasjesuzanne
 
hoi hoi

kleertjes van mexx blijven goed, ook in de droger, bfc (babyface) valt wat kleiner uit, maar blijft wel goed, heb het nog niet in de droger gehad, noppies blijft ook in de droger goed, vind de shirtjes wat korter dan de broekjes...

Ik hoop dat je er weer wat aan hebt, maar wat iemand anders ookal schreef is dat ik kleertjes vergelijk met wat m'n zoontje op dat moment goed past en regelmatig even in de kast kijken of iets anders alweer past.

succes, liefs Clau
 
Terug
Bovenaan