Kleine neusbotje

Hallo allemaal,
Gisteren heb ik de 20 weken echo gehad. Ik ben momenteel 22 weken zwanger. Alles zag er goed uit alleen het neusbotje was iets te klein dan dat het hoort te zijn. Het ging om 4,2mm en er werd me verteld dat het babytje misschien trisomie 21 (Syndroom van down) zou hebben. Dat was even een schrik voor mij en ik ben nu enorm onrustig. Ze vertelde dat de kans erg klein is omdat verder alles goed loopt. Ik en mijn man hebben ook een kleine neus. Ze zei dat het ook daar aan kan liggen. Nou ben ik toch enorm onrustig en wil ik graag de NIPT test laten doen.

Zijn er toevallig mama’s die dit ook hebben ervaren? Hoe is het bij jullie afgelopen?
 
Bij ons kindje leek in eerste instantie het neusbotje helemaal te missen. Dat was bij 12 weken, toen hebben wij (ook vanwege andere mogelijke afwijkingen) een vlokkentest laten doen. Daar kwam niets uit, bij de 16 en 20 weken echo bleek het neusbotje wel degelijk aanwezig te zijn. Voor zover ze nu kunnen zien is ons kindje zeer waarschijnlijk gewoon gezond. Wat ik nooit wist maar wel leerde van de gyneacoloog is dat een neusbotje ook bij gezonde mensen kan missen of korter kan zijn. Zij sprak over een solomarker, het kan een afwijking aanduiden maar hoeft niet. Als het jou gerust stelt zou ik zeker voor vervolgonderzoek gaan. Of een nipt nu nog kan weet ik niet, maar daar kunnen professionals je vast meer over vertellen.
 
Terug
Bovenaan