Klein hoofd 20 weken echo

Hallo,

Ik zoek geruststelling, heb de 20 weken echo gehad, alles was goed, behalve dat de hoofd omtrek net onder de -1 lijn zit. De rest zit tussen 0 en -1.
Volgende week een echo om verder te kijken.
Iemand ervaring hiermee? Ik maak me zorgen! ?
 
-1 betekent alleen 1 sigma standaard afwijking naar de kleine kant, ofwel dat het hoofdje van jouw kindje bij de 16% kleinste hoofdjes hoort (en waarschijnlijk niet bij de kleinste 2,5% anders zouden ze het wel -2 genoemd hebben). Dat overkomt dus ongeveer 1 op de 6 aanstaande ouders. Het zou heel misschien iets kunnen betekenen, maar we kunnen ook niet allemaal precies gemiddeld zijn, er zullen altijd kindjes zijn die een wat groter of juist een wat kleiner hoofd hebben en verreweg de meeste kindjes zijn ondanks dat gewoon gezond. ;) Als het iets was waar de echoscopist zich echt zorgen om maakte, dan zou je waarschijnlijk een vervolgafspraak hebben gekregen voor verder onderzoek ernaar, maar het kan nooit kwaad zoiets aan te kaarten bij je volgende controle bij de verloskundige als je je zorgen maakt, of een keertje erover te bellen.

Ben je trouwens zelf toevallig kleiner dan gemiddeld? Of weet je van jezelf of je partner dat je een wat smaller hoofd hebt? Dan is het wellicht gewoon iets wat in de familie zit.
 
Bij mijn 20weken echo werd er ook gezegd dat de hoofdomtrek iets kleiner dan gemiddeld is. Er zijn verder geen vervolg afspraken voor ingepland. Geen zorgen over maken. Het zijn ook momentopnames. En de meting is ook niet altijd helemaal goed uit te voeren. Er zijn baby’s waar in de buik van wordt gezegd dat ze groot opkleur zijn. En bij de geboorte zijn ze gewoon gemiddeld
 
Hier precies hetzelfde. Benen lang op de +1 buik gemiddeld en hoofd -1. Ik heb zelf ook een klein hoofd dus zei al gekscherend tegen m'n vriend van te voren dat ze vast het hoofd opnieuw zouden willen meten met de echo. En idd dat was waar haha! Nadat ze helemaal klaar was en alles goedgekeurd zei ze idd "nog eventjes het hoofdje opnieuw meten want die is in verhouding met de rest wel wat kleiner" maar idd, een dochter met een klein hoofdje nu. Net zoals mama. Ook in haar eerste jaar extra metingen gehad op het CB omdat die onder de -2 ging, maar klom daarna weer naar de -1 lijn. Niks aan de hand dus. Geen zorgen om maken!
 
Ik heb bij m'n 2e een extra echo gehad in het Erasmus omdat z'n hoofd ook ver buiten de lijn viel. Het was een hele lange echo waar hij helemaal binnenste buiten is gekeerd met als conclusie, gewoon een klein hoofdje.
Hij is perfect gezond geboren, met net als z'n grote broer een wat kleiner hoofd.

Succes bij de volgende echo en probeer je niet te veel zorgen te maken
 
Ik heb precies hetzelfde gehad bij de 20 wk echo. Extra echo in het ziekenhuis, bleek toen gewoon wat kleiner kindje en niks aan de hand. Nu gezonde dreumes van bijna 2 :)
 
Terug
Bovenaan