kleine baby

<p>Hallo, op mijn laatste echo (bij 33 weken) zag de dokter dat de baby bij de kleinsten hoort. De baby zit in het 5e percentiel en dat is heel laag. Het was eerder al klein, maar lijkt langzaam af te nemen. Wie heeft zo iets mee gemaakt? Ik maak me zorgen. Een van de oorzaken kan zijn dat de baby een chromosomale afwijking heeft. Dat komt niet vaak voor, maar zou ik wel heel erg vinden. Ook ben ik bang dat de groei van de baby nog verder daalt en het vroeger geboren moet worden.</p><p>Hoe kan ik stoppen met me zorgen maken en weer vertrouwen dat alles goed is? Gedurende de hele zwangerschap ben ik eigenlijk altijd heel optimistisch geweest omdat het allemaal goed ging, dus dit is even een harde slag.</p>
 
Hi! Ik heb hetzelfde gehad. Ik kreeg uiteindelijk drie keer per week een echo en een hartfilmpje.

Vervolgens ben ik ingeleid met 37 weken. Uiteindelijk bleek dat ik gewoon een kleine baby had. Alles was prima en alles was goed, ik maak blijkbaar gewoon kleine baby’s. De gynaecoloog heeft ook verteld dat de volgende baby’s ook klein zullen zijn.

Ik zou eens vragen aan je ouders en die van je man hoe groot jullie waren. Ik ben zelf geboren met 38 weken en was 2500 gram. Mijn dochtertje precies hetzelfde. Uiteindelijk was er niks aan de hand. Heb me ook zorgen gemaakt, maar het kan dus ook gwn aan de genen liggen en dat het gewoon een kleine baby is…

Wellicht biedt dit je een beetje hoop :)
 
Ik had afgelopen week een afspraak bij de verloskundige die zei dat ik een afspraak kon maken voor de laatste echo. Maar dat die tegenwoordig wel een beetje ter discussie staat omdat daar met enige regelmaat ten onrechte uitkomt dat de baby te groot of te klein is.

De baby van mijn broertje/ schoonzusje was bij die echo ook ‘te klein.’ Dus inderdaad extra onderzoeken bij de gynaecoloog. Extra hartfilmpje. Het advies aan haar om extra water te drinken. En met 39 weken ingeleid. Uiteindelijk had ze een baby van 2800 gram. Terwijl ze werden voorbereid op een baby die in de couveuse zou moeten.

Het lijkt er dus op dat het erg moeilijk is om zo ver in de zwangerschap de baby nog optimaal te kunnen meten.
 
Hoi, 
Dat is even schrikken hé als je dat hoort. Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Mijn baby zat op p4. Net als hierboven ook 3 keer per week aan de CTG en één keer in de twee weken een doppler echo. Ik werd overgedragen aan het ziekenhuis en ben uiteindelijk opgenomen omdat ik zwangerschapsvergiftiging bleek te hebben. Met 37 weken ingeleid en mijn dochter is geboren met 2450 gram. Helemaal gezond verder en we mochten de volgende ochtend gewoon naar huis. Inmiddels is ze precies gemiddeld qua groei dus ze heeft het wel weer ingehaald. En er zit inderdaad nog een foutpercentage van 10% op die groeiecho's is mij destijds verteld. Destijds vond ik het zo spannend allemaal maar achteraf gezien voelt het alsof ik een paar weken extra cadeau heb gehad.
 
Ik ga deze zwangerschap kiezen voor zo min mogelijk echo's ed. De reden daarvoor is dat bij mijn vorige zwangerschap ik hele stress gehad heb nadat ik hoorde dat er te weinig vruchtwater was of dit of dat en puntje bij paaltje was alles gewoon goed. Maar de stress die het heeft opgeleverd wil ik mezelf nu besparen.
Hetzelfde bij jou, je hebt nu stress terwijl er waarschijnlijk helemaal niks mis is.
 
Bij mijn zusje was het kindje ook constant heel klein. P6. Nu is het kindje goed gegroeid de laatste weken. Met 38 weken bevallen en een kindje met 3200 gram. Ze kunnen het dus heel lastig zien.
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik dacht dat ik een mailtje zou krijgen als iemand iets had geantwoord en heb daarom niet eerder gekeken. Over een paar dagen meten we de baby weer en dan zullen we horen wat de vervolg stappen zijn. Maar ik voel me al geruster na jullie reacties.
Bij mijn moeder zeiden ze ook steeds dat haar baby's klein waren, maar ze denkt dat het niet onder de p10 kwam, want ze hoefde verder geen extra controles. Ik en mijn twee zussen zijn allemaal met ongeveer 3 kilo geboren (en mijn man ook), dus hoe genetisch het is weet ik niet... Bij de laatste echo was mijn baby nog geen 2 kilo, maar hopelijk is ze wel iets meer dan dat bij de geboorte. We zullen zien! Iig heb ik geen infectie.
 
Terug
Bovenaan