klein hoofdje.....

Hoi

Ik ben afgelopen donderdag naar het CB geweest voor de 9 maanden check up.
Alles prima Kas woog 10.150 gr en was 73.4 cm lang. Hij is 9 maanden.
Echter zijn hoofdje blijft nog steeds klein 43.5 cm.
In zijn lengte en gewicht zit hij tegen het bovenste lijntje van de goeicurve (boven het gemiddelde dus).
Maar met zijn hoofd omtrek zit hij zelfs nog onder het onderste lijntje van de groeicurve.
Zijn fontanel is ook al zo goed als dicht. Hij heeft altijd al een kleine fontanel gehad.  Weet iemand wanneer die trouwens dicht gaat? Nu heeft het CB ook mijn hoofd opgemeten en die was 55 cm (iets onder het gemiddelde) en mijn  vriend zit met 59 iets boven het gemiddelde.
We moeten het wel in de gaten houden (fontanel enzo) of we veranderingen aan zijn hoofd zien.
Heeft iemand hier ervaring mee.

Groetjes Judith

quote: Judith25 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-10-2007 22:01:14'));

Hoi

Ik ben afgelopen donderdag naar het CB geweest voor de 9 maanden check up.
Alles prima Kas woog 10.150 gr en was 73.4 cm lang. Hij is 9 maanden.
Echter zijn hoofdje blijft nog steeds klein 43.5 cm.
In zijn lengte en gewicht zit hij tegen het bovenste lijntje van de goeicurve (boven het gemiddelde dus).
Maar met zijn hoofd omtrek zit hij zelfs nog onder het onderste lijntje van de groeicurve.
Zijn fontanel is ook al zo goed als dicht. Hij heeft altijd al een kleine fontanel gehad.  Weet iemand wanneer die trouwens dicht gaat? Nu heeft het CB ook mijn hoofd opgemeten en die was 55 cm (iets onder het gemiddelde) en mijn  vriend zit met 59 iets boven het gemiddelde.
We moeten het wel in de gaten houden (fontanel enzo) of we veranderingen aan zijn hoofd zien.
Heeft iemand hier ervaring mee.

Groetjes Judith

Hoi,

Ik wilde vanavond alleen even bijlezen, maar hier moet ik ff op reageren.
Niets overigens om je druk om te maken, wat ik ga vermelden.
heeft aan jou óf je man's kant 1 van de ouders een klein hoofd?? Er word geoppert dat dat niet erfelijk is... maar ik geloof het niet zo.
Mijn hoofd-omtrek is ook nét onder het 'normale' en mijn man heeft een normale omtrek.

Ik heb het CB-boekje er even bij gepakt, en B'Elanna heeft ook een klein hoofd (wist ik al) maar even de maten voor jou gemoedsrust erbij gepakt.
Met 8,5 maand was ze 72 cm en 8.780 gram (ook bovengemiddeld) en hoofdomtrek 43,2.
Dit is mijn 1e kindje trouwens, en ik maak me er absolúút géén zorgen over... ze doet het goed... en aan mijn moeders-kant zijn véél kleine hoofdjes... dus ja, toch een beetje van mij

Maar als jij je onzeker voelt (door het cb) kan je altijd nog naar een KA stappen, maar ik vind dat ze vaak té snel oordelen.

Groetjes Debby

Om even antwoord te geven, op de vraag wanneer een fontanel dicht is, zeggen ze altijd als en kindje met 2 voetjes tegelijk in de lucht kan springen! Het is geen fabel volgens mij, heb t al erg vaak gehoord!
Mijn nicht heeft 2 kindjes en bij dr eerste kindje zeiden ze ook altijd dat dr hoofdje (te) klein was nu heeft ze hetzelfde gezeur bij dr 2e kindje... denk dus dat zoiets echt wel erfelijk is! Anders wel erg toevallig...
Maak je niet te druk!!!

Liefs L81

quote: L81 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-10-2007 11:21:40'));

Om even antwoord te geven, op de vraag wanneer een fontanel dicht is, zeggen ze altijd als en kindje met 2 voetjes tegelijk in de lucht kan springen!

Dan is de mijne nog steeds open  kan het nog steeds niet... hahaha
Maar voor het grooste gedeelte klopt het idd wat je zegt.. maar het zijn er 3... Met de allerlaaste die sluit gaan ze idd springen. En ik dacht met de 1e óf 2e, lopen.... maar hang me er niet aan op

Groetjes Debby

Hoi

Ik heb een dochter met een klein hoofd en ik heb me daar ook erg druk om gemaakt.
Al tijdens de zwangerschap was haar hoofdomtrek een stuk kleiner dan gemiddeld. Ik heb een paar groeiecho's gehad omdat ze zowiezo klein was.
Ze is nog steeds wel aan de kleine kant, maar haar hoofd is relatief het kleinst.
Het zat ook zo tegen de onderste lijn aan, maar haar gewicht en lengte zaten ook onder het gem.
Twee keer kwam het voor dat haar hoofd niet goed gegroeid was en van de lijn afweek. De tweede keer ben ik info gaan zoeken. Ik kwam terecht bij het Cranio Faciaal Centrum Nederland in Rotterdan.  
Daar ben ik geweest en er is toen gekeken of haar hersennaden nog open waren. Die waren nog open (en dat hoort zo) maar haar fontanel was praktisch dicht (ze was toen bijna 7 maanden en dat was niet erg).
Ze had gewoon een klein hoofd en de groei was ook al weer wat bijgetrokken. Ik denk achteraf dat ik misschien wat overdreven gehandeld had (want er liepen kindjes rond waarbij echt wat aan de hand was...) Maar het was wel prettig om te weten.
Bij 9 maanden had Sasha een omtrek van 42 cm en woog ze 8000 gram en was 70,5 cm lang. Nu is ze elf maanden en haar hoofd was 42,5 cm. Meisjeshoofden zijn gemiddeld altijd wat kleiner dan die van jongens.
Ik denk dat haar fontanel allang dicht zit, maar het hoofdje kan toch groeien doordat de hersennaden nog open zijn.

Ik denk dat als je zoon 'zijn' kromme volgt wat betreft zijn groei (dus wel die onderste lijn volgt) en niet ervan afwijkt en zich verder normaal ontwikkel, dat het dan  goed gaat. Maar je kunt altijd vragen of dat je naar een KA kan worden doorverwezen.
Dit moet je dan wel bij je huisarts doen.

groetjes,
Sabine

Terug
Bovenaan