Klein percentiel, toch goedgekomen?

<p>Hallo allemaal, wil er iemand haar ervaring delen met kleine percentielgetallen waarbij het toch goed is afgelopen?</p><p>Ik word waarschijnlijk medisch ingeleid, omdat kleine percentielen ons om de oren blijven vliegen (vanaf 27 weken, daarvoor hing het tussen P20-P30). Met 28 weken beentje p1 (nu 32 weken p3) en hoofdje van p14 met 28 weken naar p0 (????) met 32 weken.</p><p>Soms word ik even gek van de onzekerheid, ook al zitten ze er bovenop. Ben heel bang voor afwijkingen (nu bv. met het hoofdje), terwijl alles er verder heel goed uitziet. Iemand ervaring?</p>
 
Het is natuurlijk maar 1 voorbeeld maar mijn vriendinnetje is begin dit jaar bevallen van een (gemiddeld) p3 baby. Nu een heerlijk gezond kindje van 9 maanden met knappe spek wangetjes ?
 
Hier een klein meisje die met 36 weken gemiddeld op p2 zat en 1900 gram geschat werd. Met 37 weken is ze geboren en woog ze 2515 gram en deed ze het vanaf moment 1 super goed!
 
Hee hee,

Hier niet hetzelfde mee gemaakt maar wel mee gemaakt dat ze er naast zaten. Mijn zoontje zou gemiddeld zijn maar toen hij werd geboren was hij bijna 9 pond en 56 cm lang. Mijn dochtertje zou aan de kleine kant zijn met een heel smal hoofdje. Uiteindelijk geboren woog ze ruim 8 pond, 52 cm lang een gemiddeld hoofdje. Nu weer zwanger. Baby zou in stuit liggen, blijkt toch weer niet het geval, placenta zou aan de onderkant liggen, is ook niet het geval. Baby zou aan de kleine kant zijn, week erna op de echo zou de baby aan de grote kant zijn. Beentjes zouden korter zijn en buikje groter, nu zijn de Beentjes normaal, buikje nog iets vergroot. Kortom... ik ben van alles wijsgemaakt maar moet het eerst zelf maar zien of het ook echt klopt. Uiteindelijk is een meting voor een groot deel ook een schatting. In elk geval heel veel sterkte!
 
Hier werd baby ook meermaals aan de kleine kant geschat (p17), maar na 39 weken werd hij geboren en bleek hij bijna 3.700 gram.. Dus tja, ze zitten er soms ook best wel naast
 
Mijn oudste dochter is met 38+5 geboren en zat rond de P5: 47 cm en 2745 gram. En vanaf dag 1 ging dit prima! Na 3 dagen waren de kruiken niet meer nodig (oké, er was toen wel een hittegolf) en na 7 weken sliep ze al door (23 u tot 7u). Ze zal altijd een kleine meid blijven, nu zit ze, bij het cb, ook zo'n 1,5 deviatie onder gemiddeld. Maar wij zijn allebei ook niet groot, dus het past helemaal in het plaatje zo.
Bij dochter 2 heb ik groei echo's gehad, waarbij ook steeds gezegd werd dat ze rond de p10 zou zitten. Niets was minder waar: bij geboorte bleek ze P35, volgens de vk voor ons doen zelfs een grote baby. En tot nu groeit ze helemaal volgens gemiddeld, voor ons dus een groot kind en over niet al te lange tijd zal ze haar grote zus voorbij gaan...
 
Ik las laatst op een best goede website (evidence based birth.com) dat groeiecho's maar in 50% van gevallen het bij het juiste eind hebben. Mocht dat je gerust stellen.  
 
Terug
Bovenaan