kleertjes wassen/ strijken wanneer moet dat gebeuren?

Ik hoor van iedereen dat je alles wast en strijkt, voordat je kindje geboren word.

Mag je dat altijd doen? Ik zit nu in maand 5, is dat niet te vroeg?
Of moet het een aantal weken van te voren? Ik vind het wel leuk om nu al te beginnen, omdat ik mij nu nog fit voel.

Maar eigenlijk vind ik het zonde van de kleertjes, ze zijn gloednieuw/ schoon.

Nu liggen alle kleertjes, rompertjes enz al in de kast, na het wassen en strijken moet ik dan die kast ook weer schoonmaken?

En verder alle hydrofiele luiers, boxkleden enz enz Moet alles gewassen en gestreken worden? Ook al is alles nieuw en de kleertjes ook?

Sorry snap de logica er niet helemaal van. Bij de 1ste maatjes natuurlijk wel maar vanaf maat 62 ook? Die maten heb ik ook al in de kast liggen.

Wie kan mij het duidelijk uitleggen??

Bedankt!!

Groeten, Linda

Niets moet, alles mag.
Zelf zou ik niet te vroeg alles klaar maken, omdat het dan were stof aan het vangen is.

Zelf heb ik de boxkleed niet gewassen, ik ben bang dat dan het mooi er af is, de kleertjes heb ik twee weken geleden gewassen (ik ben nu ruim 37 weken zwanger)

Ik heb de kleertjes gewassen in babyzeep, en weer gestreken, je ziet eigenlijk niet dat ze gewassen zijn, dus het is nog steeds mooi. Het beddengoed is ook allemaal gewassen.

Maar jij bepaalt wat jij wil doen en hoe en wanneer je het wil doen.

uhm... wat voor zeep? In de wasmachine? Altijd met speciale zeep? Aparte babywas?

Gelukkig heb ik nog zeeën van tijd (zo’n 32 wkn) want ik ontdek zowat dagelijks iets wat ik nooit geweten heb (over zwanger zijn dan hè)...

Liefs S.

Hoi Miep,

Bedankt voor je reactie!!

Het is dus niet echt nodig, meer waar je zelf prettig bij voelt.

En alles strijken, heb jij dat ook gedaan?

Alles ligt bij mij in de kast, dus er kan geen stof bijkomen. Maar het is meer een reden dat het lekker fris is? ivm viese handen van andere mensen, dan dat het schadelijk kan voor de baby ivm met bacterien?

Ik ben dus ook bang, voor mooie kleding, die er minder mooi uitziet na het wassen.

En voorverpakte hydrofiele luiers/ washandjes, lakens enz? heb jij die ook gewassen?

Hai hai,

Ik heb nu alles in de commode en in de kast liggen. Dit is sinds een maand denk ik, ik heb er ook eventjes mee gewacht
Heb de kleertjes gewassen met Dreft, en geen wasverzachter. In de kast en in de commode heb ik nu heerlijke Zwitsal buidels liggen, dat is nieuw en krijg je o.a. bij de DA drogist en het ruikt echt heerlijk...

Nephele,
39wk-3dg

Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar wel dat het met hygiene te maken heeft.
Zo moet je de knuffels bijvoorbeeld ook wassen.
Ik kan me voorstellen dat het niet zoveel zin heeft om het bij 5 maanden zwangerschap al te doen. Dan ligt het nog zo lang in de kast te 'stoffen'.
Tip van mijn kraamhulp is om hydrofielluiers niet te strijken. Dan blijven de weefsels goed overeind en nemen ze beter vocht op bij het afdrogen van je kindje. Scheelt dus weer wat werk.
Bij mijn vorige zwangerschap heb ik zelfs rompertjes staan strijken. Ik vond het zo schattig!
En voor wat betreft die kledingkast: die ga je in de komende maanden waarschijnlijk toch nog 10 keer opnieuw inrichten en de kleertjes eruit halen om ze te bekijken (nesteldrang...)

Groetjes
Marianne

Hallo Lindav.

Het is juist heel belangrijk dat je de hydrofielluiers wast! Omdat die gebruikt worden om je kindje straks mee af te drogen als het uit bad komt. Een luier die niet gewassen is neemt geen vocht op. Net als handdoeken die je net gekocht heb dat ook nooit doen.

Je loopt dan de kans dat je je kind niet goed afdroogd en daardoor kan het huidje heel erg rood worden omdat het heel veel huidplooien heeft.

Wel wil ik erbij zeggen dat het verstandig is om geen wasverzachter te gebruiken want daar kunnen kindjes allergisch voor zijn. Dit werd mij ook afgeraden bij mijn eerste.

Groeten Nova

Terug
Bovenaan