Kleertjes

Goedeavond,
Over ongeveer 2 maanden ga ik bevallen.
Hierom ben ik nu bezig met kleertjes uitzoeken.
Volgens de kraamzorg heb je genoeg als je van elke maat en elk soort kleding stuk 4 hebt.
Dus bijv. 4 truitjes maat 50 en 4 truitjes maat 56.
En zo voort voor broekjes en rompers e.d.
Nu heb ik alleen het gevoel dat dat niet genoeg is. Zeker als de baby bijvoorbeeld diarree heeft en vaker een schoon broekje nodig heeft bijvoorbeeld of spugen en extra truitjes.
Wat is jullie advies?
 
In het begin speelde dat bij ons allemaal niet (en geloof me er is hier héél veel gespuugd ?). Ik kleedde ons kindje soms om omdat ik het leuk vond als hij eens wat anders aan had en het na 2 dagen wel frisser vond maar vies werden die eerste maatjes amper. 


Dus ik zou zeggen in maat 50 max 2 pakjes en als hij/zij klein geboren wordt bij bestellen (sla ze vast op in je favorieten dan is het zo gebeurd). En als het dan een klein kindje is kun je of maat 56 de mouwen omvouwen (zijn toch maar enkele weken) of 50 bijkopen.
Maar ik denk dat wij maar 50 amper 3 weken gedragen hebben (kindje van 2700 gram). De meestel kindjes worden groter geboren. 


Maar buiten dat zou ik gaan voor:
4-6 setjes (boxpakje of broek/truitje)
6 rompers 50/56 die passen toch langer
6 paar sokken.
 
Wij hadden uiteindelijk 10 setjes en sommige dingen maar 2x gedragen, zonde! Maar we kregen ook nog best veel die eerste dagen vandaar..
 
 
De maat is heel verschillend per kind, ligt er echt aan hoe groot je kindje is. Hier 2 dochters van 4000/4500 gram en ze pastten direct maat 56, 1x de mouwen omgeslagen. Maar andere kindjes dragen maat 50 wel een volle maand.

Ik zou sowieso echt niet teveel kopen, ongeveer 6 setjes per maat! En ongeveer 10 rompers. Gewoon omdat het wel leuk is als ze niet elke 3 dagen hetzelfde aan hebben. En het is juist leuk om vanuit je kraambed nog wat kleertjes te bestellen, daar heb je echt tijd zat voor. Ik vind dat juist een leuke bezigheid en afleiding :)

Maat 56 hebben ze hier zo'n 2 maanden aan gehad. Van tevoren lijkt het lang, maar achteraf gaat het zo snel en sommige kleertjes hebben ze maar 1x aan gehad. En het slijt nog niks (ze kruipen nog niet en knoeien nog niet met fruit en groente haha) dus de kleertjes blijven heel goed.
En je krijgt ook echt nog genoeg kleertjes cadeau! Het meeste in 62/68, maar toch ook nog een aantal setjes in 56 :)

Geniet van de voorbereidingen! Ik ben zwanger van de 3e en al die plezier om kleertjes is hier wel voorbij haha, na al die jaren is de lol er een eindje vanaf. Maar van je eerste kindje is het zo bijzonder! ♡
 
Het is heel persoonlijk. Wij hadden en hebben altijd behoorlijk wat kleding voor de kleine maar bij ons blijft de was wel eens langer liggen dan bij een ander en ik heb geen zin om zonder te zitten. En er gaat een reserve setje in de luiertas, een bij beide oma's etc. Ik heb liever iets te veel dan iets te weinig. Waar ik wel te veel van had was maat 50 want dat paste hij niet ?. Geloof dat hij alleen een pakje van maat 50 aanhad bij de geboorte en daarna meteen door naar 56. Ik ben het wel eens met bovenstaande dat ze in het begin niet zo vies worden en wel twee dagen achter elkaar hetzelfde aanhouden. Al zijn er ook wel dagen met ongelukjes waar je ze wel weer een keer extra moet verschonen. Ik zou zelf op een voorraad rompers en hydrofielen iig niet bezuinigen. 
 
Ik had ongeveer 4 setjes maat 50, heb echter al snel wat kleertjes geleend van m'n schoonzusje en later ook wat dingen bijgekocht. Mijn dochter is nu 12 weken en draagt nu +/- 4 weken maat 56 en heeft dus heel lang kunnen doen met maatje 50. Met 4 setjes had ik het niet gered of heel veel moeten wassen. Ze woog 3050 g bij de geboorte, net iets onder gemiddeld.
 
Mijn ervaring is dat iets te grote kleertjes geen enkel probleem zijn. Ik begin regelmatig iets 'te vroeg' met een groter maatje, dan kom je dus uit met een stuk minder kleren. Dus wat dat betreft kun je ook helemaal zonder maat 56 als je zou willen!
 
Onze dochter woog 3700 bij geboorte en heeft toch wel een week of 6 in maatje 50 gepast. Eerder ging 56 ook al wel dus werd al snel een combi van maten. Is ook wel een beetje merkafhankelijk hoe het valt. Ik moest dus wel soms 2x per dag verschonen want die BV spuitluiers schoten soms alle kanten op. Ik denk dat ik stuk of 10 pakjes van zowel 50 als 56 had. Ik was trouwens wel fan van volledige pakjes aan 1 stuk (boxpakjes) hoef je niet iedere keer die kleertjes (vooral shirtje) goed te trekken bij neerleggen.
 
Terug
Bovenaan