kleine obsessie

Onze kleine man van bijna 2,5 jaar oud, heeft een kleine obsessie ontwikkelt voor de wasmachine.
dit houd in dat hij met regelmaat met van alles in zijn handen loopt en er mee loopt te draaien met bijpassend gezoem.Ik weet het klinkt grappig en dat was het in het begin natuurlijk ook maar het houdt niet opl
We hebben al van alles geprobeerd om hem er mee te laten stoppen, negeren, op de gang, noem maar op. Nog iemand een idee, want het begint nu toch echt storend te worden.
 
Kies een bepaald tijdstip op de dag dat voor hem heel herkenbaar is. Dus niet :10 uur, maar bijvoorbeeld: na het fruit.....

Dan gaan jullie lekker een kwartier/half uur/...... samen wasmachine spelen. En daarna is het klaar, maar dan ook echt klaar. Niet een keer oogluikend toestaan, maar consequent zeggen dat het niet mag.....

Op deze manier kan hij zijn hobby blijven uitvoeren en kan jij de rest van de dag niet zoemend doorbrengen!

Hopelijk werkt deze aanpak voor je kleine man.
 
He bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht. en komt goed uit, want nog een weekje en dan hebben we vrij dus een goede tijd om het dan in te voeren.
 
Ik vraag me af waarom je dit gedrag niet laat voor wat het is? Ik ga er vanuit dat het vanzelf wel weer over gaat en het wasmachientje spelen vervangen wordt voor iets anders wat leuk is.

Het lijkt me meer onze taak om er niet teveel in mee te gaan, een vast moment of momenten en dan is het leuk geweest.

En kun je bij zo'n jong mannetje al spreken van een obsessie?

Het is goed bedoelde kritiek hoor!
 
Ik vind het eigenlijk heel knap van hem dat hij met 2 1/2 al zo duidelijk "iets" intressant vind. ik kan me ook voorstellen dat het gezoem erbij irritant kan overkomen, afleren/stoppen zou ik het niet, het is een goede vorm van ontwikkeling, zowel voor de taal ontwikkeling als voor de motoriek.

wel zou je het kunnen ombuigen, bijv wanneer je er echt even genoeg van hebt, een vel papier en potloodjes pakken en de wasmachine tekenen, gezien hij van het gedraai houd zo je 300 rondjes over elkaar kunnen maken en beweging die hij ook snel voor elkaar heeft. of samen kijken bij de wasmachine en dan kleertjes opgaan vouwen.

eigenlijk dus meer erbij betrekken dan alleen het gedraai en het gezoem...
 
@ Esther, het woord obsessie is inderdaad een beetje met een knipoog bedoeld hoor.

Maar het gaat verder naar mijn idee dan alleen het wasmachienetje spelen, het is ook wanneer hij boos wordt of zijn zin niet krijgt dat hij het gaat doen. Wanneer je in gesprek bent, of aan de telefoon bijvoorbeeld. en in het begin was het natuurlijk ook heel leuk en knap dat hij het zo gedetailleerd na kan doen, maar nu gaat het verder. We hebben het ook weken genegeerd, maar toen werd het weer erger. Zelfs op het kinderdagverblijf hebben ze er al opmerkingen over, omdat hij met zijn boterhammen begint te draaien enzovoort.
We zijn het nu trouwens aan het proberen met het vaste moment en het valt niet mee steeds afleiden met iets anders en niet boos worden, maar we zijn nog maar net begonnen.
 
Terug
Bovenaan